Bu çalışmanın amacı eğitimcilerin sendikal örgütlenme nedenlerini incelemektir. Bu amaçla nitel ve nicel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem desenlerinden yakınsayan paralel karma yöntem deseni tercih edilmiştir. Çalışmanın nicel boyutunun çalışma grubunu Kilis İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı farklı okul kademelerinde görev yapan 270 eğitimci (öğretmen ve okul yöneticisi) oluşturmaktadır. Katılımcılardan toplanan veriler üzerinde yapılan analizler sonucunda eğitimcilerin sendikal örgütlenme nedenleri arasında ilk sırada maddi ve sosyal beklentilerini karşılama isteğinin olduğu görülmüştür. Onu sırayla mesleki ve kişisel gelişim ihtiyacını karşılama ile duygusal nedenler izlemektedir. Ayrıca eğitimcilerin sendikal örgütlenme nedenlerinin yapılan görev ve sendikaya üyelik değişkenine göre farklılaştığı, cinsiyet, kıdeme görev yapılan okul kademesi değişkenine göre farklılaşmadığı görülmüştür. Çalışmanın nitel boyutunda ise maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulan çalışma grubundan elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edildiğinde eğitimcilerin görüşlerinin üç tema altında toplandığı görülmüştür. Eğitimcilerin sendikalara üye olma nedenleri teması altında; eğitimcilerin haklarını korumaları ve geliştirmeleri, mesleki gelişimi düzenleyici faaliyetler düzenlemeleri ve dünya görüşünü temsil etmeleri gibi görüşlerin eğitimcilerin sendikalara üye olmasında öne çıktığı görülmektedir. Eğitimcilerin sendikaya üye olmama nedenleri teması altında; sendikaların siyasi ve ideolojik yapıya sahip olmaları, çalışanların haklarını tam olarak koruyamamaları ve etiketlenme korkusu gibi görüşlerin daha çok vurgulandığı belirlenmiştir. İdeal bir eğitim sendikasının nasıl olması gerektiği teması altında ise; sendikalar siyasetten uzak durmalı, eğitim çalışanları arasında birlik ve beraberliği sağlamalı ve çalışanların haklarını korumalı ve geliştirmeli gibi görüşlerin daha çok ifade edildiği görülmüştür.
yok
yok
The aim of this study is to examine the reasons of unionization of educators. For this purpose, convergent parallel design among mixed-method design where qualitative and quantitative methods were used together was preferred. The study group of the quantitative dimension consists of 270 educators (teachers and school administrators) working at different levels of schools under Kilis Provincial Directorate of National Education. As a result of the analysis conducted on the data obtained from the participants, it has been observed that the willingness of educators to meet their financial and social expectations was the first reason for a union organization. It was followed by fulfilling the professional and personal development needs and emotional reasons. In addition, it was noted that the reasons for unionization of educators differed according to the variables of their professional position and membership of the union and that they did not differ according to the variables of gender, seniority and school ranking. For the qualitative dimension of the study, when the data obtained from the study group which was formed by using the maximum variation sampling method, were analyzed by using descriptive and content analysis methods. It was observed that the opinions of educators were mainly under three themes. It has been found that such views as protecting and improving the rights of educators, organizing activities to regulate professional development and representing the worldview are prominent for educators in terms of becoming members of unions under the theme of why educators become members of unions. Opinions such as the political and ideological structure of unions, the failure to fully protect the rights of employees and the fear of being labeled were highly emphasized under the theme of why educators do not become members of unions. It has been seen that the opinions such as unions should stay away from politics, they should ensure unity and solidarity among education workers and protect and improve the rights of employees are mostly expressed under the theme of how an ideal education union should be.
yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Project Number | yok |
Publication Date | September 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 2 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye