Yaşadığımız topluma uyum sağlayabilmemiz, bir takım sosyal beceriler ve kişisel bakım becerileri bağımsız şekilde yapabilmemizi gerektirir. Bu sayede toplum tarafından kabul görür ve bir başkasına ihtiyaç duymadan, tam uyum içerisinde yaşayabiliriz. Bireyin sosyalleşmesinden, özgüvenin gelişmesine kadar pek çok konu bireyin kişisel bakım becerileri ve günlük yaşam becerilerini yapabiliyor olması ile doğrudan ilintilidir. Bu gibi nedenlerle, bireylerin kendilerine yetebilen bireyler olması hayati önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, zihinsel yetersizlikten etkilenmiş yetişkin bireylerin ailelerine, mahremiyet gerektiren kişisel bakım becerilerini öğretimine ilişkin gereksinimlerinin belirlenmesidir. Araştırma, olgu bilim deseni ile kurgulanmış nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, zihinsel yetersizlikten etkilenmiş yetişkin bireylerin anneleri oluşturmaktadır. Çalışma grubuna karar verilirken amaçlı örnekleme tekniklerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu amaç ve desen doğrultusunda Mersin’deki özel eğitim uygulama okullarında öğrenim gören ve özel özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinden destek alan (18 yaş üzerindeki) zihinsel yetersizlikten etkilenmiş 17 yetişkin bireyin ailesine ulaşılmıştır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Aile Bilgi Formu” ve “Yarı Yapılandırılmış Aile Görüşme Formu” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada veriler, nitel araştırma veri analiz tekniklerinden olan içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Zihinsel yetersizlikten etkilenen yetişkin bireylerin aileleri ile yapılan görüşmelerin analizinden elde edilen verilere bakıldığında, ailelerin mahremiyet gerektiren becerilerin öğretimine ilişkin farklı gereksinimlerinin olduğu saptanmıştır. Konuya ilişkin bu farklı gereksinimlerin; mahremiyetin öğretimi, çocuklarının yapabilirlik düzeylerini diğer bir deyişle performanslarını belirleme, beceri öğretiminin aşamaları, beceri öğretim yöntem ve teknikleri, pekiştirme, edindirilen davranışı sürdürme gibi alanlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucu elde edilen veriler alan yazın ile karşılaştırılarak tartışılmış, uygulamaya ve ilerleyen süreçlerde yapılacak araştırmalara ilişkin bazı önerilerde bulunulmuştur.
Aile eğitimi mahremiyet eğitimi yetişkin bireylerin eğitimi beceri öğretimi zihinsel yetersizlik cinsel eğitim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Computing Education |
Journal Section | Education and Society 40th Issue |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2025 |
Submission Date | August 30, 2024 |
Acceptance Date | April 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 40 |
It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.