Araştırmada, akıl ve zekâ oyunlarının ilkokul 1. sınıf öğrencilerinin okuma becerileri ve okuma tutumları üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Nicel araştırma yöntemlerinden ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılan araştırmanın çalışma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında birinci sınıfa başlayan deney grubu ve kontrol gruplarında 18’er öğrenci olmak üzere toplam 36 öğrenci oluşturmaktadır. Gruplar ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiş, örneklem seçiminde mevcutları ve sosyo ekonomik düzeyleri eşdeğer olan sınıflar belirlenmiştir. Araştırma da dört farklı değerlendirme ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bunlar; Okuduğunu anlatma yoluyla okuduğunu anlamayı değerlendirme rubriği, Prozodik okuma ölçeği, Okumaya yönelik tutum ölçeği ve Okumayı değerlendirme formudur. Uygulama, ön test ve son test süreçleri ile birlikte 10 hafta devam etmiş, sözel zekâ oyunlarından resfebe, anagram, kelime üretme oyunu, sözcük avı, hafıza kartları oyunları kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım gösterip göstermediği analiz edilmiş (Skewness ve Kurtosis değerleri ve Shapiro-Wilk Testi ile), verilerin normal dağıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın analizinde SPSS paket programı kullanılmış; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, Bağımsız Gruplar T-Testi ve Bağımlı Gruplar T-Testi ile veriler değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda akıl ve zekâ oyunları, deney grubu öğrencilerinin; Okuduğunu Anlama, Prozodik Okuma, Okuma Hızı ve Okuma Tutumlarında anlamlı bir fark ortaya çıkarmış fakat okuma hatalarına yönelik bir etkide bulunmamıştır. Ayrıca akıl ve zekâ oyunlarının cinsiyete yönelik etkisine bakıldığında; Okuduğunu Anlama Becerisi, Prozodik Okuma, Okuma Hızı ve Okuma Tutumları üzerinde bir farklılık ortaya çıkarmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
İlkokul 1.sınıf öğrencileri Akıl ve zeka oyunlerı Okuma tutumu Okuduğunu anlama Akıcı okuma
The aim of this research is to reveal the effect of mind and intelligence games on primary school first grade students' reading skills and reading attitudes. A quasi-experimental design with pretest-posttest control group, one of the quantitative research methods, was used. The study group of the research consists of 36 first grade students studying at Selcuklu Primary School in Iscehisar district of Afyonkarahisar province in the 2021-2022 academic year. There are 18 students in the experimental and control groups. Groups were determined by criterion sampling method. Criteria in sample selection; primary school 1st grade students did not play intelligence games and the control group was the researcher's own class. Data collection tools used in the research; The rubric for assessing reading comprehension through reading comprehension is Prosodic reading scale, Attitude towards reading scale and Reading assessment form. The implementation process continued for 10 weeks with the pre-test and post-test processes. During the application process, verbal intelligence games such as resfebe, anagram, word generation game, word hunt, memory cards games were used. Whether the data showed normal distribution or not, analyzed with Shapiro-Wilk Test, Skewness and Kurtosis values, it was concluded that the data were normally distributed. The research data were analyzed using the SPSS package program; percentage, frequency, arithmetic mean, dependent groups t-test and independent groups t-test. As a result of the research, it was determined that there were statistically significant differences in reading comprehension skills, prosodic reading, reading speed and reading attitudes of the experimental group students to whom mind and intelligence games were applied compared to the control group students. However, no significant difference was found in the reading errors of the experimental and control groups, and it was concluded that gender did not reveal a significant difference.
Primary school 1st grade students Mind and intelligence games Reading comprehension Reading attitude Fluent reading
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Issue Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 2 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye