The purpose of
this study was to determine the effect of gender, grade level, and parents’ educational
attainment variables on teacher candidates’ critical thinking dispositions.
Within this purpose, a meta-analysis was conducted for the studies conducted in
Turkey on teacher candidates’ critical thinking. A total of 53 studies for
gender, 28 for grade level, 13 for mothers’ educational attainment, and 15 for
fathers’ educational attainment were included in the meta-analysis. Total
sample size of the included studies was 20.682 for gender, 12.002 for
grade-level, 7.087 for mothers’ and 7.148 for fathers’ educational attainment
variables. The studies included in the meta-analysis were heterogeneous. Funnel
plots, Orwin’s Fail-N Safe test, Duval and Tweedie’s Trim and Fill, and Egger’s
regression coefficients indicated to an absence of a possible publication bias.
Effect sizes were computed by the assumptions of random effects model. Cohen’s
d coefficient was used in computing the effect sizes. According to the results
of the study, gender, grade level, and parents’ educational attainment
variables had a very low effect on teacher candidates’ critical thinking
dispositions. As for the moderator analysis results, the variance among studies
for study-type moderator was not significant in terms of gender, grade, and
parents’ educational attainment variables. However, the variance among studies
for region moderator was significant only in terms of gender variable.
Bu araştırmanın
amacı, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim durumu ve baba eğitim durumu
değişkenlerinin öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerine etkisinin
belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının eleştirel düşünme
eğilimlerine ilişkin Türkiye’de yapılan çalışmaların meta analizi yapılmıştır.
Meta analiz çalışmasına; cinsiyet değişkeni açısından 53, sınıf düzeyi
değişkeni açısından 28, anne eğitim durumu değişkeni açısından 13 ve baba
eğitim durumu değişkeni açısından 15 araştırma dâhil edilmiştir. Meta analize
dâhil edilen çalışmaların toplam örneklem büyüklükleri cinsiyet değişkenine
göre 20682, sınıf düzeyine göre 12002, anne eğitim durumuna göre 7087 ve baba
eğitim durumu değişkenine göre 7418 şeklindedir. Meta analize dâhil edilen
çalışmalar heterojen yapıdadır. Huni saçılım grafikleri, Orwin Güvenli N
analizi, Duval ve Tweedie Kırpma ve Doldurma analizi ve Egger regresyon testi
meta analiz çalışmasında yayın yanlılığının olmadığına işaret etmektedir.
Araştırmada etki değerleri rastgele etkiler modeline göre hesaplanmıştır. Etki
değeri hesaplamalarında Cohen’in d katsayısı kullanılmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumu
değişkenleri öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerini çok düşük
düzeyde etkilemektedir. Cinsiyet, sınıf düzeyi, anne ve baba eğitim durumunun
eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi yayın türü ara değişkenine göre
farklılaşmamakta, araştırmanın yapıldığı bölge ara değişkenine göre yalnızca
cinsiyet değişkeni açısından farklılaşmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | April 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 1 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye