The purpose of this research is to offer recommendations to researchers and implementers by analyzing the Middle School Supervisory Guideline to produce more qualified and more practical guidelines based on literature and legal documents. In this research, document analysis method was used based on qualitative research. Content analysis was used to analyze the data. The data sources of the research were published on the official web page of the National Education Ministry Inspection Board “Middle School Supervisiory Guideline”, the legal documents related to the guidance and supervision of the Ministry of National Education (legislative decree, law, regulation, directive, and circular) and the literature related to educational supervision. According to the results of the research, the Middle School Supervisiory Guideline was inconsistent with the legal documents and found that it was most "under-expressed according to the legal basis". When the Middle School Supervisiory Guideline was examined with context, it was concluded that the disunity consistent with the literature was " the literature of reference”". To avoid problems that may be caused by the guide in the supervision of middle schools, it may be suggested that the guideline should be further associated with legal documents and literature.
Bu araştırmanın amacı alanyazın ve yasal belgeler temelinde, daha nitelikli ve daha uygulanabilir rehberler üretme adına, Ortaokul Denetim Rehberini analize tabii tutarak araştırmacı ve uygulamacılara öneriler sunmaktır. Araştırmanın problemine uygun olarak nitel araştırma temelinde belge doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizlerden yararlanılmıştır. Araştırmanın veri kaynaklarını Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın resmi web sayfasında yayınlanan “Ortaokul Denetim Rehberi ”, Milli Eğitim Bakanlığı’nın rehber ve denetimle ilgili yasal belgeleri(kanun, kanun hükmünde kararname, tüzük, yönetmelik, yönerge ve genelge) ve eğitim denetimi ile ilgili alan yazın oluşturmaktadır. Araştırmanın bulguları, Ortaokul denetim rehberinin yasal belgelerle ve alan yazınla ilişkisi temelinde incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında Ortaokul denetim rehberinin yasal belgelerle tutarsız olduğu sonucuna ulaşılmış olup en çok “Yasal dayanağa göre eksik ifade edilmesi” olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Ortaokul denetim rehberi alayazın bağlamlı incelendiğinde ise alanyazın ile tutarlı olduğu tutarsızlığının ise en çok “alanyazın desteği olmadığı” sonucuna ulaşılmıştır. Ortaokulların denetiminde rehberden kaynaklanabilecek sorunların önüne geçebilmek adına rehberin yasal belgeler ve alanyazınla daha fazla ilişkilendirilmesi gerektiği önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 1 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye