In this study, the exam questions prepared by social studies teachers were examined in terms of Bloom's taxonomy and the compatibility of these questions with the achievements in the Social Studies Curriculum was investigated. Document analysis method was used in the study. The study group consists of 20 social studies teachers. The data of the research were analyzed through “Question Preparation Techniques Control Chart” and “Bloom Taxonomy Evaluation Chart”. In the study, it was determined that almost all of the written probe questions examined were at the knowledge and comprehension level of the cognitive domain, while it was not determined that no questions were prepared in the analysis, synthesis and evaluation steps. It has been determined that there are quite a lot of expressions at the level of analysis and comprehension among the 5th, 6th and 7th grade achievements in the 2018 social studies curriculum. Although the acquisitions in the analysis, synthesis, and evaluation steps, which are useful for measuring high-level thinking skills, are included in the curriculum, it has also been determined that this situation is not taken into consideration in the exam questions prepared for these acquisitions. It is also among the findings of the study that the exam questions prepared by the teachers are significantly compatible with the gains at the level of knowledge and comprehension. According to the findings obtained in the study, it can be said that the cognitive level in the exam questions prepared by the teachers is well below the level of the achievements in the curriculum. Based on these results; Suggestions have been made to organize applied professional development activities to improve teachers' competencies in measurement and evaluation and to conduct a study with similar content in which qualitative research methods are also put to work.
Sosyal bilgiler öğretmenlerinin hazırlamış olduğu yazılı yoklama sorularının Bloom taksonomisi açısından incelenmesi ve soruların program kazanımlarına uygunluğunu inceleme amacında olan çalışmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma gurubu 20 sosyal bilgiler öğretmeninden oluşan araştırmanın verileri “Soru Hazırlama Teknikleri Kontrol Çizelgesi ve Bloom Taksonomisi Değerlendirme Çizelgesi” aracılığıyla çözümlenmiştir. Araştırma bulguları; her sınıf düzeyinde incelenen yazılı yoklama sorularının tamamına yakının bilişsel alanın bilgi ve kavrama basamağında olduğunu, analiz, sentez ile değerlendirme basamaklarına uygun soru bulunmadığını, 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında yer alan 5, 6 ve 7. Sınıf kazanımlarının önemli bir kısmı, her sınıf düzeyinde, bilişsel bilgi basamağının; analiz ve kavrama düzeyine uygun düşmesi yanı sıra programında üst düzey düşünme becerilerini ölçme açısından yararlı olan analiz, sentez ve değerlendirme başmağında yer alan kazanımlara önemli ölçüde yer verildiğini, incelenen yazılı yoklama sorularının bilgi ve kavrama düzeyinde olan kazanımlarla önemli ölçüde uygunluk gösterirken analiz, sentez ve değerlendirme basamaklarında kazanımların bilişsel düzeyinin altında kaldığını göstermektedir. Bu sonuçlara dayalı olarak; öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme konusundaki yetkinliklerinin geliştirilmesine yönelik uygulamalı mesleki gelişim faaliyetleri düzenlenmesi ve araştırma bulgularını destekler çalışmalar olmasına karşın faklı bulgular ortaya koyan çalışma da mevcut olduğundan bu duruma açıklama getirmek adına nitel araştırma yöntemlerinin de işe koşulduğu benzer içerikli bir çalışma yapılması yönünde öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 4 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye