Research Article
BibTex RIS Cite

Kentsel Kimliğin Psikolojik Yansımaları ve Kentlere Ait Sosyo-Kültürel Özelliklerin Geometrik Biçimlerle Afiş Olarak Tasarımı

Year 2025, Volume: 14 Issue: 40, 163 - 178, 09.05.2025

Abstract

Öz

Yapılan bu araştırmada Türkiye’de yer alan dört kent için geometrik biçimlerden oluşan afişler tasarlanmış ve bu afişlerin ait oldukları kentin sosyo-kültürel özelliklerini yansıtmadaki başarısı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda kentlerin sosyo-kültürel değerlerinin tasarımlara ne ölçüde yansıdığının tespiti için likert ölçeği hazırlanmıştır. Hazırlanan bu ölçek, ilgili kentlerdeki üniversitelerin sanat ve tasarım alanlarında görev yapan akademisyenlere gönderilerek afişler hakkındaki görüşleri alınmıştır. Katılımcıların tutum ifadelerinden elde edilen bulgular analiz edilerek yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda geometrik biçimlerden oluşan afiş tasarımlarının ait olduğu kentin sosyo-kültürel niteliklerini önemli ölçüde yansıttığı ve afişlerin biçim dili yönünden başarılı olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Afiş Tasarımı, Geometrik Biçim, Kent Kimliği, Sosyo-Kültür.

References

  • Benoit B. M. (1982), The Fractal Geometry Of Nature, W. H. Freeman And Company, 22. New York.
  • Bernardo, F., Almeida, J. ve Martins, C. (2016), Urban İdentity And Tourism: Different Looks, One Single Place, ICE Publishing Institution of Civil Engineers, 2. UK.
  • Carbon, C., C. (2019), Psychology of Design, Design Science, Cambridge University Press, Des. Sci., Vol. 5, e26, UK. 2.
  • Colomboa,B., Laddagaa, S. ve Antoniettia, A. (2015), Psychology and design. The Influence of the Environment’s Representation Over Emotion and Cognition. An ET Study On Ikea Design, 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE) and the Affiliated Conferences, Procedia Manufacturing 3, 2260.
  • Lynch, K. Çeviren: İrem Başaran (2013), Kent İmgesi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Can, A. (2003), Antik Kent ile Bu Mekanı Üreten Toplumun Değerler Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Atina Örneği, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yerel Yönetimler Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Frey, H. W. ve Zimmer, Z. (2001), Defining the City, In Ronan Paddison (Editor), Handbook Of Urban Studies, Sage Publications, (pp. 14-35), London.
  • Lefebvre, H. (1993), The Production of Space, Blackwell Oxford&Cambridge Publisher, England.
  • Robin, L. (2010), Graphic Design Solutions, Cengage Learning, 4th Edition, USA.
  • Serçek, S. (2018), Kent Markalaşması Üzerine Kavramsal Bir Araştırma, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt 8 Sayı 2/1.
  • Martinez, T. L. ve Garcia, S. D. B. (2007), Modeling A City’s İmage: The Case of Granada, Cities, Vol, No:5, Spain.
  • Rainisto, S. K. (2003), Success Factors Of Place Marketing: A Study Of Place Marketing Practices In Northern Europe And The Unıted States, Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business Doctoral Dissertations. 4, Espoo, Finlandiya.
  • Lehimler, Z. (2021), Tasarımın Yapısal Özellikleri I: Temel Geometrik Biçim, Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi, Ünite 5, Erzurum.
  • Winkel, D., G., Schill, M., Longo, C. ve Chour, M. (2020), Building City Identities: A Consumer Perspective, Markets, Globalization & Development Review, Vol. 5, No. 2, Art. 4, 2.
Year 2025, Volume: 14 Issue: 40, 163 - 178, 09.05.2025

Abstract

References

  • Benoit B. M. (1982), The Fractal Geometry Of Nature, W. H. Freeman And Company, 22. New York.
  • Bernardo, F., Almeida, J. ve Martins, C. (2016), Urban İdentity And Tourism: Different Looks, One Single Place, ICE Publishing Institution of Civil Engineers, 2. UK.
  • Carbon, C., C. (2019), Psychology of Design, Design Science, Cambridge University Press, Des. Sci., Vol. 5, e26, UK. 2.
  • Colomboa,B., Laddagaa, S. ve Antoniettia, A. (2015), Psychology and design. The Influence of the Environment’s Representation Over Emotion and Cognition. An ET Study On Ikea Design, 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE) and the Affiliated Conferences, Procedia Manufacturing 3, 2260.
  • Lynch, K. Çeviren: İrem Başaran (2013), Kent İmgesi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Can, A. (2003), Antik Kent ile Bu Mekanı Üreten Toplumun Değerler Sistemi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi ve Atina Örneği, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yerel Yönetimler Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Frey, H. W. ve Zimmer, Z. (2001), Defining the City, In Ronan Paddison (Editor), Handbook Of Urban Studies, Sage Publications, (pp. 14-35), London.
  • Lefebvre, H. (1993), The Production of Space, Blackwell Oxford&Cambridge Publisher, England.
  • Robin, L. (2010), Graphic Design Solutions, Cengage Learning, 4th Edition, USA.
  • Serçek, S. (2018), Kent Markalaşması Üzerine Kavramsal Bir Araştırma, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, Cilt 8 Sayı 2/1.
  • Martinez, T. L. ve Garcia, S. D. B. (2007), Modeling A City’s İmage: The Case of Granada, Cities, Vol, No:5, Spain.
  • Rainisto, S. K. (2003), Success Factors Of Place Marketing: A Study Of Place Marketing Practices In Northern Europe And The Unıted States, Helsinki University of Technology, Institute of Strategy and International Business Doctoral Dissertations. 4, Espoo, Finlandiya.
  • Lehimler, Z. (2021), Tasarımın Yapısal Özellikleri I: Temel Geometrik Biçim, Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi, Ünite 5, Erzurum.
  • Winkel, D., G., Schill, M., Longo, C. ve Chour, M. (2020), Building City Identities: A Consumer Perspective, Markets, Globalization & Development Review, Vol. 5, No. 2, Art. 4, 2.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied Linguistics and Educational Linguistics
Journal Section Education and Society 40th Issue
Authors

Hatice Özer 0000-0001-7242-883X

Aydın Zor 0000-0003-1338-3445

Publication Date May 9, 2025
Submission Date January 22, 2025
Acceptance Date March 6, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 40

Cite

APA Özer, H., & Zor, A. (2025). Kentsel Kimliğin Psikolojik Yansımaları ve Kentlere Ait Sosyo-Kültürel Özelliklerin Geometrik Biçimlerle Afiş Olarak Tasarımı. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 14(40), 163-178.

It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.