Bu araştırmada, eğitim kurumları ile ilgili davalardan okul müdürleri hakkında Yargıtay'a temyiz yoluyla taşınmış olanların kategoriler halinde incelenmesi amaçlanmaktadır. Çalışma grubunu 2009–2018 yılları arasında okul müdürleri ile ilgili temyiz yoluyla başvurulan ve karara bağlanan Yargıtay davaları oluşturmaktadır. Çalışma, nitel araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Bu çerçevede araştırmanın problem ve alt problemlerinin niteliği gereği dokuman incelemesi kullanılmıştır. Veri analizi betimsel analiz yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. Belgelere internet üzerinden Yargıtay sitesi içerisinde yer alan UYAP Bilgi Bankası sistemine erişim sağlanarak alınmıştır. Yargıtay UYAP Bilgi Bankası içerisinde yer alan 3.785.695 karar içerisinden okul müdürleri ile ilgili yapılan sınırlama ile 365 karar incelenmiştir. Araştırmada, “Okul müdürleri ile ilgili karara bağlanan Yargıtay davalarının özellikleri nelerdir?” sorusuna cevap aranmıştır. Araştırmanın sonucunda, Yargıtay kararlarının çoğunun personel ile ilgili davalardan oluştuğu okul müdürleri ile ilgili açılan davaların ağırlıklı konusunun, görevin kötüye kullanılması olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda, görevin kötüye kullanılması konusunda en fazla resmi belgede sahtecilik ve zimmet suçlamasıyla dava açıldığı görülmektedir. Ayrıca çocuğun cinsel istismarı, hakaret, tehdit, hırsızlık, kamu malına zarar verme, iftira, kasten öldürme, kasten yaralama, nitelikli dolandırıcılık, şiddet, taksirle öldürme ve taksirle yaralama gibi birçok konunun da dava olarak görüşüldüğü anlaşılmıştır.
In the study, it is aimed to examine the cases of schools that are related to educational institutions in terms of categories that are moved to the Supreme Court by appeal. The study group consisted of lawsuits filed and adjudicated by appealing to the Supreme Court of Appeals between 2009 and 2018. The study was conducted using qualitative research design. In this study, document analysis was used because it was determined as the best solution to solve the problem and sub problem. Data analysis was performed by descriptive analysis method. As a research method, due to the selection of document analysis, access to UYAP (National Judicial Network Information System) within the Supreme Court website was provided over the internet. The decision was made to examine the 365 decisions with the restriction on school principals within the 3.785.695 decision of the Supreme Court of Appeals. In the research, the basic question is “What are the characteristics of the Supreme Court cases decided on the school principals?” As a result of the research, it was revealed that the majority of the decisions of the Supreme Court were composed of cases related to staff, and the predominant subject of the lawsuits filed against school principals was abuse of duty. As another result of the study, the most cases about misconduct of the job are the official document forgery and debit. As a result of the research; except for cases involving personnel and abuse of office, many cases such as child sexual abuse, insult, threat, theft, damage to public property, defamation, deliberate killing, intentional injury, qualified fraud, violence, negligence killing and cursing are examined as case issues.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | May 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 1 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye