The aim of the research is to
explain the relationship between teachers’ political skills and school academic
optimism levels. The research consists of relational screening model. The
target population of the study consisted of 1950 teachers and for the research,
360 teachers who worked in secondary and high schools in Salihli and Kula
districts located in Manisa province during the 2016-2017 academic years examined.
In this research, use easily accessible sampling. The data collected with “Political
Skill Scale” and “School Academic Optimism Scale” in research. While forming the analysis of the
data; frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation, t-test,
one-way variance analysis (ANOVA), Pearson Product-Moment Correlation
Coefficient and multiple linear regression analysis were used. According to the results of the research, it seen that
the teachers’ political skill level is high. It assigned that according to the
teachers’ views; the dimension of sincerity is higher than networking ability,
interpersonal influence and social astuteness. Research result shows that there
is no meaningful difference in gender, graduate level, the duration of working
at the same school, professional seniority and number of teachers at the same
school variables on political skill. According to the results of the study, it
seen that the perceptions of the teachers to the school academic optimism are
in medium level. Self-efficacy sub-dimension is higher than the other
sub-dimensions of the academic optimism term. Because of the research, it observed
that the gender dimension forms a meaningful difference in the self-efficacy
dimension of the academic optimism. Study results reveal that there is no
meaningful difference in graduate level, professional seniority, number of
teachers at the same school and the school type variables on school academic
optimism. By looking at analysis results, it clearly understood that there is a
positive low-level relationship between teachers’ political skills and school academic
optimism levels. Again, secondary school teachers’ networking ability dimension
of political skills has a meaningful prediction on school academic optimism of
the teachers, but the other sub-dimensions have no meaningful prediction on
academic optimism. Yet, high school teachers’ political skill levels have no
meaningful effect on their school academic optimism levels.
Political skill school academic optimism social astuteness interpersonal influence self-efficiency
Bu araştırma,
öğretmenlerin politik yetileri ile okul akademik iyimserlik düzeyleri
arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma,
ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma evrenini 2016–2017 eğitim öğretim
yılında Manisa ili Salihli ve Kula ilçelerindeki ortaokul ve liselerde görev
yapan 1950 öğretmen; örneklemi ise, 360 ortaokul ve lise öğretmeni oluşmaktadır.
Araştırmada kolay ulaşılabilir örnekleme yoluna gidilmiştir. Araştırmada
veriler, “Politik Yeti Ölçeği” ve “Okul Akademik İyimserlik Ölçeği” ile
toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde aritmetik ortalama, standart
sapma, t-Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi ve Çoklu Doğrusal Regresyon
Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin politik yeti düzeylerinin yüksek olduğu
görülmüştür. Araştırmada öğretmenlerin politik yeti düzeylerinin cinsiyet,
mezuniyet, aynı okulda çalışma süresi, kıdem, çalışılan okuldaki öğretmen sayısı
ve çalışılan okul türü değişkenleri bakımından anlamlı olarak farklılaşmadığı sonucuna
varılmıştır. Araştırmanın diğer değişkeni olan okul akademik iyimserliğine
ilişkin öğretmenlerin algılarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Araştırmaya
göre, öğretmenlerin okul akademik iyimserliğinin öz yeterlik boyutuna yönelik
algılarının cinsiyetlerlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği; kadın öğretmenlerin
öğretmenlerin özyeterlilik algılarının, erkek öğretmenlere göre daha yüksek
olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin okullarına yönelik akademik
iyimserliklerinin mezuniyet, kıdem, çalışılan okuldaki öğretmen sayısı ve çalışılan
okul türü değişkenleri açısından ise, anlamlı biçimde farkılılaşmadığı anlaşılmıştır. Öğretmenlerin
politik yeti düzeyleri ile okullarına yönelik akademik iyimserlikleri
arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik sonuçlara bakıldığında ise; öğretmenlerin
politik yetileri ile akademik iyimserlik düzeyleri arasında olumlu yönde düşük düzeyde bir ilişki
bulunduğu belirlenmiştir. Yine ortaokullarda da öğretmenlerin politik yetinin network
yeteneğine sahip olma düzeylerinin okullarına yönelik akademik iyimserlik
algılarını anlamlı şekilde yordadığı, diğer boyutlarının ise yordamadığı görülmüştür. Liselerde görev yapan
öğretmenlerin politik yeti düzeylerinin ise, okul akademik iyimserlik
düzeylerini yordamadığı anlaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 3 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye