This study intends to evaluate the relationship
between the leadership styles of school principals and contribution level of
European Union (EU) projects to the school in terms of the perceptions of
secondary school teachers in Ankara. It’s a descriptive study. Secondary school
teachers having conducted at least one EU Project in Ankara in 2016-2017
academic year form the sample of the study. “Multi-factorial Leadership Scale”
and “The Evaluation Scale of Contributions of European Union Projects” have
been used in the study. According to the results of leadership styles of school
principals, transformational leadership is the dimension teachers have utmost
participation, whereas laissez faire leadership dimension is the one having the
least participation. The study indicates that working at schools conducting EU
projects creates positive perceptions on the contributions of those projects.
On the other hand, these perceptions do not vary in the aspects of the gender
and education levels of teachers. Multiple Linear Regression Analysis results
display that the subdimensions of transformational amd lassiez faire leadership
styles predict the contribution level of
EU projects to the school significantly.
Bu çalışmanın amacı, okul müdürlerinin liderlik
stilleri ile Avrupa Birliği projelerinin okula katkı düzeyi arasındaki
ilişkinin Ankara İli ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesidir.
Araştırma ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın
örneklemini 2016-2017 eğitim ve öğretim yılında Ankara İlinde yer alan en az
bir AB projesi yürütmüş ortaokullarda çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Bu
araştırma kapsamında “Çok Faktörlü Liderlik Ölçeği” ve “AB Projeleri Katkıları
Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Okul müdürlerinin liderlik stillerine
ilişkin sonuçlar incelendiğinde öğretmenlerin en yüksek düzeyde katılım
gösterdikleri boyutun dönüşümcü liderlik olduğu, en düşük ortalamanın ise
serbestlik tanıyan liderlik boyutunda gerçekleştiği görülmüştür. Araştırma
sonucunda AB projesi yürütülen okullardaki öğretmenlerin bu projelerin
katkılarına ilişkin algılarının olumlu olduğu görülmüştür. Öte yandan bu
algıların öğretmenlerin cinsiyetine ve öğrenim düzeyine göre farklılık göstermediği
gözlenmiştir. Araştırma kapsamında yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi
sonucunda dönüşümcü liderlik ve serbestlik tanıyan liderlik alt boyutlarının AB
projelerinin okula katkı düzeyini anlamlı biçimde yordadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 2 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye