ABSTRACT
Objective: The study was conducted to determine the gender perceptions of nursing students.
Methods: In the study; “phenomenology” was used as the qualitative research design. The population of the research was 171 students, and as a result, the study was completed with a total of 98 students who agreed to participate in the research. The data of the study were collected with the introductory characteristics form and semi-structured interview form created by the researchers. Content analysis technique was used to evaluate the data obtained in the study.
Results: The concepts used by the participants regarding the woman metaphor were grouped into 5 main themes. These main themes are; It has been defined as personality traits, gender roles, physical features, emotional features and the key to life. The main themes created regarding the concept of women are divided into sub-themes, that is, categories. In this regard, the main theme of personality traits is; They are categorized in 4 areas: strengths and successful aspects, leadership role, complex and mysterious aspects and weaknesses. Concepts related to the male metaphor are; It is grouped into 4 main themes. These main themes are; It has been defined as the key to personality traits, gender roles, emotional characteristics and life. The main themes created regarding the concept of man are divided into sub-themes, that is, categories. In this regard, the main theme of personality traits is; It is categorized in 6 areas: protective role, leader and manager roles, negative personality traits, strengths, passive aspects and contradictory aspects.
Conclusion: According to the results of the study, the participants generally emphasized concepts containing gender stereotypes when making comparisons between men and women. We can also say that male participants in the study used gender stereotypes more than women.
Keywords: gender; nursing; metaphor
Supporting Institutions: None.
Referances
• Aslan, G. (2015). A metaphorical analysis of prospective teachers' gender perceptions. Education and Science, 40(181).
• Aydın, M., Bekar, E. Ö., Gören, Ş. Y., Sungur, M. A. (2016). Nursing students' attitudes towards gender roles. Bolu Abant İzzet Baysal University Social Sciences Institute Journal, 16(1), 223-242. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455842.
• Bal, M. D. (2014). Overview of gender inequality. Journal of Women's Health Nursing, 1(1), 15-28.
• Bilge, A. (2016). Social roles and violence. Turkey Clinics J Obstet Womens Health Dis Nurs-Special Topics, 2(2), 1-8.
• Cho, S., and Jang, S. J. (2021). Do Gender Role Stereotypes and Patriarchal Culture Affect Nursing Students' Major Satisfaction?. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2607. https://doi.org/10.3390/ijerph18052607
62/10
HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ALGILARINA İLİŞKİN METAFORİK BİR ÇÖZÜMLEME
ÖZ
Amaç: Çalışma, hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesine amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Çalışmada; nitel araştırma deseni olarak “fenomenoloji” (olgu bilim) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 171 öğrenci oluşturmuş ve sonuç olarak araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 98 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından oluşturulan tanıtıcı özellikler formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışmada elde edilen verileri değerlendirmek için içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların kadın metaforuna ait kullandıkları kavramlar 5 ana temada gruplandırılmıştır. Bu ana temalar; kişilik özellikleri, toplumsal cinsiyet rolleri, fiziksel özellikler, duygusal özellikler ve yaşam anahtarı olarak tanımlanmıştır. Kadın kavramına ilişkin oluşturulan ana temalar ise kendi içinde alt temalara yani kategorilere ayrılmıştır. Bu doğrultuda kişilik özellikleri ana teması; güçlü ve başarılı yönler, liderlik rolü, karmaşık ve gizemli yönler ve zayıf yönler şekilde 4 alanda kategorize edilmiştir. Erkek metaforuna ait kavramlar ise; 4 ana temada gruplandırılmıştır. Bu ana temalar; kişilik özellikleri, toplumsal cinsiyet rolleri, duygusal özellikler ve yaşam anahtarı olarak tanımlanmıştır. Erkek kavramına ilişkin oluşturulan ana temalar ise kendi içinde alt temalara yani kategorilere ayrılmıştır. Bu doğrultuda kişilik özellikleri ana teması; koruyucu rolü, lider ve yönetici rolleri, olumsuz kişilik özellikleri, güçlü yönler, pasif yönler ve çelişkili yönleri şekilde 6 alanda kategorize edilmiştir.
Sonuç: Çalışmanın sonucuna göre katılımcılar kadın ve erkek benzetmelerini yaparken, genel itibariyle toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını içeren kavramları öne çıkarmıştır. Ayrıca çalışmada erkek katılımcıların kadınlara oranla toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını daha çok kullandığını da söyleyebiliriz.
Anahtar Sözcükler: toplumsal cinsiyet; hemşirelik; metafor
Destekleyen kurumlar: Yok
Kaynakça:
•Aslan, G. (2015). Öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet algılarına ilişkin metaforik bir çözümleme. Eğitim ve Bilim, 40(181).
•Aydın, M., Bekar, E. Ö., Gören, Ş. Y., Sungur, M. A. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 223-242. https://doi.org/10.11616/basbed.vi.455842.
•Bal, M. D. (2014). Toplumsal cinsiyet eşitsizliğine genel bakış. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(1), 15-28.
•Bilge, A. (2016). Toplumsal roller ve şiddet. Türkiye Klinikleri J Obstet Womens Health Dis Nurs-Special Topics, 2(2), 1-8.
•Cho, S., ve Jang, S. J. (2021). Do Gender Role Stereotypes and Patriarchal Culture Affect Nursing Students’ Major Satisfaction?. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2607. https://doi.org/10.3390/ijerph18052607.
Bu çalışmanın tüm aşamalarında bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı beyan ederim.
Yok
62/10
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Obstetrics and Gynocology Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | 62/10 |
Publication Date | April 28, 2025 |
Submission Date | November 9, 2023 |
Acceptance Date | September 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 41 Issue: 1 |