Purpose: The purpose of this study is to demonstrate the details of a specific method of teaching handwriting in the case of a particular student with low skills of writing. Method: A qualitative research method named “action research” was used in this study. An elementary student who has difficulties in writing was determined. Although student demonstrates normal sight, hearing and normal mental abilities her writing skills are inefficiency. First, the student’s writing errors were detected. Approximately 30 hours of work was done with the student to eliminate these errors. As a result of the work, the student’s errors dropped from 27 to 9, and her writing ability reached an acceptable level in terms of readability. In the beginning, the student was only able to write letters one by one, in a separate manner and without any sign of meaningful combinations. At the end of the study, however, she was able to create meaningful words and sentences from the letters. This study showed that student-teacher interaction is very important in the teaching of writing. Also, the study demonstrates that it is likely to solve the problems related to writing and reach the desired level of writing if specific programs are designed and applied carefully. Providing support for very young children verbally is more meaningful than insisting on handwriting. Handwriting should be taught if a child proves certain developmental levels. Students' writing activities should take place in a chronological order and the development of emerging products should be shared with student.Students should be encouraged to writing with words of praise; psychological barriers should be eliminated. Demonstration method should be used effectively by the teacher.
El yazısı bilişsel, duyuşsal, kinestetik ve motorik bileşenleri bir arada işe koşan karmaşık bir etkinliktir. Okul çağındaki çocuklar için edinilmesi gereken önemli bir beceridir. Yazı yazma etkinliği bir öğrencinin okul gününün önemli bir kısmını alır. Çocuğun okuldaki vaktinin önemli bir kısmı, kalem tutma, defter ve kitap kullanma gibi ince harekî işleri yerine getirerek, özellikle yazı yazarak geçtiğinden, el yazısı becerisinin akademik performansı etkilemesi muhtemeldir. Bu araştırmanın amacı, yazı yazma problemi olan ilköğretim öğrencisinin bu problemini çözmek ve öğrenciye eğik yazı öğretimi sırasında atılan adımları sergilemektir. Bu amaçla görme ve işitmeyle ilgili ya da zihinsel herhangi bir engeli olmadığı halde yazı yazma sıkıntısı yaşayan bir ilköğretim öğrencisi belirlenmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Öğrencinin yazma hataları tespit edilmiş, söz konusu hataların giderilmesine yönelik bir eylem planı hazırlanmıştır. Öğrenciyle bu program doğrultusunda yaklaşık 30 saatlik bireysel bir çalışma yürütülmüştür. Çalışma sonucunda, öğrencinin başlangıçta 27 olan hata sayısı 9’a inmiş; yazısı da okunabilirlik bakımından kabul edilebilir düzeye ulaşmıştır. Bu çalışma, yazı öğretiminde öğrenci öğretmen etkileşiminin oldukça önemli olduğunu ve yazı problemi olan öğrencilerle özel olarak ilgilenildiği takdirde programın öngördüğü düzeye ulaşmanın mümkün olduğunu göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences and Sciences of Field Education |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 4 Issue: 1 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye