The aim of this research is to adapt the altruistic leadership scale to
Turkish for educational organizations and to analyze the validity and
reliability of the scale. For this purpose, the scale was translated from
English to Turkish, then the validity and reliability studies were conducted on
three independent study groups who worked in elementary, secondary and high
schools and participated voluntarily in Malatya during 2016-2017 school year.
The first study group consisted of 164 teachers; the second study group
consisted of 154 teachers, and the third study group consisted of 28 teachers.
At the end of the Explanatory Factor Analysis (EFA) executed from the data of
the first study group, it was determined that the 9 items accounted for 66.992%
of the total variance. To test the two-factor structure obtained after
EFA, Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed on the data from the
second study group. At the end of confirmatory factor analysis, it has been
seen that the model obtained is similar to the original altruistic leadership
scale. The item-total correlation coefficients of the scale change from .323 to
.757 and the difference between the mean of the items in the upper and lower
27% groups was significant. As a result
of the analysis made within the scope of reliability studies, The Cronbach
Alpha coefficients were .898 and .728 for the two dimensions respectively and ,887
in the overall scale. The test-retest correlation coefficients calculated from
the third study group were .708 and .816 for two dimensions respectively and
.783 in the overall scale. As a result of the validity and reliability studies,
it can be said that the Turkish form of altruistic leadership scale for the educational organization is a valid and
reliable measurement tool that can be used to measure the altruistic leadership
qualities of school principals according to the teachers' perceptions.
Bu araştırmanın
amacı özgeci liderlik ölçeğini eğitim örgütleri için Türkçe’ye uyarlamak ve
ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Bu amaçla öncelikle
ölçek İngilizce orijinalinden Türkçeye çevrilmiş, daha sonra ölçek formunun
geçerlik ve güvenirlik çalışmaları, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Malatya il
sınırları içinde ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan ve araştırmaya
gönüllü katılan birbirinden bağımsız üç çalışma grubunun görüşleri alınarak
gerçekleştirilmiştir. Birinci çalışma grubu 164 öğretmenden; ikinci çalışma
grubu ise 154 öğretmenden, üçüncü çalışma grubu 28 öğretmenden oluşmaktadır.
Birinci çalışma grubundan alınan verilerle yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi
(AFA) sonucunda, analize alınan 9 maddenin toplam varyansın %66,992’sini
açıkladığı belirlenmiştir. AFA sonucunda elde edilen iki faktörlü yapının test
edilmesi için ikinci çalışma grubundan elde edilen verilerle Doğrulayıcı Faktör
Analizi (DFA) yapılmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen
modelin özgün özgeci liderlik ölçeğinin modeli ile benzer olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Ölçeğin madde-toplam
korelasyon katsayılarının ,323 ile ,757 arasında değiştiği ve alt - üst %27’lik
grupların madde ortalamaları arasındaki farkların anlamlı olduğu belirlenmiştir. Güvenirlik çalışmaları kapsamında yapılan analizler
sonucunda, Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları, iki boyut için sırasıyla
,898 ve ,728; ölçeğin genelinde ,887 olarak hesaplanmıştır. Üçüncü çalışma
grubundan elde edilen verilerle
hesaplanan test-tekrar test korelasyon katsayıları iki boyut için
sırasıyla ,708 ve ,816; ölçeğin genelinde ,783’tür.Yapılan geçerlik ve
güvenilirlik çalışmaları sonucunda özgeci liderlik ölçeğinin eğitim örgütleri
için uyarlanan Türkçe formunun okul müdürlerinin özgeci liderlik özelliklerini
öğretmenlerin algılarına göre ölçmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 3 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye