Disiplinlerarasılık Yaklaşımı Bağlamında Türkçe Ders Kitaplarının İncelenmesi
Year 2024,
Volume: 13 Issue: 39, 483 - 506, 30.12.2024
Müzeyyen Altunbay
,
Soner Şahinbaş
Abstract
Disiplinlerarası yaklaşımın amacı birden çok akademik disiplinin bir araya getirilerek ortak bir hedef doğrultusunda bir etkinlikte birleştirilmesi, farklı disiplinlerin birbirleriyle ilişkilendirilerek entegre edilmesidir. Bundan dolayı disiplinlerarası yaklaşım eğitim-öğretim süreçlerinde gittikçe önemli hale gelen ve ihtiyaç duyulan yaklaşımlardan biri konumundadır. Bu çalışmada Türkçe ders kitaplarını disiplinlerarasılık bağlamında incelemek, kitaplarda yer alan diğer disiplinlere ait beceri ve kazanımlara hangi ölçüde yer verildiğini belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemine uygun olarak yapılan bu araştırmada veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Doküman olarak 2019-2020 eğitim-öğretim yılı itibarıyla ders kitabı olarak okutulan 5.sınıf Anıttepe Yayıncılık Türkçe ders kitabı kullanılmış ve kitapta yer alan farklı disiplinlere ait ilişkilendirmelerin sayıları tablolarla gösterilerek yorumlanmıştır. Ders kitaplarındaki unsurlar disiplinlerarasılık bağlamında incelendiğinde özellikle belli disiplinlere daha çok ağırlık verildiği, diğer disiplinlere yeterince yer verilmediği ve kitaplarda yer alan disiplinlerarasılık ilişkilendirmelerinin dengeli bir şekilde temalara dağılımının yapılmadığı görülmüştür. Bu çalışmanın ders kitaplarını disiplinlerarası yaklaşım bağlamında incelemek isteyen araştırmacılara faydalı olacağı düşünülmektedir.
References
- Çapraz Baran, Ş. ve Diren, E. (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 5. sınıf ders kitabı. Ankara: Anıttepe Yayıncılık.
- Çelikkaya, H. (1991). Eğitimin Anlamları ve Farklı Açılardan Görünüşü . Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 3 (3) , 73-85 .
- Duman B. ; Aybek B. (2003). Süreç-Temelli ve Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. İLKE, (11): 1-12.
- Demir, G. (2017). Ortaokul 6, 7 ve 8. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Disiplinlerarası Yaklaşım Açısından İncelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 12(25), 237 - 252. 10.7827/TurkishStudies.12192
- Garip, S. (2022). Türkçe Dersi Metin İşleme Sürecinde Disiplinlerarasılık. Ulusal Eğitim Dergisi, 2(13 Mayıs Dil Bayramı Özel Sayısı), 213–235. https://uleder.com/index.php/uleder/article/view/37
- Jacobs, H. H. (1989). The growing need for interdisciplinary Curriculum content.Association for Supervision and Curriculum Development
- Jones, C. (2009).Interdisciplinary Approach-Advantages, Disadvantages and the Future Benefits of Interdisciplinary Studies. ESSAI, 7(26), 76-81.
- Kanatlı, F., ve Çekici, Y. E. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinlerarası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
- MEB. (2019). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (1-8. Sınıflar). Ankara: MEB.
Perkins, D., N, (1994), The Intelligent Eye: Learning to Think by Looking at Art, Santa Monica, CA: Getty Center For Education in Arts, s.5-83-84.
- TYÇ(2015). Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, Bakanlar Kurulu Kararı. Tarih: 19.11.2015. No.2015/8213. Resmi Gazete No.29537.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin yayıncılık.
Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
Year 2024,
Volume: 13 Issue: 39, 483 - 506, 30.12.2024
Müzeyyen Altunbay
,
Soner Şahinbaş
References
- Çapraz Baran, Ş. ve Diren, E. (2019). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Türkçe 5. sınıf ders kitabı. Ankara: Anıttepe Yayıncılık.
- Çelikkaya, H. (1991). Eğitimin Anlamları ve Farklı Açılardan Görünüşü . Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi , 3 (3) , 73-85 .
- Duman B. ; Aybek B. (2003). Süreç-Temelli ve Disiplinlerarası Öğretim Yaklaşımlarının Karşılaştırılması. İLKE, (11): 1-12.
- Demir, G. (2017). Ortaokul 6, 7 ve 8. Sınıf Türkçe Dersi Öğretmen Kılavuz Kitaplarının Disiplinlerarası Yaklaşım Açısından İncelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 12(25), 237 - 252. 10.7827/TurkishStudies.12192
- Garip, S. (2022). Türkçe Dersi Metin İşleme Sürecinde Disiplinlerarasılık. Ulusal Eğitim Dergisi, 2(13 Mayıs Dil Bayramı Özel Sayısı), 213–235. https://uleder.com/index.php/uleder/article/view/37
- Jacobs, H. H. (1989). The growing need for interdisciplinary Curriculum content.Association for Supervision and Curriculum Development
- Jones, C. (2009).Interdisciplinary Approach-Advantages, Disadvantages and the Future Benefits of Interdisciplinary Studies. ESSAI, 7(26), 76-81.
- Kanatlı, F., ve Çekici, Y. E. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinlerarası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
- MEB. (2019). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (1-8. Sınıflar). Ankara: MEB.
Perkins, D., N, (1994), The Intelligent Eye: Learning to Think by Looking at Art, Santa Monica, CA: Getty Center For Education in Arts, s.5-83-84.
- TYÇ(2015). Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, Bakanlar Kurulu Kararı. Tarih: 19.11.2015. No.2015/8213. Resmi Gazete No.29537.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin yayıncılık.
Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).