Araştırmanın amacı, öğrencilerin sosyal ve duygusal sorunları üzerinde okulun etkisini ön plana çıkaran Sosyal Duygusal Öğrenme becerileri ile eğitim süreçlerinde ödül-ceza kullanımının öğrenciler üzerinde yarattığı hassasiyet arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Mevcut araştırma, nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Marmara Bölgesi’nde yer alan bir ilde, örgün eğitime devam etmekte olan 818 lise öğrencileri oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında, kişisel bilgi formu, ceza hassasiyeti ölçeği, ödül bağımlılığı ölçeği, sosyal duygusal öğrenme ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, pearson korelasyon katsayıları belirlenmiş ve gizil değişkenler ile yapısal eşitlik modellemesi kurularak test edilmiştir. İkinci olarak öğrencilerin akademik bağlamda ödül bağımlılığı ve ceza hassasiyet düzeylerinin sosyal ve duygusal öğrenmelerine etkisi araştırılırken çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; akademik bağlamda ödül bağlılığı ile akademik bağlamda ceza hassasiyeti arasındaki ilişkiler incelendiğinde, her iki değişkenin de alt boyutları arasında düşük ve orta düzeyde pozitif yönlü ilişkiler bulunmuştur. Yapısal eşitlik modeline göre ödül bağımlılığı ceza hassasiyetini %60 oranında etkilemektedir. Akademik bağlamda ödül bağımlılığı ve ceza hassasiyeti ile sosyal ve duygusal öğrenme arasındaki ilişkiler incelendiğinde; ödül bağımlılığı alt boyutları ile sosyal ve duygusal öğrenme alt boyutları arasında hem anlamlı hem de anlamlı olmayan ilişkiler bulunmuştur. Ödül beklentisine karşı şartlı performans ile sosyal ve duygusal öğrenmenin alt boyutları arasında düşük düzeyde anlamlı ilişkiler mevcuttur. Ödülün okulda pekiştirme etkisi ile ödülün evde pekiştirme etkileri alt boyutlarının ile sosyal ve duygusal öğrenme alt boyutlarının birçoğu arasında anlamlı ilişkiler bulunmamaktadır. Ceza hassasiyeti alt boyutları ile sosyal ve duygusal öğrenme alt boyutları arasındaki ilişkilerde; anlamlı düşük düzeyde ve anlamlı olmayan ilişkiler bulunmuştur. Ödül bağımlılığı ve ceza hassasiyetinin boyutlarının birçoğunda ilişki durumlarının 0’a yakın olması ödül bağımlılığı ve ceza hassasiyetinin sosyal ve duygusal öğrenmeyi etkilemediği anlamı da taşımaktadır. Araştırmanın temel önerileri arasında; bireylerde SDÖ becerilerini geliştirmek için ödül bağımlılığı ve ceza hassasiyeti durumlarının tercih edilmediği aile ve eğitim ortamlarının yapılandırılması gerektiği bulunmaktadır.
The purpose of the study was to analyze the relationship between Social Emotional Learning skills, which helps develop basic skills for life efficiency of students, and the sensitivity created using reward-punishment in educational processes on students. The present research was designed in accordance with the relational survey model. The sample of the research consists of 818 high school students who continue formal education in a province located in the Marmara Region, Türkiye. According to the results of the research; When the relationships between reward addiction in the academic context and sensitivity to punishment in the academic context were examined, low and moderate positive correlations were found between the sub-dimensions of both variables. According to the structural equation modeling., reward dependence affects punishment sensitivity by 60%. When the relationships between reward addiction and sensitivity to punishment and social and emotional learning in the academic context are examined; Both significant and non-significant relationships were found between reward addiction sub-dimensions and social and emotional learning sub-dimensions. There are low-level significant relationships between conditional performance versus reward expectation and the sub-dimensions of social and emotional learning. There is no significant relationship between the reinforcement effect of the award at school and the reinforcement effects of the award at home and most of the social and emotional learning sub-dimensions. In the relationships between punishment sensitivity sub-dimensions and social and emotional learning sub-dimensions; significant low-level and non-significant relationships were found. The fact that relationship status has a positive value close to 0 on most dimensions of punishment sensitivity also means that punishment sensitivity is little related to social and emotional learning. Among the main suggestions of the research; there is a need to structure family and educational environments where reward dependence and sensitivity to punishment are not preferred in order to develop SEL skills in individuals.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | School Counseling |
Journal Section | Issue Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 6 |
This journal uses a CC BY-NC-SA license.
editor@e-ijer.com http://www.e-ijer.com Address: Ege University Faculty of Education İzmir/Türkiye