Bu araştırmada, İzmir, Bayraklı ilçesindeki okullarda
görev yapan ilkokul öğretmenlerinin çalışma arkadaşlarına yönelik algılanan
sosyal kaytarma davranışı düzeylerinin belirlenmesi ve bu düzeylerin çeşitli
değişkenler bakımından incelenerek okullarda yapılan çeşitli grup
çalışmalarının etkililiği kapsamında değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın çalışma evrenini, 2017-2018
eğitim-öğretim yılı Güz döneminde, İzmir ili Bayraklı ilçesinde bulunan 31
ilkokul ve bu okullarda görev yapan 2000 ilkokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın
örneklemi tabakalı örnekleme tekniği kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın
örneklemini ulaşılabilen ve anket formunu yanıtlayan 293 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırma verilerine, Liden, Wayne, Jaworski ve Bennett (2004) tarafından
geliştirilmiş ve Ülke (2006) tarafından Türkçeye uyarlaması yapılmış olan ölçek
kullanılarak ulaşılmıştır. Ölçek, 5’li Likert tipinde olup, öğretmenlerin
birlikte çalıştıkları çalışma arkadaşlarını sosyal kaytarma davranışlarına
ilişkin değerlendirmeye yönelik 11 ifadeden oluşmaktadır. Kişisel Bilgi
Formu’nda ise, öğretmenlerin cinsiyeti, yaşı, medeni durumu, çocuk lisansüstü
eğitim durumu, kıdemi, çalıştıkları okuldaki kıdemi, okul müdürü ile çalışma
yılı ve görev aldıkları zümrede yer alan öğretmen sayısı ile ilgili sorular yer
almaktadır. Elde edilen veriler, IBM SPSS Statistics 21 programında analiz
edilmiş analiz sonuçlarına göre ilkokul öğretmenlerinin çalışma arkadaşlarına
yönelik algılanan sosyal kaytarma düzeylerinin çalıştığı okuldaki müdürle olan
çalışma süresi, zümrede yer alan öğretmen sayısı ve okulun başarı düzeyi
değişkenleri açısından anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Bireyleri kaytarma davranışından
caydıracağı düşüncesiyle okullarda yürütülen grup çalışmalarının en fazla 6
mümkün ise 3-4 kişilik gruplarla yapılması, kaytarmanın önüne geçebilecek grup
içi bir iç denetim mekanizmasının kurulması ve okul müdürlerinin birlikte çalıştığı öğretmenlerin kişisel ve
mesleki uygunluğu ve yeteneklerini bilerek onlara verilecek görevleri daha iyi planlaması için aynı
okulda en az 4-5 yıl görev yapmasının daha uygun olacağı getirilen önerilerden
birkaçıdır.
In this study, it
is aimed to investigate the levels of perceived coworker social loafing
behaviors of primary school teachers working at schools in İzmir, Bayraklı
province. It is also aimed to determine whether these levels are significantly
different according to gender, age, marital status, having children, level of
education, seniority, seniority with the school principal in the school in
charge, the size of the working group and the academic success of the schools.
In addition, these levels are intended to be evaluated within the scope of the
effectiveness of group work done in schools. The population of the study consists of 31 primary
schools and 2000 primary school teachers working in Bayraklı district of İzmir
province during fall 2017-2018 academic year.
Stratified sampling method is used and the sample of the study is
consisted of 293 teachers who could be reached and answered the questionnaire. Perceived Coworker Social Loafing Scale
developed by Liden, Wayne,
Jaworski ve Bennett (2004) and adapted into Turkish by Ülke (2006) was used to collect data. The scale is a 5-point Likert type and consists of
11 expressions for teachers to evaluate their coworkers on social loafing
behaviors. In the Personal Information Form, there are questions about gender,
age, post graduate education, seniority, and seniority with the school
principal in the school in charge, the size of the working group and their
hometown. The data obtained were analyzed in the IBM SPSS Statistics 21 program
and the results of the analysis showed that the level of perceived social
loafing behaviors of the primary school teachers was significantly different in
terms of seniority with the school principal in the school in charge, size of
the working group and academic success of the school.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 3 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye