Ticari balıkçılığın, diğer sektörlerle karşılaştırıldığında
dünyanın en tehlikeli mesleklerinden birisi olduğu bilinmektedir. Gıda ve Tarım
Örgütü’nün (FAO) 2016 verilerine göre dünyada 37,9 milyon kişi balıkçı olarak
çalışmaktadır. Aynı verilere göre dünyada 4,6 milyon balıkçı gemisi
bulunmaktadır. Dünyada her yıl bu sektörde 24.000’in üzerinde balıkçının öldüğü
ve yaklaşık 24 milyon balıkçının yaralandığı tahmin edilmektedir. Balıkçıların
denizde güvenlik farkındalıkları hakkında ülkemizde sınırlı sayıda çalışma
mevcut iken uluslararası alanda konuya daha fazla ilgi gösterilmektedir. Mersin
bölgesinde bulunan ticari trol gemilerinin ilgili yönetmeliklere göre denizde
güvenlik (emniyet) eksikliklerini saptamak, balıkçı gemilerinde yapılan işlerde
çalışanların güvenliğinin sağlanması için alınması gereken önlemleri,
balıkçıların emniyet farkındalığını ve gerekli eğitim ihtiyaçlarını belirlemek
bu çalışmanın temel amaçlarıdır. Veriler Ekim 2014 ile Ocak 2015 arasında
Mersin Erdemli, Mersin Merkez ve Mersin Karaduvar balıkçı barınaklarında 102
trol balıkçısı ile yüz yüze anketler yapılarak elde edilmiştir. Yapılan
anketler sonucunda katılımcıların % 43'ü balıkçılığı en yüksek seviyede (10
üzerinden 10), % 3'ü ise minimum seviyede (10 üzerinden 1) tehlikeli bulmuştur.
Bu 102 balıkçıdan %75’i gemide kaza yaşarken %25’i herhangi bir kazaya
karışmadığını bildirmiştir. Bölgede trol
balıkçılığında kaza oranlarının minimuma indirilebilmesi açısından, balıkçı
gemisinde çalışacak kaptanlar ve tayfalar için hem denizde güvenlik (emniyet)
ve balıkçılık operasyonları ile ilgili eğitimlerin düzenlenmesi hem de ilgili
yönetmeliklerin gereklerinin yerine getirilmesi gerekmektedir.
Commercial fishing
is known to be one of the world's most dangerous occupations when compared with
other sectors. According to the data obtained by Food and Agriculture
Organization (FAO) in 2016, 37.9 million people in the world have been working
as fishermen. According to the same data, there are 4,6 million fishing vessels
in the world. Estimated number of fatalities is more than 24.000 in this sector
and about 24 million fishermen are wounded each year. Although safety at sea
and fishermen awareness are not well studied in our country, it is observed
that more attention is shown to this issue in the international area.
Determination of safety at sea
adequacies of commercial trawlers in Mersin regarding relevant regulations, and
stating the precautions that should be taken into account in order to supply
the safety of workers in fishing vessels, the awareness of fishermen about
safety and the essential training requirements are the main aims of this
study.The data has been obtained by face to face interviews with 102 trawl
fishermen in Mersin Erdemli, Centre of Mersin, and Mersin Karaduvar fishing ports between September 2014 and
January 2015. According to the survey result, 43% of the respondents considered
that fishing is dangerous at the highest level (10 on a 10 pointscale) while 3%
of respondents consider that fishing is dangerous at the minimum level (1 on a
10 pointscale). Of these 102 fishermen, 75% got involved in accidents on board
while 25% did not experience in any accident. In order to minimize the accident
rate at trawl fishing in this area, it is needed to organize the training on
safety at sea and fishing operations and to fulfill the requirements of the
regulations for captains and crews working on fishing vessels.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 12, 2017 |
Submission Date | June 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 34 Issue: 2 |