Review
BibTex RIS Cite

Erken Çocuklukta Yaratıcı Drama ve Sanat Eğitimi: Kavramsal Yaklaşım

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 19, 01.06.2025

Abstract

Bu çalışma, erken çocukluk döneminde yaratıcı drama ve sanat eğitiminin çocukların gelişimine olan katkılarını ele alınmaktadır. Geçmişten günümüze değişen eğitim anlayışının yalnızca akademik başarıyı önemsemediği görülmektedir. Değişen toplumla birlikte artık yaratıcılık, iletişim kurma becerileri ve sosyo-duygusal becerilerin de desteklenmesi gerektiği amaçlanmaktadır. Yaratıcı drama ve sanat eğitimi çocukların özgüven kazanmasını sağlar. Aynı zamanda çocuklar bireysel potansiyellerini keşfederek, sosyal iletişim becerilerini en üst seviyeye taşır. Yaratıcı drama ve sanat eğitimi, çocukların kendilerini özgürce ifade edebilecekleri kalıcı öğrenme ortamı sunar. Çalışmada bu iki yaklaşımın temel kavramları, uygulama biçimleri ve çocukların gelişimlerine katkısı incelenmiş olup, yaratıcı drama ve sanat eğitiminin birlikte nasıl kullanılabileceği açıklanmıştır.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2021). Eğitim yaratıcı drama (7.baskı). Yapı Kredi.
  • Akoğuz, A., ve Akoğuz, M. (2019). Okul öncesi ve ilkokul için uygulamalı drama etkinlikleri: Yaratıcı drama etkinlikleri (5.baskı). Final Kültür Sanat.
  • Akyol, A. K. ve Pekdemir, D. Z. (2016). Dramanın bileşenleri ve aşamaları. S. Erdoğan (Ed.), Çocuk ve Drama içinde (s. 44-64). T.C. Anadolu Üniversitesi.
  • Akyol, K.A. (Ed.). (2017). Okul öncesi eğitimde drama. (4.Baskı). Hedef.
  • Ayaydın, A. (2010) Okul öncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin bireye kazandırdığı değerler [The values visual arts education gain to individual in preschool period]. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 187-198.
  • Aydın, Ö., ve Aykaç, N. (2016). Yaratıcı drama yöntemi ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerin çevre farkındalığına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 1-16.
  • Balıkçı, T. (2001). Sanat eğitiminde drama ve yaratıcılığın önemi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi̇.
  • Becerikli, S. Y. (2002). Kurum içi halkla ilişkiler faaliyetleri için alternatif bir yöntem: sosyodrama. Selçuk İletişim, 2(3), 138-148.
  • Bengi, Ş.N. (2024). Okul öncesi dönemde yaratıcı drama eğitiminin 5-6 yaş grubu çocukların öz düzenleme becerilerine ve benlik algıları üzerine etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Büyükkazaz Öztürk, E. (2019) Okul öncesi çocuk gelişiminde sanat eğitiminin yeri ve önemi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Büyüksaatçi, S., Küçükdeniz, T. ve Esnaf, Ş. (2008). Geri dönüşüm tesislerinin yerinin gustafson-kessel algoritması-konveks programlama melez modeli̇ tabanlı simülasyon ile belirlenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, (13), 1-20.
  • Diğler, M., Aslan, M., Yıldız, E. M., Akalın, T., Atalay, M. C., Tandırlı, E., Aksoy, M., Soylu, R., Kanat, S., İpek, S. E., Kızılırmak, B. (2021). Çağdaş sanat eğitiminde temel tasarım. Pegem Akademi.
  • Englebright, J., & Schirrmacher, R. (2018). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi (N. Aral ve G. Duman, Çev.; 7. Baskı). Nobel.
  • Gezer, Ü. (2019). Çağdaş sanat ve tasarım eğitiminde görsel tasarım öğeleri ve ilkeleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 7(40), 595-614.
  • Güngör, Ş. (2010). Görsel kompozisyonun bir öğesi olarak çizgi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (15), 85-100.
  • Heathcote, D. (1970). How does drama serve thinking, talking, and writing? Elementary English, 47(8), 1077-1081. http://www.jstor.org/stable/41387750
  • Heathcote, D. (1983). Learning, knowing, and languaging in drama: an ınterview with dorothy heathcote. Language Arts, 60(6), 695–701. http://www.jstor.org/stable/41961521
  • Kar, A., Mishra, D., & Srivastaya, M. (2024). Therapeutic and expressive use of art therapy in children: A review, Indian Journal of Positive Psychology, 15(4), 497-503.
  • Karagüven, M. H. Ü. (2015). Empati ve sosyal zekâ. İnternational Journal Of Social Science, (34), 187-197. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2813
  • Kaya, Y., ve Antepli, S. (2018). Okul öncesi dönemde yaratıcı drama yoluyla değerler eğitimi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 237-250.
  • Lopuhaa, A.F. (2021). Psikodrama terapi. Unpaywall. Center for Open Science. https://osf.io/preprints/osf/zx5w3_v1
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2024). Sanat alanı öğretmen kılavuz kitabı (D. Acer Çakar ve C. Tutkun (Ed.), (s. 10-14).
  • Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/okuloncesi/sanat-alani.pdf
  • Mumcu, A. (2021). Biçimsel ve kavramsal bağlamda 1950 sonrası soyut resimde espas [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi.
  • Özsoy, N. (2017). STEM ve yaratıcı drama. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 633-639
  • Özsoy, V., Mamur, N. (2019). Görsel sanatlar öğrenme ve öğretim yaklaşımları. Pegem Akademi.
  • Öztürk, S. Y. (2021). Okul öncesi çocuklarda 3 boyutlu seramik etkinlikleri üzerine bir durum çalışması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Romanska, M. (2015). The routledge companion to dramaturgy (p. 1). Routledge.
  • San, İ. (2008). Adlandırmayı değiştirmeyelim. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(5), 103-114.
  • Sayim, M. (2021). Yaratıcı drama etkinliklerinin empatik eğilim ve sosyal beceri düzeyine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Sesar, K., Dodaj, A., Vasilj, V., Sesar, D., Smoljan, İ., Mikulic, M. (2022). The creative art therapies in work with children and adolescents with traumatic experiences. Central Europen Journal Of Paedi̇atri̇cs, 18(1), http://dx.doi.org/63-74. 10.5457/p2005-114.319
  • Syabova,B., & Dolinska, E.(2024). Creative drama in the school environment. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 14(2), 84-91.
  • Toprak, M. (2016). Okul öncesinde iki ve üç boyutlu sanat etkinliklerine 6. ünite yönelik kuramsal. H. T. Ünalan (Ed.), Çocukta sanat eğitimi̇ ve yaratıcılık içinde (s. 146-171). Anadolu Üniversitesi.
  • Ulutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2024). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12.
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri. Eğitim ve Bilim, 22(107). 28 -35. https://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5212/1359.
  • Yaşar, M. C., İnal, G., Kaya, Ü. Ü. ve, Uyanık Ö. (2012). Çocuk gözüyle tabiat anaya geri dönüş. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 30-40.
  • Yazar, A., Çelik, M., ve Kök, M. (2007). Okul öncesi eğitimde yaratıcı dramanın çocuğun gelişim alanlarına etkisi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 15-21.
  • Yıldız, F. Ü. (2021). Çocukluk ve sanat terapisi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (Journal of New Approaches in Education), 4(1),1-17.

Creative Drama and Art Education in Early Childhood Conceptual Approach

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 19, 01.06.2025

Abstract

This study focuses on the contributions of creative drama and art education to children’s development in early childhood. It is seen that the changing understanding of education from past to present does not only care about academic success. With the changing society, it is now aimed to support creativity, communication skills and socio-emotional skills. Creative drama and art education help children gain self-confidence. At the same time, children discover their individual potential and maximize their social communication skills. Creative drama and art education offer a permanent learning environment where children can express themselves freely. In this study, the basic concepts of these two approaches, their application forms and their contribution to children’s development are examined, and it is explained how creative drama and art education can be used together.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2021). Eğitim yaratıcı drama (7.baskı). Yapı Kredi.
  • Akoğuz, A., ve Akoğuz, M. (2019). Okul öncesi ve ilkokul için uygulamalı drama etkinlikleri: Yaratıcı drama etkinlikleri (5.baskı). Final Kültür Sanat.
  • Akyol, A. K. ve Pekdemir, D. Z. (2016). Dramanın bileşenleri ve aşamaları. S. Erdoğan (Ed.), Çocuk ve Drama içinde (s. 44-64). T.C. Anadolu Üniversitesi.
  • Akyol, K.A. (Ed.). (2017). Okul öncesi eğitimde drama. (4.Baskı). Hedef.
  • Ayaydın, A. (2010) Okul öncesi dönemde görsel sanatlar eğitiminin bireye kazandırdığı değerler [The values visual arts education gain to individual in preschool period]. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 187-198.
  • Aydın, Ö., ve Aykaç, N. (2016). Yaratıcı drama yöntemi ile verilen eğitimin okul öncesi öğrencilerin çevre farkındalığına etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 1-16.
  • Balıkçı, T. (2001). Sanat eğitiminde drama ve yaratıcılığın önemi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi̇.
  • Becerikli, S. Y. (2002). Kurum içi halkla ilişkiler faaliyetleri için alternatif bir yöntem: sosyodrama. Selçuk İletişim, 2(3), 138-148.
  • Bengi, Ş.N. (2024). Okul öncesi dönemde yaratıcı drama eğitiminin 5-6 yaş grubu çocukların öz düzenleme becerilerine ve benlik algıları üzerine etkilerinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi.
  • Büyükkazaz Öztürk, E. (2019) Okul öncesi çocuk gelişiminde sanat eğitiminin yeri ve önemi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi.
  • Büyüksaatçi, S., Küçükdeniz, T. ve Esnaf, Ş. (2008). Geri dönüşüm tesislerinin yerinin gustafson-kessel algoritması-konveks programlama melez modeli̇ tabanlı simülasyon ile belirlenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, (13), 1-20.
  • Diğler, M., Aslan, M., Yıldız, E. M., Akalın, T., Atalay, M. C., Tandırlı, E., Aksoy, M., Soylu, R., Kanat, S., İpek, S. E., Kızılırmak, B. (2021). Çağdaş sanat eğitiminde temel tasarım. Pegem Akademi.
  • Englebright, J., & Schirrmacher, R. (2018). Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi (N. Aral ve G. Duman, Çev.; 7. Baskı). Nobel.
  • Gezer, Ü. (2019). Çağdaş sanat ve tasarım eğitiminde görsel tasarım öğeleri ve ilkeleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 7(40), 595-614.
  • Güngör, Ş. (2010). Görsel kompozisyonun bir öğesi olarak çizgi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi (15), 85-100.
  • Heathcote, D. (1970). How does drama serve thinking, talking, and writing? Elementary English, 47(8), 1077-1081. http://www.jstor.org/stable/41387750
  • Heathcote, D. (1983). Learning, knowing, and languaging in drama: an ınterview with dorothy heathcote. Language Arts, 60(6), 695–701. http://www.jstor.org/stable/41961521
  • Kar, A., Mishra, D., & Srivastaya, M. (2024). Therapeutic and expressive use of art therapy in children: A review, Indian Journal of Positive Psychology, 15(4), 497-503.
  • Karagüven, M. H. Ü. (2015). Empati ve sosyal zekâ. İnternational Journal Of Social Science, (34), 187-197. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2813
  • Kaya, Y., ve Antepli, S. (2018). Okul öncesi dönemde yaratıcı drama yoluyla değerler eğitimi. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 237-250.
  • Lopuhaa, A.F. (2021). Psikodrama terapi. Unpaywall. Center for Open Science. https://osf.io/preprints/osf/zx5w3_v1
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2024). Sanat alanı öğretmen kılavuz kitabı (D. Acer Çakar ve C. Tutkun (Ed.), (s. 10-14).
  • Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/upload/kitap/okuloncesi/sanat-alani.pdf
  • Mumcu, A. (2021). Biçimsel ve kavramsal bağlamda 1950 sonrası soyut resimde espas [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi.
  • Özsoy, N. (2017). STEM ve yaratıcı drama. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 633-639
  • Özsoy, V., Mamur, N. (2019). Görsel sanatlar öğrenme ve öğretim yaklaşımları. Pegem Akademi.
  • Öztürk, S. Y. (2021). Okul öncesi çocuklarda 3 boyutlu seramik etkinlikleri üzerine bir durum çalışması [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Romanska, M. (2015). The routledge companion to dramaturgy (p. 1). Routledge.
  • San, İ. (2008). Adlandırmayı değiştirmeyelim. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(5), 103-114.
  • Sayim, M. (2021). Yaratıcı drama etkinliklerinin empatik eğilim ve sosyal beceri düzeyine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Sesar, K., Dodaj, A., Vasilj, V., Sesar, D., Smoljan, İ., Mikulic, M. (2022). The creative art therapies in work with children and adolescents with traumatic experiences. Central Europen Journal Of Paedi̇atri̇cs, 18(1), http://dx.doi.org/63-74. 10.5457/p2005-114.319
  • Syabova,B., & Dolinska, E.(2024). Creative drama in the school environment. Ad Alta: Journal of Interdisciplinary Research, 14(2), 84-91.
  • Toprak, M. (2016). Okul öncesinde iki ve üç boyutlu sanat etkinliklerine 6. ünite yönelik kuramsal. H. T. Ünalan (Ed.), Çocukta sanat eğitimi̇ ve yaratıcılık içinde (s. 146-171). Anadolu Üniversitesi.
  • Ulutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2024). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12.
  • Üstündağ, T. (1998). Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri. Eğitim ve Bilim, 22(107). 28 -35. https://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5212/1359.
  • Yaşar, M. C., İnal, G., Kaya, Ü. Ü. ve, Uyanık Ö. (2012). Çocuk gözüyle tabiat anaya geri dönüş. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 30-40.
  • Yazar, A., Çelik, M., ve Kök, M. (2007). Okul öncesi eğitimde yaratıcı dramanın çocuğun gelişim alanlarına etkisi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 15-21.
  • Yıldız, F. Ü. (2021). Çocukluk ve sanat terapisi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi (Journal of New Approaches in Education), 4(1),1-17.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Early Childhood Education
Journal Section Reviews
Authors

Derya Türkmen 0009-0008-9719-8899

Publication Date June 1, 2025
Submission Date April 25, 2025
Acceptance Date May 23, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Türkmen, D. (2025). Erken Çocuklukta Yaratıcı Drama ve Sanat Eğitimi: Kavramsal Yaklaşım. Early Childhood Education Researches, 3(1), 1-19.