Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenlerinin Rehberlik Öğretmenlerine / Okul Psikolojik Danışmanlarına Yönelik Algıları ve Bu Algıları Etkileyen Faktörler

Year 2024, Volume: 13 Issue: 38, 253 - 264, 02.09.2024

Abstract

Öz
Bu araştırmada sınıf öğretmenlerinin rehberlik öğretmenlerine / okul psikolojik danışmanlarına yönelik algıları ve bu algıları etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; sınıf öğretmenleri genel olarak rehberlik öğretmenlerine / okul psikolojik danışmanlarına ve rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerine yönelik olumlu algı taşımakta ancak rehberlik öğretmenlerinden / okul psikolojik danışmanlarından yüksek ve görev tanımları içinde olmayan rol beklentileri içinde bulunmaktadırlar. Bu durum rehberlik öğretmenlerinde / okul psikolojik danışmanlarında sınıf öğretmenlerine yönelik olumsuz algıya, sınıf öğretmenlerinde ise olumsuz algı ve dirence yol açmakta ve tam bir iş birliği içinde çalışmayı zorlaştırmaktadır. Sınıf öğretmenlerinde olumsuz algılara ve dirence yol açan temel faktörler; rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinin ciddiye alınmaması, bu tür uygulamaların gereksiz görülmesi, yeterli düzeyde bir rehberlik ve danışmanlık anlayışı kazanılamamış olunması, iş birliği ve dayanışmaya kapalı olunmasıdır. Sınıf öğretmenlerinin rehberlik öğretmenlerine / okul psikolojik danışmanlarına yönelik algılarını etkileyen sosyo-demografik faktörler ise sınıf öğretmenlerinin yaşı ve okulda bulunan öğrencilerin sayısıdır.
Anahtar Kelimeler: Anahtar Okul psikolojik danışmanı, Rehberlik öğretmeni, Rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetleri, Sınıf öğretmeni

References

  • Akın, B. (2007). Rehber öğretmenlerin görevlerine ilişkin öğretmenlerin beklentileri ve algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Akgün, E. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin bakış açısıyla anasınıflarındaki rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 9(2), 474-483.
  • Al-Amri, F., Brinson, A. (1996). Students’ perceptions of mental health counseling in the United Arab Emirates. International Journal for the Advancement of Counselling, 27(4), 495-512.
  • Al-Sarraf, Q. (1993). School guidance and counselling in Kuwait: Background, prospects and limitations. International Journal for the Advancement of Counselling, 16(3), 195–204.
  • Bozic, N., Carter, A. (2002). Consultation groups: Participants’ views. Educational Psychology in Practice, 18(3), 189-201.
  • Burnham, J. J., Jackson, M. (2000). School counselor roles: Discrepancies between actual practice and existing models. Professional School Counseling, 4, 41–49.
  • Camadan, F., Kahveci, G. (2013). Examination on the view of school administrators and teachers to school counselor (psychological counselor). Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1387-1392.
  • Carr-Mamett, S. M. (2008). Teacher, counselor, and administrator perception of the role of the school counselor in comprehensive career and technical high schools in Pennsylvania. Unpublished Master’s Thesis. College of Education, The Graduate School of the Pennsylvania State University, USA.
  • Doğan, S. (1996). Türkiye'de psikolojik danışma ve rehberlik alanında meslek kimliğinin gelişimi ve bazı sorunlar. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 32-44.
  • Dougherty, A. M., Dougherty, L. P., Purcell, D. (1991). The sources and management of resistance to consultation. School Counselor, 38(3), 178–186.
  • Hatunoğlu, A., Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 333-338.
  • House, R. M., Martin, P. J. (1998). Advocating for better futures for all students: A new vision for school counselors. Education, 119, 284–291.
  • Karakuş, S. (2008). İlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların sınıf öğretmenleri ve sınıf rehber öğretmenleriyle yaptıkları konsültasyon çalışmalarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kardeş, S. (2014). Okul öncesi eğitim kurumu yönetici ve öğretmenlerinin rehber öğretmenlerin rollerine ilişkin algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kılıç-Özmen, Z., Kabapınar, Y. (2019). Sınıf öğretmenleri ve okul psikolojik danışmanları birbirlerini nasıl algılamaktadır? Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 482-521.
  • Kızıl, D. (2007). Ortaöğretim kurumlarındaki rehber öğretmenlerin ve sınıf rehber öğretmenlerin sınıf içi rehberlik etkinlikleri ile ilgili görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Korkmaz, Z. (2011). Okul psikolojik danışmanları ile sınıf rehber öğretmenlerinin karşılıklı algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Loynd, C., Cooper, M., Hough, M., (2005). Scottish secondary school teachers’ attitudes towards, and conceptualisations of counselling. British Journal of Guidance & Counseling, 33(29), 199-221.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği. Resmî Gazetede Yayımlandığı Tarih:10.11.2017, Sayı: 30236, 02.02.2023 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/11/20171110-2.htm adresinden erişilmiştir.
  • Nazlı, S. (2007). Okul yöneticilerinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini algılamaları. Eğitim Araştırmaları, 26, 155-166.
  • Paskal, K. (2001). Okul yöneticilerinin (ilköğretim okulu müdürlerinin) bu okullarda görev yapan rehber öğretmenlerin görevleri ve rehberlik hizmetleri ile ilgili bilinçlilik düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Penbegül, T. (2014). Psikolojik danışman ve sınıf rehber öğretmenlerinin ilköğretim okullarındaki PDR servislerine ilişkin etkililik algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Pişkin, M. (1989). Orta dereceli okullarda görevli yönetici, öğretmen ve danışmanların ideal ve gerçek danışmanlık görevleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Reiner, S. M., Colbert, R. D., Perusse, R. (2009). Teacher perceptions of the professional school counselor role: A national study. Professional School Counseling, 12(5), 324-332.
  • Saleh, M. A. (1987). Counseling and guidance in the Kingdom of Saudi Arabia. International Journal for the Advancement of Counselling, 10(4), 227-286.
  • Samaneh, O, (2000). A survey on the students' social, family, and academic status through student, a parent, and teacher report. UNICEF. 28.01.2023 tarihinde https://www.unicef.org/evaldatabase/files/OCT_00-800_report.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Semiz-Köroğlu, G. (2006). Sınıf rehber öğretmenlerinin algılarına göre psikolojik danışmanların duygusal zeka düzeyleri (Kırıkkale ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Stelzer, T. (2003). A critical analysis of the function of guidance counselors. 03.02.2023 tarihinde http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.390.4051&rep=rep1&type=pdf adresinden erişilmiştir.
  • Stone C., Clark, M. A. (2001). School counselors and principals: Partners in support of academic achievement. NAASP Bulletin, 85(624), 46–53.
  • Ünal, E. (2004). İlköğretim okullarında profesyonel olmayan rehberlik çalışmaları ve eksikliği hissedilen hizmetler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı bildiri özetleri, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Malatya. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Year 2024, Volume: 13 Issue: 38, 253 - 264, 02.09.2024

Abstract

References

  • Akın, B. (2007). Rehber öğretmenlerin görevlerine ilişkin öğretmenlerin beklentileri ve algıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Akgün, E. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin bakış açısıyla anasınıflarındaki rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 9(2), 474-483.
  • Al-Amri, F., Brinson, A. (1996). Students’ perceptions of mental health counseling in the United Arab Emirates. International Journal for the Advancement of Counselling, 27(4), 495-512.
  • Al-Sarraf, Q. (1993). School guidance and counselling in Kuwait: Background, prospects and limitations. International Journal for the Advancement of Counselling, 16(3), 195–204.
  • Bozic, N., Carter, A. (2002). Consultation groups: Participants’ views. Educational Psychology in Practice, 18(3), 189-201.
  • Burnham, J. J., Jackson, M. (2000). School counselor roles: Discrepancies between actual practice and existing models. Professional School Counseling, 4, 41–49.
  • Camadan, F., Kahveci, G. (2013). Examination on the view of school administrators and teachers to school counselor (psychological counselor). Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1387-1392.
  • Carr-Mamett, S. M. (2008). Teacher, counselor, and administrator perception of the role of the school counselor in comprehensive career and technical high schools in Pennsylvania. Unpublished Master’s Thesis. College of Education, The Graduate School of the Pennsylvania State University, USA.
  • Doğan, S. (1996). Türkiye'de psikolojik danışma ve rehberlik alanında meslek kimliğinin gelişimi ve bazı sorunlar. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 32-44.
  • Dougherty, A. M., Dougherty, L. P., Purcell, D. (1991). The sources and management of resistance to consultation. School Counselor, 38(3), 178–186.
  • Hatunoğlu, A., Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 333-338.
  • House, R. M., Martin, P. J. (1998). Advocating for better futures for all students: A new vision for school counselors. Education, 119, 284–291.
  • Karakuş, S. (2008). İlköğretim okullarında çalışan psikolojik danışmanların sınıf öğretmenleri ve sınıf rehber öğretmenleriyle yaptıkları konsültasyon çalışmalarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Kardeş, S. (2014). Okul öncesi eğitim kurumu yönetici ve öğretmenlerinin rehber öğretmenlerin rollerine ilişkin algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kılıç-Özmen, Z., Kabapınar, Y. (2019). Sınıf öğretmenleri ve okul psikolojik danışmanları birbirlerini nasıl algılamaktadır? Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 482-521.
  • Kızıl, D. (2007). Ortaöğretim kurumlarındaki rehber öğretmenlerin ve sınıf rehber öğretmenlerin sınıf içi rehberlik etkinlikleri ile ilgili görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Korkmaz, Z. (2011). Okul psikolojik danışmanları ile sınıf rehber öğretmenlerinin karşılıklı algılarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Loynd, C., Cooper, M., Hough, M., (2005). Scottish secondary school teachers’ attitudes towards, and conceptualisations of counselling. British Journal of Guidance & Counseling, 33(29), 199-221.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2017). Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği. Resmî Gazetede Yayımlandığı Tarih:10.11.2017, Sayı: 30236, 02.02.2023 tarihinde https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/11/20171110-2.htm adresinden erişilmiştir.
  • Nazlı, S. (2007). Okul yöneticilerinin rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini algılamaları. Eğitim Araştırmaları, 26, 155-166.
  • Paskal, K. (2001). Okul yöneticilerinin (ilköğretim okulu müdürlerinin) bu okullarda görev yapan rehber öğretmenlerin görevleri ve rehberlik hizmetleri ile ilgili bilinçlilik düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Penbegül, T. (2014). Psikolojik danışman ve sınıf rehber öğretmenlerinin ilköğretim okullarındaki PDR servislerine ilişkin etkililik algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Pişkin, M. (1989). Orta dereceli okullarda görevli yönetici, öğretmen ve danışmanların ideal ve gerçek danışmanlık görevleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Reiner, S. M., Colbert, R. D., Perusse, R. (2009). Teacher perceptions of the professional school counselor role: A national study. Professional School Counseling, 12(5), 324-332.
  • Saleh, M. A. (1987). Counseling and guidance in the Kingdom of Saudi Arabia. International Journal for the Advancement of Counselling, 10(4), 227-286.
  • Samaneh, O, (2000). A survey on the students' social, family, and academic status through student, a parent, and teacher report. UNICEF. 28.01.2023 tarihinde https://www.unicef.org/evaldatabase/files/OCT_00-800_report.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Semiz-Köroğlu, G. (2006). Sınıf rehber öğretmenlerinin algılarına göre psikolojik danışmanların duygusal zeka düzeyleri (Kırıkkale ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Stelzer, T. (2003). A critical analysis of the function of guidance counselors. 03.02.2023 tarihinde http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.390.4051&rep=rep1&type=pdf adresinden erişilmiştir.
  • Stone C., Clark, M. A. (2001). School counselors and principals: Partners in support of academic achievement. NAASP Bulletin, 85(624), 46–53.
  • Ünal, E. (2004). İlköğretim okullarında profesyonel olmayan rehberlik çalışmaları ve eksikliği hissedilen hizmetler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı bildiri özetleri, 6-9 Temmuz, İnönü Üniversitesi, Malatya. Ankara: PegemA Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section 38.Sayı
Authors

Aşkın Öykü Usta 0009-0001-6703-2977

Publication Date September 2, 2024
Submission Date May 17, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 13 Issue: 38

Cite

APA Usta, A. Ö. (2024). Sınıf Öğretmenlerinin Rehberlik Öğretmenlerine / Okul Psikolojik Danışmanlarına Yönelik Algıları ve Bu Algıları Etkileyen Faktörler. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 13(38), 253-264.

It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.