Classroom management is a systematic activity performed
in the classrooms. Teachers' perceptions of classroom management also affect
teachers' in-class practices. Because of this, it is important to develop a
current instrument that measures teachers' perceptions of classroom management.
The aim of this study is to develop classroom management perceptions scale for
teacher candidates and this study was based on Martin ve Sass’ (2010) classroom
management theoretical frame and constructivist paradigm. This scale development study was considered
as a preliminary study. In the preparation phase of the scale was used
the teacher candidates answers to questions, the literature related to
classroom management in addition to domain expert’s feedbacks. In the academic
year 2017-2018, the working group comprised a total of 112 students which are
in Çanakkale Onsekiz Mart University. ‘The Classroom Management Perceptions of
The Teacher Candidates Scale’ consisted of 50 items. The Cronbach’s alpha
reliability of this scale was determined by 0,973. The scale is compatible with
a single factor model. ‘The Classroom Management Perceptions of The
Teacher Candidates Scale’ consisted of 50 items. The scale can be said as
reliable and valid. It is appropriate for determining for the teacher
candidate's regarding classroom practices perceptions and can be used if
improving with different teacher candidate’s branch. The items of this
scale can be retested with different samples.
Etkili bir sınıf yönetiminin gerçekleşmesinde
geleceğin öğretmenleri olan öğretmen adaylarının sınıf yönetim algılarının
belirlenmesi önemlidir. Bu çalışmada, sınıf yönetimini yapılandırmacı bakış
açısıyla ele alan ve farklı branşlardaki öğretmen adaylarının yapılandırmacı
bir sınıf yönetimi algısına ne kadar sahip olduklarını belirlemeye yönelik,
sınıf yönetimini hem öğretimsel hem de davranışsal yönetimi boyutlarda temel
alan bir sınıf yönetim algısı ölçeği geliştirilmesi hedeflenmiştir. Ancak
araştırmacının sınırlı erişimi nedeniyle, az örnekleme ulaşılması ile ancak
açımlayıcı faktör analizi ile geçerlik ve güvenirlik analizleri
yapılabilmiştir. Bu nedenle bu çalışma, bir ön çalışma olarak belirtilebilir.
Ölçek geliştirilirken, Martin ve Sass (2010) çalışması, sınıf yönetimine
ilişkin algılarin belirlenmesi için teorik çerçevede temel alınmıştır.
Çalışmaya 2017-2018 akademik yılında, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Almanca Öğretmenliği, Japonca Öğretmenliği
ve Beden Eğitimi Öğretmenliği bölümlerinde öğrenim gören toplam 112 öğretmen
adayı katılmıştır. Ölçeğin Cronbach’s alfa güvenirlik katsayısı .973 olarak
bulunmuştur. Ölçek 50 maddeden oluşmaktadır. Tek boyuttan oluşan, 5’li Likert tipindeki Öğretmen Adaylarında Sınıf
Yönetimi Algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirliğinin yüksek olması,
farklı branşlarda öğrenim gören öğretmen adaylarında geliştirilerek
kullanılabilir olduğunu göstermektedir. Bu ölçekteki maddeler farklı sayıda ve
farklı örneklemlerle tekrar test edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 3 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye