In this study, it was aimed to determine 7th Grade
students' opinions regarding the use of Creative Drama as a method in social
studies class. In this study, qualitative method was used. The study group
consists of 27 students studying at 7th class in a private institution
affiliated to the Ministry of Education in the province of Çankaya, Ankara.
Through the aims of the study, the structured interview form developed by the
researcher and the data obtained from the written materials prepared by the
students at the workshop were obtained by using frequency analysis from types
of content analysis. The data were collected during the spring semester of
2015-2016 academic year. As a result of the research, it was concluded that
creative drama method can be used in the social studies class, especially it
can be used for teaching of history subjects, positively affects relations with
friends and contributes to socialization. Besides, it was observed that they
have not been able to define the concept of drama.
Bu çalışmada, 7.
Sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde bir yöntem olarak yaratıcı dramanın
kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel
yöntem kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Ankara ili Çankaya ilçesinde MEB’e
bağlı özel bir kurumda 7. Sınıfta öğrenim gören 27 öğrenci oluşturmuştur.
Çalışmada araçtırmacı tarafından geliştirilmiş yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Yapılandırılmış görüşme
formlarından ve öğrencilerin atölyede hazırladıkları yazılı materyallerden elde
edilen verilere, içerik analizi türlerinden frekans analizi kullanılarak
ulaşılmıştır. Veriler 2015-2016 eğitim- öğretim yılı bahar döneminde
toplanmıştır. Araştırma sonucunda, katılımcıların sosyal bilgiler dersinde
yaratıcı drama yönteminin kullanılabilir olduğu, özellikle tarih konularının
öğretiminde kullanılabilir olduğu, arkadaşlarıyla olan ilişkilerini olumlu
etkilediği, sosyalleşmelerine katkıda bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun
yanı sıra drama kavramına tanımlama getiremedikleri gözlemlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 3 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye