Inclusive education is the education that aims to ensure that individuals with special needs are accepted by society and that progress throughout life. Everyone is born unique from each other and with individual differences. All individuals should receive equal education. Individuals with special needs who receive inclusive education have the right to be educated in the classrooms of typically developing children. In this study, it was aimed to examine the adaptation process of a child with autism who receives inclusive education in primary school classroom environment. The research was carried out with action research, which is one of the qualitative research methods. The research was carried out with a student with autism who received inclusive education in the researcher’s class in a primary school affiliated to the Ministry of National Education in Konya. As data collection tools in the research, semi-structured interview form, diaries and photographs of activities done with the child and with autism typically developing children were used. Content analysis, one of the qualitative data analysis techniques, was used in the analysis of the obtained data.
As a result of the research, it has been concluded that the role of the classroom teacher in the adaptation process of children with autism who receive inclusive education in a state primary school is very vital, and the primary classroom teacher should include activities for integrating them into the classroom by considering their individual differences. In this case, it has been revealed that the interaction of the child with autism the primary classroom teacher is also very important.
Yok
Kaynaştırma eğitimi, özel ihtiyaçlı bireylerin toplum tarafından kabul görmelerini hedefleyip, bunun hayat boyu ilerlemesini sağlayan eğitimdir. Her birey birbirinden ayrı olarak, bireysel farklılıklarla dünyaya gelir. Fakat bireysel farklılıklara rağmen, modern toplumlarda tüm bireyler eğitimde fırsat eşitliği hakkına sahiptirler. Kaynaştırma eğitimi gören özel ihtiyaçlı bireylerde, tipik gelişim gösteren çocukların sınıfında eğitim görme hakkına sahiptir. Bu araştırmada, ilkokulda kaynaştırma eğitimi gören otizmli çocuğun sınıf ortamına uyum sürecinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemleri desenlerinden biri olan eylem araştırması ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma, Konya İlinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ilkokulda araştırmacının sınıfında kaynaştırma eğitimi gören otizmli bir öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama araçları olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu, günlükler ve kaynaştırma eğitimi gören otizmli çocuk ve diğer tipik gelişim gösteren çocuklarla yapılan etkinlik kayıtları kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde nitel veri analizi yaklaşımlarından içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ilkokulda kaynaştırma eğitimi gören otizmli çocukların normal sınıf ortamına uyum sürecinde sınıf öğretmeninin rolünün çok büyük olduğu, sınıf öğretmeni derslerde bu tür çocukların bireysel farlılıklarını göz önüne alarak sınıfını kaynaştıracak etkinliklere yer vermesinin önemi görülmüştür. Eğitim öğretim sürecinde otizmli çocuğun sınıf öğretmeniyle olan etkileşiminin de çok önemli ve belirleyici bir faktör olduğu görülmüştür.
Etik kurul raporumuz var
Yok
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Inclusive Education |
Journal Section | June 2025, 9(1) |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | July 16, 2025 |
Submission Date | May 21, 2025 |
Acceptance Date | July 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |