After the first case of Covid-19 was emerged in Turkey on March 11, 2020, schools were closed, and distance education began. Throughout pandemic, while youths were preparing for the university entrance exam and trying to manage their test anxiety that affect their performance, they were trying to adapt to the changes occurred in their life. The aim of the study was twofold; the first aim was to investigate the factors that affect the test anxiety of youth who enter the university entance exam during the Covid-19 outbreak. The second aim was to examine whether the level of test anxiety differ in terms of the cognitive flexibility and self-regulation. The study consisted of 420 participants (284 Females, 131 Males). The age range of the participants was between 18 and 21, with the mean of 18.33. While 298(71%) of the participants were 12th grade students, 121(28.8%) were graduated. 89(21.2%) participants studied in private schools, and 331(78.8%) participants in public schools. Demographic Information Form, Spielberg’s Test Anxiety Scale (STAS), Adolescent Self-Regulation Skills Scale (ASRSS) and Cognitive Flexibility Scale (CFS) were used to collect data. Findings indicated that there was a significant difference in test anxiety in terms of gender, having a separate room, focusing on the courses in distance education, changes in household income, perception of the changes in the date of university entrance exam. However, there is no significant difference in test anxiety in terms of being graduated or not, studying in public or private school, and interpretation of the curfew. MANOVA results revealed that youths with high cognitive flexibility level and successful self-regulation had low level of test anxiety than youths with low cognitive flexibility level and unsuccessful self-regulation. Cognitive flexibility and self-regulation play an important role in youths’ test anxiety. Results were discussed in the light of literature.
Türkiye'de 11 Mart 2020’de ilk Covid-19 vakası görüldükten sonra, okullar kapatılarak uzaktan eğitim kararı alındı. Covid-19 pandemi sürecinde lisede okuyan gençler bir yandan pandeminin yarattığı değişimlere uyum sağlamaya çalışırken, diğer yandan da Yükseköğretim Kurumları Giriş Sınavı’na (YKS) hazırlanmakta ve performanslarını etkileyecek olan sınav kaygılarını yönetmeye çalışmaktadır. Bu çerçevede çalışmanın iki amacı bulunmaktadır. İlk amaç, Covid-19 pandemi döneminde üniversite sınavına girecek olan öğrencilerin sınav kaygılarını etkileyen faktörleri araştırmaktır. İkinci amaç ise katılımcıların sınav kaygılarının bilişsel esneklik ve öz düzenleme becerilerine göre değişip değişmediğini incelemektir. Çalışma grubu 420 (284 kadın, 131 erkek) katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcıların yaş aralığı 18-21 olup, yaş ortalaması 18.33'tür. Katılımcıların 298’i (%71) 12. Sınıf öğrencisi iken, 121’i (%28.8) ise mezundur. 89 (%21.2) katılımcı özel okulda, 331 (%78.8) katılımcı ise devlet okulunda öğrenim görmektedir. Araştırma verileri Demografik Bilgi Formu, Spielberg Sınav Kaygısı Ölçeği (SSSÖ), Ergenlerde Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği (EÖDBÖ) ve Bilişsel Esneklik Ölçeği (BEÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırma bulguları, cinsiyete, ayrı bir odasınını olup olmamasına, derslere odaklanma durumuna, ailesinin gelir düzeyindeki değişime ve sınav tarihlerindeki değişimi algılama biçimine göre sınav kaygısında farklılıklar olduğunu göstermektedir. Ancak, katılımcıların son sınıf öğrencisi veya mezun olmalarına, devlet veya özel okulda okumalarına, sokağa çıkma yasağını yorumlama biçimine göre sınav kaygı düzeylerinde farklılık olmadığı saptanmıştır. MANOVA sonuçları, bilişsel esneklik düzeyi yüksek olan ve öz düzenleme başarılı olan bireylerin sınav kaygısı puanlarının düşük olduğuna işaret etmektedir. Bilişsel esneklik ve öz düzenleme üniversite giriş sınavına girecek olan bireylerin sınav kaygısını yönetmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Araştırma bulguları alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Issue Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 12 Issue: 5 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye