Eğitim sisteminin kalitesinin ve öğrencilerin hedeflerinin bir göstergesi olarak kabul edilen okuldaki akademik performanslarını ve başarılarını etkileyen faktörlerin incelenmesi gerekmektedir. Psikolojik sağlamlık ve akademik yılmazlığın öğrenci başarısı üzerindeki önemli rolü göz önüne alındığında, bu faktörlerin öğrenci başarısını ne ölçüde etkilediğine dair bir fikir edinmek önemlidir. Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin psikolojik sağlamlıkları ile matematik dersi akademik başarıları arasındaki ilişkide matematik akademik yılmazlığının aracılık etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Kocaeli ili İzmit ilçesindeki ortaokulların 6. ve 7. sınıflarında öğrenim gören 65 kız, 75 erkek olmak üzere toplam 140 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Matematikte Akademik Yılmazlık Ölçeği ve akademik başarı için matematik dersi not ortalamaları kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 27 istatistiksel analiz programı ve eklenen Process yaması ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda psikolojik sağlamlık ile akademik yılmazlık, psikolojik sağlamlık ile akademik başarı ve akademik yılmazlık ile akademik başarı değişkenleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca psikolojik sağlamlık ile akademik başarı arasındaki ilişkide matematik akademik yılmazlığın aracı etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Gelecekteki araştırmalarda değişkenler arasındaki ilişkilerin daha detaylı değerlendirilmesi için nitel araştırmalar veya nitel ve nicel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma desenli araştırmalar yapılabilir.
It is necessary to examine the factors that affect the academic performance and achievement of the students at school, which is considered as an indicator of the quality of the education system and the goals of the students. Considering the important role of psychological resilience and academic resilience for student achievement, it is important to get an idea of the extent to which these factors affect student achievement. The aim of this study is to examine the mediating effect of academic resilience in mathematics on the relationship between the psychological resilience of secondary school students and the academic achievement of mathematics courses. In the study, the relational screening model was used from quantitative research models. The study group consists of a total of 140 students, 65 girls, and 75 boys, who are studying in the 6th and 7th grades of secondary schools in the İzmit district of Kocaeli province in the 2022-2023 academic year. The Brief Resilience Scale (BRS), Academic Resilience Scale in Mathematics and grade point averages of mathematics courses were used as data collection tools. The data were analyzed with SPSS 27 statistical analysis program and the added Process patch. As a result of the research, it was determined that there were positive significant relationships between psychological resilience and academic resilience, psychological resilience and academic achievement, and academic resilience and academic achievement variables. In addition, it was concluded that mathematics had a mediating effect on the relationship between psychological resilience and academic achievement. For a more detailed evaluation of the relations between variables in future research, qualitative studies or mixed design studies in which qualitative and quantitative methods are used together can be done.
Psychological resilience Academic achievement Academic resilience in mathematics Mediator variable
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 3 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye