Research Article
BibTex RIS Cite

An Examination of Teachers' Views Regarding the Use of a Committee in Instrument Examinations at Fine Arts High Schools

Year 2025, Issue: 26, 115 - 130, 30.06.2025
https://doi.org/10.31722/ejmd.1520811

Abstract

The study aimed to examine teachers’ opinions on the instrument lesson exams conducted as a committee in fine arts high schools. In the study, it was aimed to determine the efficiency of the instrument exams carried out as a committee and the problems experienced in these exams. A case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group consists of a total of 8 instrument teachers who teach violin, cello, guitar, baglama, ud, kanun and flute at Konya Çimento Fine Arts High School. The data were collected with a semi- structured interview form consisting of 9 open-ended questions prepared by the researcher. The content validity of the questions in the interview form was ensured by the expert opinion of two faculty members in the university’s music education field. The qualitative data obtained were analyzed by thematic content analysis. As a result of the study, the themes of the efficiency and problems of the committee exam were separated and evaluated under categories and codes. The theme of the efficiency of the committee exam was examined under the categories of efficiency for students, efficiency for teachers and efficiency of conducting committee/individual exams. The theme of problems encountered in conducting fine arts high school instrument education exams as a committee was analyzed through the categories of time management, assessment and evaluation, and self-discipline issues. Although there were differences of opinion among the participants in the study, based on the opinions of most of the participants, it was concluded that conducting fine arts high school instrument lessons exams as a commission is more efficient than individual instrument exams.

References

  • Coşkuner, S. (2007). Türkiye’de anadolu güzel sanatlar liseleri (yaylı çalgılar) bireysel çalgı eğitimi dersinde piyano eşlikli çalışmalara ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çoban, S. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı eğitimi dersi dönem sonu sınavları ile ilgili düşünceleri (Marmara Üniversitesi örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 115- 127.
  • Erözkan, İ. (2020). Müzik öğretmeni adaylarının müzik performans kaygısı ile bireysel çalgı performans sınavı kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Güdek, B. ve Öztürk, D. (2016). Viyolonsel öğretiminde öz değerlendirme uygulamalarının öğrencilerin performansına ve tutumlarına etkisi, Turkish Studies, 11(3), 1149-1162.
  • İsrafiloğlu, F. (1994). Eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde çalgı eğitimi alanında viyola öğretiminin temel esasları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kalender, N. (1988). Müzik eğitiminde çalgı eğitimi ve sorunları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Kalın, E. ve Gültekin, B. (2023). Konservatuvar öğrencilerinin bireysel çalgı bağlama sınavına yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 9(18), 412- 428.
  • MEB. (2016). Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi keman dersi öğretim programı 9, 10, 11 ve 12. sınıflar. Erişim adresi https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2019926983832-ÇALGI%20EĞİTİMİ%20KEMAN%209-10- 11-12.pdf
  • Öbek, C. (2014). Güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde verilen Türk müziği çalgı eğitimi ile piyano dersi başarı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Piji Küçük, D. ve Durak, M. (2020). Sınav kaygısı: Müzik öğretmeni adaylarının piyano eğitimi sürecinden bir görünüm. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(109), 200-221.
  • Saraç, G. ve Şeker, H. (2008). Güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde çalgı öğretimindeki performansın değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 20, 99-109.
  • Turhal, E. ve Akgül Barış, D. (2019). Gitar Eğitiminde Öz Değerlendirmeye Yönelik Öğrenci Görüşleri, Avrasya Bilimler Akademisi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 80-96.
  • Uslu, M. (1998). Türkiye’de müzik eğitiminin yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yavuzdoğan, S. (2004). Müzik eğitimi öğrencilerinin çalgı (ya da şan) sınavı kaygılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yazıcı, T. ve Okan, S. (2023). Online çalgı eğitiminde değerlendirme, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(3), 1791-1809.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (1996). Agsl’nin kuruluş amacı ve gelişimi, 1. Ulusal Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Sempozyumu, Uludağ Üniversitesi, Bursa.

GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2025, Issue: 26, 115 - 130, 30.06.2025
https://doi.org/10.31722/ejmd.1520811

Abstract

Araştırmada güzel sanatlar liselerinde çalgı dersi sınavlarının komisyon olarak yapılması konusundaki öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada komisyon olarak yapılan çalgı sınavlarının verimlilik durumu ve bu sınavlarda yaşanan sorunlar tespit edilmek istenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Konya Çimento Güzel Sanatlar Lisesinde görev yapmakta olan keman, çello, gitar, bağlama, ud, kanun, flüt çalgılarının öğretimini yapan toplamda 8 çalgı öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacı tarafından hazırlanmış açık uçlu 9 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formundaki soruların kapsam geçerliği müzik eğitimi alanında üniversitede iki öğretim üyesinin uzman görüşü ile sağlanmıştır. Elde edilen nitel verilerin tematik içerik analizi ile analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda komisyon sınavının verimlilikleri ve sorunları temaları kategori ve kodlarla ayrılmış ve değerlendirilmiştir. Komisyon sınavının verimlilikleri teması öğrenciler açısından verimlilikleri, öğretmenler açısından verimlilikleri, komisyon/bireysel sınav yapma verimlilikleri kategorileri ile ele alınmıştır. Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi dersi sınavlarının komisyon olarak yapılmasında yaşanan sorunlar teması ise zaman yönetimi, ölçme-değerlendirme ve öz disiplin problemleri kategorileri ile incelenmiştir. Araştırmada katılımcılarda görüş farklılıkları olmasına rağmen çoğunluğunun görüşlerine dayanarak güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi sınavlarının komisyon olarak yapılmasının bireysel çalgı sınavına göre daha verimli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Coşkuner, S. (2007). Türkiye’de anadolu güzel sanatlar liseleri (yaylı çalgılar) bireysel çalgı eğitimi dersinde piyano eşlikli çalışmalara ilişkin öğretmen görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çoban, S. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel çalgı eğitimi dersi dönem sonu sınavları ile ilgili düşünceleri (Marmara Üniversitesi örneği). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 115- 127.
  • Erözkan, İ. (2020). Müzik öğretmeni adaylarının müzik performans kaygısı ile bireysel çalgı performans sınavı kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Güdek, B. ve Öztürk, D. (2016). Viyolonsel öğretiminde öz değerlendirme uygulamalarının öğrencilerin performansına ve tutumlarına etkisi, Turkish Studies, 11(3), 1149-1162.
  • İsrafiloğlu, F. (1994). Eğitim fakülteleri müzik eğitimi bölümlerinde çalgı eğitimi alanında viyola öğretiminin temel esasları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Kalender, N. (1988). Müzik eğitiminde çalgı eğitimi ve sorunları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uludağ Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Kalın, E. ve Gültekin, B. (2023). Konservatuvar öğrencilerinin bireysel çalgı bağlama sınavına yönelik kaygı düzeylerinin incelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 9(18), 412- 428.
  • MEB. (2016). Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi keman dersi öğretim programı 9, 10, 11 ve 12. sınıflar. Erişim adresi https://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/2019926983832-ÇALGI%20EĞİTİMİ%20KEMAN%209-10- 11-12.pdf
  • Öbek, C. (2014). Güzel sanatlar liseleri müzik bölümlerinde verilen Türk müziği çalgı eğitimi ile piyano dersi başarı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Piji Küçük, D. ve Durak, M. (2020). Sınav kaygısı: Müzik öğretmeni adaylarının piyano eğitimi sürecinden bir görünüm. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(109), 200-221.
  • Saraç, G. ve Şeker, H. (2008). Güzel sanatlar eğitimi bölümlerinde çalgı öğretimindeki performansın değerlendirilmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 20, 99-109.
  • Turhal, E. ve Akgül Barış, D. (2019). Gitar Eğitiminde Öz Değerlendirmeye Yönelik Öğrenci Görüşleri, Avrasya Bilimler Akademisi Sosyal Bilimler Dergisi, 27, 80-96.
  • Uslu, M. (1998). Türkiye’de müzik eğitiminin yaygınlaştırılması ve geliştirilmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yavuzdoğan, S. (2004). Müzik eğitimi öğrencilerinin çalgı (ya da şan) sınavı kaygılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yazıcı, T. ve Okan, S. (2023). Online çalgı eğitiminde değerlendirme, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(3), 1791-1809.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (1996). Agsl’nin kuruluş amacı ve gelişimi, 1. Ulusal Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Müzik Bölümleri Sempozyumu, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Performing Arts (Other)
Journal Section Articles
Authors

Abdullah Kaya 0000-0002-9602-4810

Early Pub Date June 30, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date July 23, 2024
Acceptance Date March 17, 2025
Published in Issue Year 2025 Issue: 26

Cite

APA Kaya, A. (2025). GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance(26), 115-130. https://doi.org/10.31722/ejmd.1520811
AMA Kaya A. GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. June 2025;(26):115-130. doi:10.31722/ejmd.1520811
Chicago Kaya, Abdullah. “GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, no. 26 (June 2025): 115-30. https://doi.org/10.31722/ejmd.1520811.
EndNote Kaya A (June 1, 2025) GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance 26 115–130.
IEEE A. Kaya, “GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”, Eurasian Journal of Music and Dance, no. 26, pp. 115–130, June 2025, doi: 10.31722/ejmd.1520811.
ISNAD Kaya, Abdullah. “GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance 26 (June 2025), 115-130. https://doi.org/10.31722/ejmd.1520811.
JAMA Kaya A. GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2025;:115–130.
MLA Kaya, Abdullah. “GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Eurasian Journal of Music and Dance, no. 26, 2025, pp. 115-30, doi:10.31722/ejmd.1520811.
Vancouver Kaya A. GÜZEL SANATLAR LİSESİ ÇALGI SINAVLARININ KOMİSYON İLE YAPILMASI KONUSUNDAKİ ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Eurasian Journal of Music and Dance. 2025(26):115-30.

Eurasian Journal of Music and Dance