Duygular (mutluluk, üzüntü, korku, şaşkınlık vb.) bireyin kişisel ve sosyal hayatının
ayrılmaz parçasıdır. Dil iç dünyamızı dışarıya yansıtan temel aracımızdır.
Her dilde bireylerin ruhsal yaşantısını aktarabileceği duygu ifadeleri vardır. Türkçe
duygu ifadeleri yönüyle oldukça zengindir. Yaşam içerisinde duygu bildiriminde
sıkça kullanılan dil unsurları (ünlem, kalıp sözler, deyim, atasözü, ikilemeler) Türk
toplumun kültürünü yansıtmakta anlatıma güç katarak iletişime canlılık vermektedir.
Bu dil unsurlarının yabancılar tarafından öğrenilmemesi hedeflenen anlam
aktarımının gerçekleşmemesine yol açmaktadır. Dolayısıyla içsel yaşantı sürecinde
öğrencinin hangi duygu durumunda hangi sözcük ya da sözcük gruplarıyla kime
nasıl tepki vereceğinin önemi karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda ders kitapları
öğrencilerin yararlandığı birincil kaynak olarak görülmektedir. İlgili literatüre bakıldığında
dilin psikolojik boyutunun irdelendiği çalışmaların yetersiz olduğu ve
yabancılara Türkçe öğretimi ders kitaplarında duygu ifadelerine ne düzeyde yer
verildiği ile ilgili bir çalışmanın yapılmadığı görülmüştür. Bu doğrultuda araştırmada,
21 duygu durumu belirlenerek yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde kullanılan öğretim setlerinde duygu durumu bildiren ifadelerin temel ve orta dü-
zey bazında kullanım sıklığını inceleme amaçlanmıştır. Nitel araştırma deseninin
kullanıldığı çalışmanın verileri doküman analizi yöntemiyle elde edilmiştir. Yedi
İklim Türkçe, Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe, İstanbul Yabancılar İçin Türkçe
ve Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe öğretim setlerinin incelenmesi neticesinde
toplamda en fazla “üzüntü” duygusuna yer verildiği saptanmıştır. Bununla
birlikte Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe öğretim setinin duygu ifadeleri yönüyle
daha zengin olduğu tespit edilmiştir. Çalışma neticesinde dilimizin inceliğini ve
derinliğini yansıtan duygu ifadelerine kitaplarda daha fazla ver verilmesinin yabancı
uyruklu öğrencilerin iletişimsel ve kültürel yeterliğini geliştireceği belirtilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eğitim ve Toplum Sayı 17 |
Authors | |
Publication Date | August 2, 2017 |
Submission Date | October 3, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 17 |
It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.