Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Eğitim Okullarında Görev Yapmakta Olan Ücretli Öğretmenlerin Eğitim-Öğretim Hizmetlerinin İşleyişi Bağlamında Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 14 Issue: 40, 99 - 123, 09.05.2025

Abstract

Türk Milli Eğitim Sisteminde bir istihdam biçimi olarak görülen ücretli öğretmenliğin eğitim öğretim hizmetlerine etkisi, araştırmacılar tarafından son dönemlerde sıklıkla gündeme gelmektedir. Özellikle özel gereksinimli bireylerin eğitiminde bu durumun daha fazla etkiye yol açtığı dile getirilebilir. Bu doğrultuda araştırma, özel eğitim okullarında ücretli öğretmen olarak görevlendirilen kişilerin eğitim öğretim hizmetlerinin işleyişinde ne tür problemlere yol açtığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunu Ankara ilinin merkez ilçelerinin birinde bulunan 20 özel eğitim okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan 20 yöneticiyle yüz yüze görüşme yapılmıştır. Araştırmanın verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilerden, eğitim öğretim faaliyetlerinin planlanmasından okul rehberlik işlerinin düzenlenmesine kadar detaylandırma olanağı sunan 16 tema oluşturulmuştur. Bu temaların oluşturulmasında sık tekrarlayan 21 kod esas alınmıştır. Oluşturulan her kod bir eksikliğe işaret ederken bağlamın ortaya çıkartılmasına olanak sağlamıştır. Bu kodlar özel eğitim okullarında görev yapan ücretli öğretmenlerin, eğitim-öğretim hizmetlerinin işleyişini olumsuz yönde etkilediğini göstermektedir. Araştırma sonuçları incelendiğinde, ücretli öğretmenler nitelikli bir bireyselleştirilmiş eğitim programı yapamamakta, sınıf yönetimini sağlayamamakta, öğrenciye uygun değerlendirme yapamamaktadır. Bunun sonucunda, özel gereksinimli bireyin nitelikli bir eğitim alması engellenmektedir. Yöneticiler, bu durumu düzeltmek adına, kendilerini veya alan mezunu öğretmenleri, ücretli öğretmenlere mentor olarak tayin etmektedir. Bu sebeple çoğu zaman yöneticiler ve alan mezunu kadrolu öğretmenler asli işlerinden uzaklaşmaktadır. Bu sonuçlar ışığında, ücretli öğretmen görevlendirme işlemlerinde alan mezuniyeti ve deneyimin birinci kriter olması, ücretli öğretmen görevlendirmelerinin eğitim öğretim yılı başlamadan yapılması, ücretli öğretmenlerin yetkin bir şekilde Milli Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemlerine tanımlanması, ücretli öğretmenlerin nöbet ücreti alması önerilmektedir.

References

  • Akçay, C., & Başar, M. A. (2004). İlköğretim okul müdürlerinin yönetsel görevlere ayırdıkları zaman ve bunları önemli görme dereceleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38(38), 170-197.
  • Aral, N. & Gürsoy, F. (2011). Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel eğitime giriş. İstanbul: Morpa.
  • Aydemir, M., & Çetin, S. (2023). Eğitim Kurumlarında Eğitim Yöneticilerinin Karşılaştığı Yönetsel Problem Odaklarının İncelenmesi. IJSS, 7(30), 415-427.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (11. Baskı) Ankara: Pegem A.
  • Bayrakçı, M., & Dizbay, S. (2013). Ortaöğretim kurumlarında okul aile birliklerinin okul yönetimine katılım düzeyleri. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 98-112.
  • Bayram, G. (2009). Öğretmenlerin istihdam biçimi farklılıkları ve yarattığı sorunlar: Ankara'da çalışan sözleşmeli ve ücretli öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Belek, İ. (2018). Esnek üretim derin sömürü. İstanbul: Yazılama yayınevi.
  • Bıyık, E. (2014), İlkokul/Ortaokul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Karşılaştıkları Yönetsel Sorunların Belirlenmesi: Araklı Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi.
  • Bilgiç, H., & Ekinci, A. (2020). Ücretli Öğretmen Sorunları: Nitel Bir Çalışma (Mardin İli Örneği). E-Kitap, 89. Buğra, A. (2013). Sınıftan sınıfa fabrika dışında çalışma manzaraları. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2024). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 35. Baskı. Pegem Akademi. Ankara.
  • Çınkır, Ş. & Kurum, G. (2017). Atanmak ya da atanamamak: Ücretli öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5 (3), 9-35.
  • Çoban, Ö. (2019) Eğitimdeki yapısal güçlükler. N. Cemaloğlu (Ed.). Eğitimde politika analizi, içinde (s.55-64). Ankara: Pegem
  • Dalgıç, G., Doyran, F., & Vatanartıran, S. (2012). Ücretli Öğretmenlerin, Katıldıkları Pedagojik Formasyon Programına İlişkin Deneyimleri. Mediterranean Journal of Educational Research, (11), 39-54.
  • Demirtaş, H., Arslan, M., & Güven, D. (2016). Özel Eğitim Okullarının Yönetimsel Sorunları/Administrative Problems of Special Education Schools. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1). 21-49.
  • Dönmez, İ., Gürbüz, S., & Tekçe, M. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarının fırsat eşitliği açısından yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(2), 45-58.
  • Durmaz, S.O. (2014). Türkiye’de öğretmen olmak: emek süreci ve yeniden proleterleşme. Ankara: NotaBene Yayınları.
  • Eripek, S. (Ed.). (2002). Özel eğitim. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Eurydice (2018). İlköğretim ve ortaöğretim okullarında özel eğitim uygulamaları https://eacea.ec.europa.eu/national- policies/eurydice/content/special-education-needs-provision-within-mainstream- education-86_tr sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 11-12-2022.
  • Gökçe, O. & Şahin, A. (2003). Yönetimde rol kavramı ve yönetsel roller. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(6), 133-156.
  • İdin, Ş. (2016). Individualized education programs in teacher practices. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-7.
  • Kanat, K. (2018). Ücretli öğretmenlik uygulamasına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Maltepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Karakaş, E. (2020). Okul Müdürlerinin Yönetim Süreci İşlevlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Bir Nitel Analiz. Avrasya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Yönetim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Yönetim Bilimleri Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Kocaman, A. (2015). Özel Eğitim Okul Yöneticilerinin Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Özel Eğitim Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Maya, İ. (2019). Gelişmekte olan ülkelerde eğitim politikaları. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB (2014) Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik. Bakanlar Kurulu Kararının Tarihi: 16/6/2014 No: 2014/6459 Dayandığı KHK’nin Tarihi: 25/8/2011
  • No: 652. Yayımlandığı R. Gazetenin Tarihi: 18/6/2014 No: 29034. Yayımlandığı Düsturun Tertibi: 5 Cilt: 54. Resmi Gazete.
  • MEB (2016) Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. 28/10/2016-29871. Resmi Gazete. Ankara.
  • MEB (2018) Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayısı: 30471. 07.07.2018.
  • MEB (2019a) ‘İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği. 12/9/2019. Sayı 30886. Resmi Gazete. Ankara.
  • MEB (2019b). Psikososyal Koruma, Önleme ve Krize Müdahale Hizmetleri Yönergesi. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. Cilt: 82 Nisan 2019 Sayı: 2739.
  • MEB (2019c) Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurulları ve Zümreleri Yönergesi. 27/08/2019 tarihli ve 83203306-10.04-E.15362682 sayılı Makam Onayı. Erişim Tarihi: 31-05-2023. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurulları ve Zümreleri Yönergesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönerge (meb.gov.tr).
  • MEB (2020a) Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği. Sayı: 31213. Resmi Gazete. Ankara.
  • MEB (2020b) Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi. 24.10.2020 tarih ve 15488921 sayılı Makam Oluru. Erişim Tarihi: 31- 05-2023. Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi Güncellendi. (meb.gov.tr) .
  • MEB (2021) Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Sayı: 31628. Resmi Gazete. Ankara. Memurlarnet (2023) MEB, ücretli öğretmen görevlendirme kriterlerini açıkladı. https://www.memurlar.net/haber/976197/meb-ucretli-ogretmen- gorevlendirme-kriterlerini-acikladi.html . Erişim Tarihi: 01/06/2023.
  • Merriam, S. B. (1990). Case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass. Mete, Z. D. (2019) Okul Yöneticilerinin ve Ücretli Öğretmenlerin Ücretli Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Görüşleri: Eyüp İlçesi Örneği. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Ortaöğretim Genel Müdürlüğü (2023) DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARI e-KILAVUZU. https://aaal.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/06/25/123132/dosyalar/2023_09/0112 4438_2023-2024-egitim-ogretim-yili-DYK-Kilavuzu.pdf . Erişim Tarihi:13-03- 2024.
  • Öğülmüş, K. (2014). Alan Mezunu ve Alan Dışı Lisans Programlarından Mezun Olan Öğretmenlerin Mesleki Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi. T.C. Necmettin Erbakan Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Ana Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2023). Kurum listesi. http://meb.gov.tr, sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:13-03-2024
  • Özkal Sayan, İ., & Berk, P. (2020). Türkiye'de Milli Eğitim Bakanlığında Öğretmen İstihdamı. Journal Of International Social Research, 13(70).
  • Özoğlu, M., Gür, B. S., & Altunoğlu, A. (2013). Türkiye ve Dünyada Öğretmenlik: Retorik ve Pratik. Ankara: Eğitim Bir Sen 54 (10).
  • Polat, S. (2013). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(28). 67-88.
  • Rainforth, B., & York-Barr, J. (1997). Collaborative teams for students with severe disabilities: Integrating therapy and educational services. Baltimore, MD: Paul Brookes Publishing Co.
  • Selvi, Hasan Hüseyin. (2016). Özel Eğitim Kurumlarında Yönetsel Sorun Analizi. Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı Doktora Tezi.
  • Sivrikaya, T., & Yıkmış, A. (2016). Özel Eğitim Sınıflarında Görev Yapan Özel Eğitim Mezunu Olan ve Olmayan Öğretmenlerin Öğretim Süreciyle İlgili Gereksinimleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1984-2001.
  • Şahin, Ö. (2008). Yalancıktan Öğretmenlik ve Kadınlar/ Yeni Liberal Eğitim Düzeninde Yenilenmiş Öğretmen İstihdam Rejimi. (Editörler: E. A. Ateş ve H. Çağlayan). Eğitim ve Bilim İşkolunda Çalışan Kadınların Sosyal Hakları ve İş Güvencesi. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
  • Şişman, M. (2021). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. 13. Baskı. Ankara: Pegem.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı (2023) Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar. KHK. Sayı: 32105. Tarih: 15/02/2023. Resmi Gazete. Ankara.
  • Taymaz, H. (2011). Okul yönetimi: ilköğretim ve ortaöğretim okul müdürleri için okul yönetimi. Ankara: Pegem. TBMM. (1965). Devlet Memurları Kanunu. Kanun numarası 657. 4 cilt. 12056 sayı. Erişim Tarihi: 03/11/2022. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.657.pdf.
  • TEDMEM (2021). 2021 Eğitim değerlendirme raporu. Ankara: Türk Eğitim Derneği (TED).
  • Tunç, B. & Taner, S. G. (2020) Kamusal Eğitim ve Eğitim Hakkı Bağlamında Ücretli Öğretmenlik Uygulamasının Değerlendirilmesi. Journal of Advanced Education Studies, 2(1), 22-44.
  • Turan, H. (2007). Çankaya İlçesi’nde Görev Yapan İlköğretim Okul Müdürlerinin Yönetim İşlevlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Sorun Çözme Uygulamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi. Turan, M. & Bozkurt, E. (2010). Ücretli Öğretmenlik Sistemine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Education Sciences , 5 (4) , 1543-1557.
  • Uğurlu, C. T. (2022). Durum (örnek olay) çalışması. K. Beycioğlu, N. Özer ve Y. Kondakçı (Eds.). Eğitim yönetiminde araştırma içinde (329-351). Ankara: Pegem.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, H. (2008). Öğretmenlerin Meslek Memnuniyeti Araştırması. Eğitim Bir Sen(45), 4-10.
Year 2025, Volume: 14 Issue: 40, 99 - 123, 09.05.2025

Abstract

References

  • Akçay, C., & Başar, M. A. (2004). İlköğretim okul müdürlerinin yönetsel görevlere ayırdıkları zaman ve bunları önemli görme dereceleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38(38), 170-197.
  • Aral, N. & Gürsoy, F. (2011). Özel eğitim gerektiren çocuklar ve özel eğitime giriş. İstanbul: Morpa.
  • Aydemir, M., & Çetin, S. (2023). Eğitim Kurumlarında Eğitim Yöneticilerinin Karşılaştığı Yönetsel Problem Odaklarının İncelenmesi. IJSS, 7(30), 415-427.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (11. Baskı) Ankara: Pegem A.
  • Bayrakçı, M., & Dizbay, S. (2013). Ortaöğretim kurumlarında okul aile birliklerinin okul yönetimine katılım düzeyleri. Sakarya University Journal of Education, 3(1), 98-112.
  • Bayram, G. (2009). Öğretmenlerin istihdam biçimi farklılıkları ve yarattığı sorunlar: Ankara'da çalışan sözleşmeli ve ücretli öğretmenlerin görüşlerine dayalı bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Belek, İ. (2018). Esnek üretim derin sömürü. İstanbul: Yazılama yayınevi.
  • Bıyık, E. (2014), İlkokul/Ortaokul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Karşılaştıkları Yönetsel Sorunların Belirlenmesi: Araklı Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi.
  • Bilgiç, H., & Ekinci, A. (2020). Ücretli Öğretmen Sorunları: Nitel Bir Çalışma (Mardin İli Örneği). E-Kitap, 89. Buğra, A. (2013). Sınıftan sınıfa fabrika dışında çalışma manzaraları. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2024). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 35. Baskı. Pegem Akademi. Ankara.
  • Çınkır, Ş. & Kurum, G. (2017). Atanmak ya da atanamamak: Ücretli öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 5 (3), 9-35.
  • Çoban, Ö. (2019) Eğitimdeki yapısal güçlükler. N. Cemaloğlu (Ed.). Eğitimde politika analizi, içinde (s.55-64). Ankara: Pegem
  • Dalgıç, G., Doyran, F., & Vatanartıran, S. (2012). Ücretli Öğretmenlerin, Katıldıkları Pedagojik Formasyon Programına İlişkin Deneyimleri. Mediterranean Journal of Educational Research, (11), 39-54.
  • Demirtaş, H., Arslan, M., & Güven, D. (2016). Özel Eğitim Okullarının Yönetimsel Sorunları/Administrative Problems of Special Education Schools. e-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1). 21-49.
  • Dönmez, İ., Gürbüz, S., & Tekçe, M. (2018). Destekleme ve yetiştirme kurslarının fırsat eşitliği açısından yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 3(2), 45-58.
  • Durmaz, S.O. (2014). Türkiye’de öğretmen olmak: emek süreci ve yeniden proleterleşme. Ankara: NotaBene Yayınları.
  • Eripek, S. (Ed.). (2002). Özel eğitim. Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Eurydice (2018). İlköğretim ve ortaöğretim okullarında özel eğitim uygulamaları https://eacea.ec.europa.eu/national- policies/eurydice/content/special-education-needs-provision-within-mainstream- education-86_tr sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi: 11-12-2022.
  • Gökçe, O. & Şahin, A. (2003). Yönetimde rol kavramı ve yönetsel roller. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3(6), 133-156.
  • İdin, Ş. (2016). Individualized education programs in teacher practices. SDU International Journal of Educational Studies, 3(1), 1-7.
  • Kanat, K. (2018). Ücretli öğretmenlik uygulamasına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Maltepe Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi.
  • Karakaş, E. (2020). Okul Müdürlerinin Yönetim Süreci İşlevlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Bir Nitel Analiz. Avrasya Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Yönetim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Yönetim Bilimleri Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Kocaman, A. (2015). Özel Eğitim Okul Yöneticilerinin Karşılaştıkları Sorunların İncelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Özel Eğitim Ana Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Maya, İ. (2019). Gelişmekte olan ülkelerde eğitim politikaları. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • MEB (2014) Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik. Bakanlar Kurulu Kararının Tarihi: 16/6/2014 No: 2014/6459 Dayandığı KHK’nin Tarihi: 25/8/2011
  • No: 652. Yayımlandığı R. Gazetenin Tarihi: 18/6/2014 No: 29034. Yayımlandığı Düsturun Tertibi: 5 Cilt: 54. Resmi Gazete.
  • MEB (2016) Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. 28/10/2016-29871. Resmi Gazete. Ankara.
  • MEB (2018) Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Resmi Gazete. Sayısı: 30471. 07.07.2018.
  • MEB (2019a) ‘İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği. 12/9/2019. Sayı 30886. Resmi Gazete. Ankara.
  • MEB (2019b). Psikososyal Koruma, Önleme ve Krize Müdahale Hizmetleri Yönergesi. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi. Cilt: 82 Nisan 2019 Sayı: 2739.
  • MEB (2019c) Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurulları ve Zümreleri Yönergesi. 27/08/2019 tarihli ve 83203306-10.04-E.15362682 sayılı Makam Onayı. Erişim Tarihi: 31-05-2023. Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurulları ve Zümreleri Yönergesinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönerge (meb.gov.tr).
  • MEB (2020a) Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği. Sayı: 31213. Resmi Gazete. Ankara.
  • MEB (2020b) Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi. 24.10.2020 tarih ve 15488921 sayılı Makam Oluru. Erişim Tarihi: 31- 05-2023. Millî Eğitim Bakanlığı Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi Güncellendi. (meb.gov.tr) .
  • MEB (2021) Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Sayı: 31628. Resmi Gazete. Ankara. Memurlarnet (2023) MEB, ücretli öğretmen görevlendirme kriterlerini açıkladı. https://www.memurlar.net/haber/976197/meb-ucretli-ogretmen- gorevlendirme-kriterlerini-acikladi.html . Erişim Tarihi: 01/06/2023.
  • Merriam, S. B. (1990). Case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass. Mete, Z. D. (2019) Okul Yöneticilerinin ve Ücretli Öğretmenlerin Ücretli Öğretmenlik Uygulamasına İlişkin Görüşleri: Eyüp İlçesi Örneği. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Ortaöğretim Genel Müdürlüğü (2023) DESTEKLEME VE YETİŞTİRME KURSLARI e-KILAVUZU. https://aaal.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/06/25/123132/dosyalar/2023_09/0112 4438_2023-2024-egitim-ogretim-yili-DYK-Kilavuzu.pdf . Erişim Tarihi:13-03- 2024.
  • Öğülmüş, K. (2014). Alan Mezunu ve Alan Dışı Lisans Programlarından Mezun Olan Öğretmenlerin Mesleki Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi. T.C. Necmettin Erbakan Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Ana Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2023). Kurum listesi. http://meb.gov.tr, sayfasından erişilmiştir. Erişim Tarihi:13-03-2024
  • Özkal Sayan, İ., & Berk, P. (2020). Türkiye'de Milli Eğitim Bakanlığında Öğretmen İstihdamı. Journal Of International Social Research, 13(70).
  • Özoğlu, M., Gür, B. S., & Altunoğlu, A. (2013). Türkiye ve Dünyada Öğretmenlik: Retorik ve Pratik. Ankara: Eğitim Bir Sen 54 (10).
  • Polat, S. (2013). Ücretli öğretmenlik istihdamının yarattığı sorunlar üzerine nitel bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(28). 67-88.
  • Rainforth, B., & York-Barr, J. (1997). Collaborative teams for students with severe disabilities: Integrating therapy and educational services. Baltimore, MD: Paul Brookes Publishing Co.
  • Selvi, Hasan Hüseyin. (2016). Özel Eğitim Kurumlarında Yönetsel Sorun Analizi. Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı Doktora Tezi.
  • Sivrikaya, T., & Yıkmış, A. (2016). Özel Eğitim Sınıflarında Görev Yapan Özel Eğitim Mezunu Olan ve Olmayan Öğretmenlerin Öğretim Süreciyle İlgili Gereksinimleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1984-2001.
  • Şahin, Ö. (2008). Yalancıktan Öğretmenlik ve Kadınlar/ Yeni Liberal Eğitim Düzeninde Yenilenmiş Öğretmen İstihdam Rejimi. (Editörler: E. A. Ateş ve H. Çağlayan). Eğitim ve Bilim İşkolunda Çalışan Kadınların Sosyal Hakları ve İş Güvencesi. Ankara: Eğitim-Sen Yayınları.
  • Şişman, M. (2021). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. 13. Baskı. Ankara: Pegem.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı (2023) Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar. KHK. Sayı: 32105. Tarih: 15/02/2023. Resmi Gazete. Ankara.
  • Taymaz, H. (2011). Okul yönetimi: ilköğretim ve ortaöğretim okul müdürleri için okul yönetimi. Ankara: Pegem. TBMM. (1965). Devlet Memurları Kanunu. Kanun numarası 657. 4 cilt. 12056 sayı. Erişim Tarihi: 03/11/2022. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.657.pdf.
  • TEDMEM (2021). 2021 Eğitim değerlendirme raporu. Ankara: Türk Eğitim Derneği (TED).
  • Tunç, B. & Taner, S. G. (2020) Kamusal Eğitim ve Eğitim Hakkı Bağlamında Ücretli Öğretmenlik Uygulamasının Değerlendirilmesi. Journal of Advanced Education Studies, 2(1), 22-44.
  • Turan, H. (2007). Çankaya İlçesi’nde Görev Yapan İlköğretim Okul Müdürlerinin Yönetim İşlevlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Sorun Çözme Uygulamaları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi. Turan, M. & Bozkurt, E. (2010). Ücretli Öğretmenlik Sistemine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Education Sciences , 5 (4) , 1543-1557.
  • Uğurlu, C. T. (2022). Durum (örnek olay) çalışması. K. Beycioğlu, N. Özer ve Y. Kondakçı (Eds.). Eğitim yönetiminde araştırma içinde (329-351). Ankara: Pegem.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Genişletilmiş Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yıldırım, H. (2008). Öğretmenlerin Meslek Memnuniyeti Araştırması. Eğitim Bir Sen(45), 4-10.
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics (Other)
Journal Section Education and Society 40th Issue
Authors

Okan Çengel 0000-0003-2960-6973

Zühal Topcu 0000-0003-4617-2716

Publication Date May 9, 2025
Submission Date October 17, 2024
Acceptance Date January 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 40

Cite

APA Çengel, O., & Topcu, Z. (2025). Özel Eğitim Okullarında Görev Yapmakta Olan Ücretli Öğretmenlerin Eğitim-Öğretim Hizmetlerinin İşleyişi Bağlamında Değerlendirilmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 14(40), 99-123.

It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.