Research Article
BibTex RIS Cite

Nursing Students' Views on Distance Education During the COVID-19 Pandemic

Year 2025, Volume: 41 Issue: 1, 95 - 102, 28.04.2025
https://doi.org/10.53490/egehemsire.1250663

Abstract

Objective: The research is descriptive cross-sectional research designed to investigate nursing students' perceptions of distance learning during the COVID-19 pandemic process.
Methods: The population of the research consisted of 477 nursing students who studied at three different state universities and took the Fundamentals of Nursing course as distance education in the 2020-2021 academic period, when the COVID-19 pandemic restrictions began. The sample of the study consisted of 298 students who met the sampling criteria and agreed to participate in the research. The data were collected through a questionnaire using the “The Sociodemographic Characteristics Form” and “The Perception Scale about Distance Education”. In the analysis of the data, number, percentage, mean, standard deviation, one-way analysis of variance and t-test for independent groups were used.
Results: The mean age of students was 21.23±2.24. Of them, 54.7% were first-year and 67.8% female. While 70.1% had internet access, 94.6% owned a personal computer. A moderate income was reported by 75.2%, 63.4% lived in urban areas, and 72.1% were not employed during remote education. Students' mean total score was 50.81±10.74. Sub-dimension scores: personal suitability 17.81±7.73, effectiveness 12.97±6.73, instructiveness 13.74±5.19, and tendency 6.27±2.98.
Conclusion: According to the results of the study, the opinions of nursing students studying at three state universities regarding distance education are moderate and positive regarding COVID-19 pandemic restrictions. It was shown that students' opinions on distance education are influenced by their gender, the educational setting, their class, their access to the internet, and whether they own a computer. Based on the results of the research, it is recommended to identify the disruptions experienced during distance education and take precautions against these disruptions in order to increase the satisfaction of students and the efficiency of education in critical situations such as. pandemics or when distance education is used as an education method.

References

  • Abdullaev, A., Hidoyatova, M. (2020). Innovative Distance Learning Technologies. Journal of Critical Reviews, 7(11), 337–339. https://doi.org/10.31838/jcr.07.11.57
  • Arslan Yürümezoğlu, H., Sezer, H., Şanlı, D., Okumuş, H. (2021). Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimde Hemşire Eğiticilerin Rolleri ve Öğrenen Merkezli Öğretim Stratejilerine Uygun Web Tabanlı Araçların Kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(4), 571–578. https://doi.org/10.17049/ataunihem.941538
  • Aydın, M., Uzun Şahin, C., Kulakaç, N. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği: Metodolojik Bir Çalışma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(2), 464–471. https://doi.org/10.5336/nurses.2021-84651
  • Boz Yüksekdağ, B. (2021). COVID-19 Pandemisi Döneminde Öğrenme ve Uzaktan Hemşirelik Eğitiminde Paradigma Değişimi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 61–73.
  • Çavuşoğlu, G., Acar, K. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri ile Yaşam Boyu Öğrenme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 207–220. https://doi.org/10.17155/omuspd.819058
  • Durgun, H., Can, T., Avcı, A. B., Kalyoncuoğlu, B. (2021). COVID-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri ve Kaygı Düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 141–147.
  • Erol, A., Zaybak, A. (2020). The Effect of Web-Based Education on the Learning of Intramuscular Injection of Nursing Students: A Quasi-Experimental Study. International Journal of Caring Sciences, 13(3), 1951–1969. Retrieved from www.internationaljournalofcaringsciences.org
  • Evgin, D., Sümen, A., Öncel, S. (2022). Hemşirelik Eğitimi Programındaki Eğiticilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Algı ve Görüşlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 15(4), 449–467. https://doi.org/10.46483/deuhfed.943312
  • Eycan, Ö., Ulupinar, S. (2021). Nurse Instructors’ Perception Towards Distance Education During the Pandemic. Nurse Education Today, 107. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105102
  • Güler, H., Demirtaş, E., Edi, A. (2022). COVID-19 Sürecinde Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(1), 348–373.
  • Güngör, D. C., Orgun, F., Özkütük, N. (2023). Hemşirelik Eğitimine Değişen ve Gelişen Teknolojilerin Yansımaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(1), 155–161. https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1120307
  • Karaaslan, M. M., Çelik, İ., Kurt, Ş., Yılmaz Yavuz, A., Bektaş, M. (2022). Undergraduate Nursing Students’ Experiences of Distance Education During The COVID-19 Pandemic. Journal of Professional Nursing, 38, 74–82. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.11.010
  • Karaman, F., Çakmak, S., Yerebakan, A. N. (2021). COVID-19 Pandemisinde Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimi: Uzaktan Eğitim Süreci ve Etkileri. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15, 571–580.
  • Kır, Ş., Bozkurt, A. (2020). Açık ve Uzaktan Öğrenme Anlatılarının Yaşam Boyu Öğrenme Kapsamında İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(4), 1298–1322. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.8c4s10m
  • Köse, E., Ekerbiçer, H., Shahim, A. M., Çakmak, A., Derici, A., Hoşseven, A., … Oturak, G. (2021). Attitudes of Medical Faculty Students towards Distance Education and Related Factors during the Pandemic Period. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 453–460. https://doi.org/10.26453/otjhs.956066
  • Kürtüncü, M., Kurt, A. (2020). COVID-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66–77.
  • Langegård, U., Kiani, K., Nielsen, S. J., Svensson, P. A. (2021). Nursing Students’ Experiences of a Pedagogical Transition from Campus Learning to Distance Learning Using Digital Tools. BMC Nursing, 20(1), 1–10. https://doi.org/10.1186/s12912-021-00542-1
  • Mollaoğlu, S. (2021). Bir Üniversitede Resim-İş Eğitimi Alan Öğrencilerin COVID-19 Pandemi Sürecinde Sürdürülen Uzaktan Öğretime İlişkin Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 431–443. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.813193
  • Özbay, Ö., Çınar, S. (2020). Views of Nursing Students on Distance Education. In Education Conference, 37–45. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/348649599
  • Park, K., Moon, S. H., Oh, J. (2022). Predictors of Academic Achievement in Distance Learning for Nursing Students. Nurse Education Today, 108, 105162. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105162
  • Şenyuva, E., Kaya, H., Bodur, G. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Web Tabanlı Bir Derse İlişkin Görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(3), 62–77.
  • Türküresin, H. E. (2020). Examination of Distance Education Practices Conducted During the COVID-19 Pandemic Regarding the Views of Preservice Teachers. Milli Eğitim, 49(1), 597–618. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787509
  • Uysal, M., Karagöz, E. (2021). Aday Öğretmenlerin COVID-19 Pandemi Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi: Atatürk Öğretmen Akademisi Örneği. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(4), 1274-1290.
  • Yavaş Çeli̇k, M., Ozturk Copur, E., Karasu, F., Elmaoğlu, E. (2022). The Stress Dimension of Online Education in Nursing Students During The COVID-19 Process: A University Example. Health Academy Kastamonu (HAK), 7(COVID-19 Additional issue), 65–77. https://doi.org/10.25279/sak.10.25279/sak.8855137
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E., Karaman, S. (2014). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 365–370.

COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri

Year 2025, Volume: 41 Issue: 1, 95 - 102, 28.04.2025
https://doi.org/10.53490/egehemsire.1250663

Abstract

Amaç: Araştırma, COVID-19 pandemisi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşlerini incelemek amacıyla planlanmış, tanımlayıcı kesitsel nitelikte bir çalışmadır.
Yöntem: Araştırmanın evrenini COVID-19 pandemisi kısıtlamalarının başladığı 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde üç farklı devlet üniversitesinde eğitim gören ve Hemşirelik Esasları dersini uzaktan eğitim şeklinde alan 477 hemşirelik öğrencisi oluşturdu. Çalışmanın örneklemini ise örneklem kriterlerini sağlayan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 298 öğrenci oluşturdu. Veriler, “Birey Tanıtım Formu” ve “Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşler Ölçeği” kullanılarak anket yoluyla toplandı. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız gruplar için t-testi kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21.23±2.24 olarak belirlendi. Katılımcıların %54.7’si birinci sınıf öğrencisi, %67.8’i kadındı. Öğrencilerin %70.1’i internete erişim imkânına sahipken, %94.6’sının kişisel bilgisayarı vardı. Gelir durumunu orta düzeyde olarak belirtenlerin oranı %75.2, il merkezinde yaşayanların oranı %63.4 olarak tespit edildi. Ayrıca, uzaktan eğitim sürecinde herhangi bir işte çalışmadığını belirtenlerin oranı %72.1 idi. Öğrencilerin ölçek toplam puan ortalaması 50.81±10.74 olarak bulundu. Alt boyutlar incelendiğinde; kişisel uygunluk 17.81±7.73, etkililik 12.97±6.73, öğreticilik 13.74±5.19 ve yatkınlık 6.27±2.98 olarak saptandı.
Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre üç devlet üniversitesinde öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri COVID-19 pandemisi kısıtlamalarında orta düzeyde ve olumludur. Öğrencilerin cinsiyeti, öğrenim gördüğü eğitim kurumu, sınıfı, internete erişim imkanı ve bilgisayara sahip olma durumlarının öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik görüşlerini etkilediği tespit edildi. Araştırmanın sonuçlarına dayanarak pandemi gibi zorunlu durumlarda veya eğitim yöntemi olarak uzaktan eğitimin kullanıldığı durumlarda öğrencilerin memnuniyetini ve eğitimin verimliliğini artırmak adına uzaktan eğitim sırasında yaşanan aksaklıkların tespit edilmesi ve bu aksaklıklara yönelik önlem alınması önerilmektedir.

Ethical Statement

Araştırmanın yapılabilmesi için Iğdır Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan (Karar Sayısı: 2021/20, Tarih: 24.06.2021) ve araştırmanın yapıldığı kurumlardan gerekli izinler alındı. Araştırmada kullanılan ölçek için ölçeği geliştiren yazarlardan e-posta yoluyla ölçek kullanım izni alındı. Çalışma etik açıdan Helsinki Deklarasyonu Prensipleri’ne uygun olarak yürütüldü ve katılımcılardan bilgilendirilmiş onamları alındı.

Supporting Institution

Yok

References

  • Abdullaev, A., Hidoyatova, M. (2020). Innovative Distance Learning Technologies. Journal of Critical Reviews, 7(11), 337–339. https://doi.org/10.31838/jcr.07.11.57
  • Arslan Yürümezoğlu, H., Sezer, H., Şanlı, D., Okumuş, H. (2021). Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimde Hemşire Eğiticilerin Rolleri ve Öğrenen Merkezli Öğretim Stratejilerine Uygun Web Tabanlı Araçların Kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(4), 571–578. https://doi.org/10.17049/ataunihem.941538
  • Aydın, M., Uzun Şahin, C., Kulakaç, N. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği: Metodolojik Bir Çalışma. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 14(2), 464–471. https://doi.org/10.5336/nurses.2021-84651
  • Boz Yüksekdağ, B. (2021). COVID-19 Pandemisi Döneminde Öğrenme ve Uzaktan Hemşirelik Eğitiminde Paradigma Değişimi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 61–73.
  • Çavuşoğlu, G., Acar, K. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri ile Yaşam Boyu Öğrenme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 207–220. https://doi.org/10.17155/omuspd.819058
  • Durgun, H., Can, T., Avcı, A. B., Kalyoncuoğlu, B. (2021). COVID-19 Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri ve Kaygı Düzeyleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 14(2), 141–147.
  • Erol, A., Zaybak, A. (2020). The Effect of Web-Based Education on the Learning of Intramuscular Injection of Nursing Students: A Quasi-Experimental Study. International Journal of Caring Sciences, 13(3), 1951–1969. Retrieved from www.internationaljournalofcaringsciences.org
  • Evgin, D., Sümen, A., Öncel, S. (2022). Hemşirelik Eğitimi Programındaki Eğiticilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Algı ve Görüşlerinin Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 15(4), 449–467. https://doi.org/10.46483/deuhfed.943312
  • Eycan, Ö., Ulupinar, S. (2021). Nurse Instructors’ Perception Towards Distance Education During the Pandemic. Nurse Education Today, 107. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105102
  • Güler, H., Demirtaş, E., Edi, A. (2022). COVID-19 Sürecinde Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(1), 348–373.
  • Güngör, D. C., Orgun, F., Özkütük, N. (2023). Hemşirelik Eğitimine Değişen ve Gelişen Teknolojilerin Yansımaları. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(1), 155–161. https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1120307
  • Karaaslan, M. M., Çelik, İ., Kurt, Ş., Yılmaz Yavuz, A., Bektaş, M. (2022). Undergraduate Nursing Students’ Experiences of Distance Education During The COVID-19 Pandemic. Journal of Professional Nursing, 38, 74–82. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.11.010
  • Karaman, F., Çakmak, S., Yerebakan, A. N. (2021). COVID-19 Pandemisinde Hemşirelik Öğrencilerinin Eğitimi: Uzaktan Eğitim Süreci ve Etkileri. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 15, 571–580.
  • Kır, Ş., Bozkurt, A. (2020). Açık ve Uzaktan Öğrenme Anlatılarının Yaşam Boyu Öğrenme Kapsamında İncelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(4), 1298–1322. https://doi.org/10.14689/issn.2148-2624.8c4s10m
  • Köse, E., Ekerbiçer, H., Shahim, A. M., Çakmak, A., Derici, A., Hoşseven, A., … Oturak, G. (2021). Attitudes of Medical Faculty Students towards Distance Education and Related Factors during the Pandemic Period. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(3), 453–460. https://doi.org/10.26453/otjhs.956066
  • Kürtüncü, M., Kurt, A. (2020). COVID-19 Pandemisi Döneminde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Konusunda Yaşadıkları Sorunlar. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 66–77.
  • Langegård, U., Kiani, K., Nielsen, S. J., Svensson, P. A. (2021). Nursing Students’ Experiences of a Pedagogical Transition from Campus Learning to Distance Learning Using Digital Tools. BMC Nursing, 20(1), 1–10. https://doi.org/10.1186/s12912-021-00542-1
  • Mollaoğlu, S. (2021). Bir Üniversitede Resim-İş Eğitimi Alan Öğrencilerin COVID-19 Pandemi Sürecinde Sürdürülen Uzaktan Öğretime İlişkin Görüşleri. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (42), 431–443. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.813193
  • Özbay, Ö., Çınar, S. (2020). Views of Nursing Students on Distance Education. In Education Conference, 37–45. Erişim adresi: https://www.researchgate.net/publication/348649599
  • Park, K., Moon, S. H., Oh, J. (2022). Predictors of Academic Achievement in Distance Learning for Nursing Students. Nurse Education Today, 108, 105162. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.105162
  • Şenyuva, E., Kaya, H., Bodur, G. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Web Tabanlı Bir Derse İlişkin Görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 33(3), 62–77.
  • Türküresin, H. E. (2020). Examination of Distance Education Practices Conducted During the COVID-19 Pandemic Regarding the Views of Preservice Teachers. Milli Eğitim, 49(1), 597–618. https://doi.org/10.37669/milliegitim.787509
  • Uysal, M., Karagöz, E. (2021). Aday Öğretmenlerin COVID-19 Pandemi Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi: Atatürk Öğretmen Akademisi Örneği. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 5(4), 1274-1290.
  • Yavaş Çeli̇k, M., Ozturk Copur, E., Karasu, F., Elmaoğlu, E. (2022). The Stress Dimension of Online Education in Nursing Students During The COVID-19 Process: A University Example. Health Academy Kastamonu (HAK), 7(COVID-19 Additional issue), 65–77. https://doi.org/10.25279/sak.10.25279/sak.8855137
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E., Karaman, S. (2014). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 365–370.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Nurse Education
Journal Section Research Article
Authors

Ayten Zaybak 0000-0002-3158-2790

Dilek Sarı 0000-0002-1859-2855

Şebnem Çınar Yücel 0000-0002-8904-7395

Necmettin İşci 0000-0002-6896-5234

Ahmet Erol 0000-0001-7060-2101

Publication Date April 28, 2025
Submission Date February 13, 2023
Acceptance Date August 6, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 41 Issue: 1

Cite

APA Zaybak, A., Sarı, D., Çınar Yücel, Ş., İşci, N., et al. (2025). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 41(1), 95-102. https://doi.org/10.53490/egehemsire.1250663