In this study, it was aimed to examine the relationship between academic optimism level and principals' management styles according to teacher perception. Relational screening method was used in the study. The universe of the research consists of teachers working in public schools in Adıyaman city center in the 2020-2021 academic year. For this purpose, online data were collected from 353 teachers working in 51 public schools in Adıyaman city center. Parametric and non-parametric tests were conducted to understand whether teachers' perceptions of academic optimism and perceived principal management style differed significantly according to gender, branch, seniority, school level, and school size variables. A simple correlation was made while trying to determine in which direction and in what way the relationship between academic optimism and perceived principal management style according to teacher perception. In scanning models, the answers of the people are reported in the form of percentages, in the form of a ruler. As a result of the research, it was seen that teachers' views on academic optimism and perceived principal management style differed significantly according to the variables of gender, branch, school level, and the number of teachers in the school. According to teachers' opinions, there is a positive and "moderate" relationship between cooperative management style and academic optimism; A negative “low” relationship was found between the oppositional management style, the disinterested management style and the authoritarian management style and academic optimism.
Bu araştırmada öğretmen algısına göre akademik iyimserlik düzeyi ile müdürlerin yönetim tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. 2020/2021 eğitim öğretim yılında Adıyaman il merkezinde devlet okullarında okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde görev yapan öğretmenler araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Bu amaçla Adıyaman il merkezinde bulunan 51 devlet okulunda çalışan 353 öğretmenden online olarak veri toplanmıştır. Öğretmenlerin, akademik iyimserlik ve algıladıkları müdür yönetim tarzına ilişkin algılarının cinsiyet, branş, kıdem, okul kademesi, okul büyüklüğü değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaşıp farklılaşmadığını anlamak için parametrik ve non-parametrik testler yapılmıştır. Öğretmen algısına göre akademik iyimserlik ve algılanan müdür yönetim tarzı arasındaki ilişkinin, hangi yönde ve ne şekilde olduğunu tespit etmeye çalışırken basit korelasyon yapılmıştır. Araştırma sonucunda, akademik iyimserlik ve algılanan müdür yönetim tarzına ilişkin öğretmen görüşlerinin cinsiyet, branş, okul kademesi, okuldaki öğretmen sayısı değişkenlerine göre anlamlı biçimde farklılaştığı görülmüştür. Öğretmen görüşlerine göre işbirlikli yönetim tarzı ile akademik iyimserlik arasında pozitif yönde ve “orta” düzeyde bir ilişki; karşı koyucu yönetim tarzı, ilgisiz yönetim tarzı ve otoriter yönetim tarzı ile akademik iyimserlik arasında negatif yönde “düşük” düzeyde bir ilişki bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Issue Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 31, 2022 |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 13 Issue: 4 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye