Bu çalışma, 2009-2022 döneminde Türkiye'de üretilen mobil destekli dil öğrenimi lisansüstü tezlerini (MALL-PGT) incelemiştir. Amaç, Türkiye'deki MALL-PGT'lerin genel araştırma eğilimi hakkında geniş bir bakış açısı sağlamaktır. Bu bağlamda, yetmiş dokuz MALL-PGT (60 yüksek lisans tezi, 19 doktora tezi) toplanmış ve yazar tarafından hazırlanan kodlama şemasına dayalı olarak analiz edilmiştir. Şema altı temel kategoriden oluşmaktadır: yayın yılı, MALL algısı, araştırma amacı, araştırma odağı, öğretim yaklaşımı ve araştırma tasarımı. Sonuçlar, Türkiye'de MALL-PGT'lerin üretilmesinde artan bir eğilimin on üç yıllık aralıkta istikrarlı bir şekilde devam ettiğini ve MALL'nin geleneksel öğrenmeyi tamamlayıcı bir yöntem olarak algılandığını ortaya koymuştur. Buna ek olarak, çoğu MALL-PGT öğrenenlerin duyuşsal alanlarını araştırmayı amaçlamış ve bu nedenle MALL ortamlarındaki öğrenenlerin genel algılarına odaklanmıştır. Ancak, çoğu MALL-PGT'de benimsenen öğretim yaklaşımı belirtilmemiştir. Benimsenen en yaygın araştırma yöntemi karma yöntem araştırmasıdır. MALL uygulamaları çoğunlukla üniversitelerin hazırlık sınıfı öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir ve çoğu MALL-PGT'nin örneklem büyüklüğü 50 ila 100 arasında değişen katılımcı sayısına karşılık gelmektedir. En yaygın hedef dil de yabancı dil olarak İngilizce olmuştur. Bu çalışmanın belki de en önemli bulguları, kullanılan mobil cihaz türlerinin ve MALL tasarımlarına ilişkin öğrenme bağlamlarının belirtilmemesi yönündeki artan eğilimin son beş yılda istikrarlı bir şekilde devam etmiş olmasıdır. Genel olarak sonuçlar, çoğu Türk MALL-PGT'nin MALL tasarım ilkelerinden yoksun olduğunu ve bu nedenle araştırma sonuçlarının genellenebilirliği için asgari gereklilikleri karşılamadığını göstermiştir.
The present study reviewed the mobile-assisted language learning postgraduate theses (MALL-PGTs) produced in Türkiye during the period 2009-2022. The aim was to provide a broad insight into the general research trend of Turkish MALL-PGTs. In this regard, seventy-nine MALL-PGTs (60 master's theses, 19 doctoral theses) were collected and analyzed based on the coding scheme presented by the author. The schema was made up of six key categories: year of publication, MALL perception, research purpose, research focus, instructional approach, and research design. The results revealed that an increasing trend of producing MALL-PGTs in Türkiye continued steadily in the thirteen-year interval, and MALL was perceived as complementary method to conventional learning. In addition, most MALL-PGTs aimed to investigate the affective domains of learners and therefore focused on general perceptions of learners in MALL environments. However, most MALL-PGTs did not specify the instructional approach adopted. The most common adopted research method was mixed-method research. MALL implementations were mostly conducted with the preparatory class students at the universities and the sample size of most MALL-PGTs corresponded to the number of participants that ranged from 50 to 100. The most common target language was also English as a foreign language. Perhaps the most important findings of the present study were that an increasing trend of not specifying the types of mobile devices used and the learning contexts regarding MALL designs continued steadily in the last five years. Overall, the results indicated that most Turkish MALL-PGTs suffered from the principles of MALL design and thus did not meet the minimum requirements for generalizability of research outcomes.
Literature review Mobile-assisted language learning Postgraduate theses General research trend.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Issue Articles |
Authors | |
Publication Date | October 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 5 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye