The purpose of the current study is to perform bibliometric analysis and interpretation of international studies indexed in the SCOPUS database. In this respect, it is thought that the study will shed light for future studies on the career planning of gifted students. The study was conducted by using the bibliometric mapping method based on the descriptive research approach. In line with the purpose of the study, the literature review was conducted using the SCOPUS database, which indexes journals from different disciplines, by using the key concepts of “Gifted*” or “Talented” and “Career” between 09:00 and 19:00 (GMT +3) on 24.08.2022. The bibliometric analysis was performed on 47 articles selected on the basis of the inclusion and exclusion criteria from a total of 1679 articles. The bibliometric analysis of the articles was made in terms of year, authors who contributed the most to the field, the countries in which they were published and key concepts. According to the results of the bibliometric analysis, the effects of parents, school counsellors, various teaching techniques and demographic characteristics on the career planning of gifted middle school students are emphasized in the articles. In this respect, it is thought that studies in which gifted middle school students will be helped to realize their own identities should be expanded by making use of both qualitative and quantitative measurement tools. In addition, the inclusion of the career life of field experts from various sectors or of gifted adults in the teaching process and the organization of trips to various institutions and organizations and investigating the effects of these trips on gifted students can bring a different perspective to the career planning process of gifted students.
Mevcut araştırmanın amacı, SCOPUS veri tabanında taranan uluslararası çalışmaların bibliyometrik analizinin yapılması ve yorumlanmasıdır. Bu bakımdan mevcut araştırma gelecekte özel yetenekli öğrencilerin kariyer planlaması üzerine yapılacak çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir. Mevcut araştırma betimsel araştırma yaklaşımına dayalı bibliyometrik haritalama yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırmanın amacı doğrultusunda ilgili alan yazın taraması, farklı disiplinlerin yer aldığı dergileri endeksleyen SCOPUS veri tabanından yararlanılarak 24.08.2022 tarihinde 09:00-19:00 (GMT +3) saatleri arasında “Gifted*” or “Talented” and “Career” anahtar kavramlarıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen 1679 adet makaleden dâhil edilme ve hariç tutulma kriterleri kapsamında 47 makale üzerinde bibliyometrik analiz yapılmıştır. Buna göre makalelerin; yıl, alan yazına en fazla katkı sağlayan yazarlar, yayınlandığı ülkeler ve anahtar kavramlar açısından bibliyometrik analizi yapılmıştır. Bibliyometrik analiz sonucuna göre özel yetenekli ortaokul öğrencilerin kariyer planlamasında; ebeveynlerin, okul rehber öğretmenlerinin, çeşitli öğretim tekniklerinin ve demografik özelliklerin etkisi üzerinde durulduğu görülmektedir. Bu bakımdan gerek nitel gerekse nicel değerlendirme araçlarından faydalanarak özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin kendi kimliklerini fark edeceği çalışmaların yaygınlaştırılması gerektiği düşünülmektedir. Ayrıca çeşitli sektörlerden alan uzamanlarının veya geçmişte özel yetenekli statüsünde olan yetişkinlerin kariyer hayatlarının öğretim sürecine dahil edilmesi ve çeşitli kurum ve kuruluşlara gezilerin düzenlenmesi ile öğrenciler üzerindeki etkisine yönelik çalışmaların tasarlanması, öğrencilerin kariyer planlama sürecine farklı bir bakış açısı kazandırabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Issue Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 2 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye