Bu çalışmanın amacı, psikolojik danışmanlık öğrencilerinde, sorumluluk ve dışadönüklük ile evrensellik-farklılık yönelimi arasındaki ilişkide deneyime açıklığın düzenleyici bir rolünün olup olmadığını test etmektir. Bu çalışma, Türkiye’nin batısında yer alan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 377 psikolojik danışmanlık öğrencisi ile yürütülmüştür. Araştırma verilerini toplamak amacıyla Miville-Guzman Evrensellik-Farklılık Yönelimi Kısa Formu ve Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi kullanılmıştır. Araştırmada sorumluluk ve dışadönüklük ile evrensellik-farklılık yönelimi arasındaki ilişkide deneyime açıklığın düzenleyici etkisi, Baron ve Kenny’nin (1986) düzenleyicilik modeline ilişkin belirttikleri basamaklara dayalı bir dizi hiyerarşik çoklu regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, sorumluluk ve dışadönüklük ile evrensellik-farklılık yönelimi arasındaki ilişkide deneyime açıklığın düzenleyici etkisinin olduğunu göstermektedir. Buna göre, deneyime açıklık, sorumluluk ve dışadönüklüğün evrensellik-farklılık yönelimi üzerindeki olumsuz etkilerini azaltarak bir tampon işlevi sergilemektedir.
Evrensellik-farklılık yönelimi kişilik özellikleri deneyime açıklık sorumluluk dışadönüklük
The aim of this study is to examine whether there is a moderating role of openness to experience in the relationship between the Universal-Diverse Orientation (UDO), and the conscientiousness and extraversion of counseling students. The study was conducted with 377 counseling undergraduate students attending a public university in the west of Turkey. Adjective Based Personality Scale and Short Form of the Miville-Guzman Universality-Diversity Scale were used to collect data of the study. The moderating effects of openness to experience in the relationship between conscientiousness and extraversion, and UDO was examined by Baron and Kenny’s (1986) moderating model. Regression analysis procedures based on this moderating model were used. The findings of the study indicated that openness to experience had a moderating role in the relation between their UDO, and conscientiousness and extraversion. As a result, the findings of the present study highlights that openness to experience has a moderating role in reducing the negative effects of conscientiousness and extraversion on the UDO.
Universal-diverse orientation personality traits openness to experience conscientiousness extraversion
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 2 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye