Research Article
BibTex RIS Cite

Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi

Year 2025, Volume: 16 Issue: 27, 115 - 140, 01.07.2025

Abstract

Sürrealizm, uyumsuz ve beklenmedik yan yana gelişlerdeki tekinsiz harikuladelik ile karakterize olan sanatsal ve politik bir harekettir. Sürrealistler; mantığa olan güvensizlikleri ile aklın hegemonyasını yadsıyarak, bilinçdışının ve rastlantısal olanın izinde en saf gerçekliğin peşine düşmüşlerdir. Sürrealist sanatın temel taşı olan imge ise; sürreal olanı ifade etmede yoğun bir şekilde kullanılmıştır. Düşler, rastlantı, bilinçdışı korkular ve arzular imgenin kaynakları olmuş, üst gerçeklik deneyimi imgelerle yeniden üretilmiştir. Bu çalışmada, sürrealist sanat ve sinema pratiğinde göz ve bakışın dönüşümü; görmenin epistemolojik, psikolojik ve estetik boyutları çerçevesinde ele alınacaktır. Çalışmada, öncelikle Sürrealizmin düşünsel temelleri incelenecek; ardından sürrealist imge kavramı ve sürrealist imgenin sinemadaki konumu üzerinde durulacaktır. Sürrealizmde araçsallaştırıcı görme anlayışına karşı çıkılarak, göz ve bakış, bilinçdışına açılan ve duyular arası bir görme biçimi olarak önerilmiştir. Göz, bu bağlamda hem arzunun ve yasağın kesişim noktası hem de şiddet ve tekinsizlik temalarının taşıyıcısı olarak konumlandırılmıştır. Sürrealist sanatçılar, gözün rasyonel anlamını ters yüz ederken, onu bilinçdışının bir ifşa aracı olarak kullanmışlardır. Çalışmanın son kısmında ise göz imgesinin Sürrealizmdeki bu dönüşümü ele alınarak, bakışın ve gözün denetim aygıtına dönüşümü üzerinde durulacak, bu bağlamda; sinema ve animasyon filmlerinde yer alan sürrealist göz imgesi incelenecektir.

References

  • Aspley, K. (2010) Historical Dictionary of Surrealism, The Scarecrow Press.
  • Bonitzer, P. (1995) Bakış ve Ses. (çev. İ. Yaşar), Yapı Kredi Yayınları.
  • Breton, A. (2011) (der.) Sanat Manifestoları, Avangard Sanat ve Direniş, İletişim Yayınları.
  • Bunuel, L. (2000) (der.) The Shadow and Its Shadow: Surrealist Writings on the Cinema, The Cinema, Instrument of Poetry, San Francisco: City Lights Books.
  • Burnett, R. (2018) İmgeler Nasıl Düşünür? (çev. G. Pusar), Metis Yayınları.
  • Coşkun, E. E. (2017) Dünya Sinemasında Akımlar, Phoenix Yayınevi.
  • Creed, B. (2007) The Untamed Eye and the Dark Side of Surrealism: Hitchcock, Lynch and Cronenberg, London & New York: Wallflower Press.
  • Elder, R. B. (2013) Dada, Surrealism, and the Cinematic Effect, Canada: Wilfrid Laurier University Press.
  • Elsaesser, T., Hagener, M. (2024) Film Kuramı Duyular Yoluyla Bir Giriş (çev. B. Soner, B. Yıldırım), Dipnot Yayınları.
  • Fischer, L. (2019) Cinemagritte: René Magritte Within the Frame of Film History, Theory, and Practice, Detroit: Wayne State University Press.
  • Foster, H. (2011) Zoraki Güzellik (çev. Ş. Kaptan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freud, S. (1919) The Uncanny. First Published in Imago, Bd. V.: Reprinted in Sammlung, Fünfte Folge.
  • Goudal, J. (2000) (der.). The Shadow and Its Shadow: Surrealist Writings on the Cinema, Surrealism and Cinema, San Francisco: City Lights Books.
  • Grzymkowski, E. (2021) Sanat 101: Lonardo da Vinci’den Andy Warhol’a Sanat Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey, Say Yayınları.
  • Hammond, P. (2000) (der.) The Shadow and Its Shadow: Surrealist Writings on the Cinema, Available Light, San Francisco: City Lights Books.
  • Hopkins, D. (2020) Dada ve Gerçeküstücülük, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Jameson, F. (1997) Marksizm ve Biçim, Yirminci Yüzyılda Diyalektik Yazın Kuramları (çev. M. H. Doğan), Yapı Kredi Yayınları.
  • Jay, M. (1991) The Disenchantment of the Eye: Surrealism and the Crisis of Ocularcentrism, Visual Anthropology Review, Volume 7 Number 1.
  • Kahraman H. B. (2016) Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri, Kapı Yayınları-Sanat Dizisi.
  • King, E. H. (2007) Dalí, Surrealism and Cinema, Kamera Books.
  • Lowenstein, A. (2015) Dreaming of Cinema: Spectatorship, Surrealism, and the Age of Digital Media. Film & Culture, New York: Columbia University Press.
  • Noheden, K. (2017) Surrealism, Cinema, and the Search for a New Myth, Palgrave Macmillan.
  • Noheden, K., Susik, A. (2021) Surrealism and Film After 1945, Absolutely Modern Mysteries, Manchester University Press.
  • Richardson, M. (2006) Surrealism and Cinema, Berg Editorial offices.
  • Rosemont, P. (1998) Surrealist Women: An International Anthology, London: The Athlone Press.
  • Sheringham, M. (2006) Everyday Life, Theories and Practices from Surrealism to the Present, Oxford Universty Press.
  • Stockwell, P. (2017) The Language of Surrealism, Palgrave.
  • Vaneigem, R. (1999) A Cavalier History of Surrealism, Ak Press.
  • Ziss, A. (2011) Estetik Gerçekliği Sanatsal Özümsemenin Bilimi (çev. Y. Şahan), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Zizek, S. (2014) Sanat, Konuşan Kafalar (çev. M. Yıldırım), İstanbul: Encore Yayınları.
Year 2025, Volume: 16 Issue: 27, 115 - 140, 01.07.2025

Abstract

References

  • Aspley, K. (2010) Historical Dictionary of Surrealism, The Scarecrow Press.
  • Bonitzer, P. (1995) Bakış ve Ses. (çev. İ. Yaşar), Yapı Kredi Yayınları.
  • Breton, A. (2011) (der.) Sanat Manifestoları, Avangard Sanat ve Direniş, İletişim Yayınları.
  • Bunuel, L. (2000) (der.) The Shadow and Its Shadow: Surrealist Writings on the Cinema, The Cinema, Instrument of Poetry, San Francisco: City Lights Books.
  • Burnett, R. (2018) İmgeler Nasıl Düşünür? (çev. G. Pusar), Metis Yayınları.
  • Coşkun, E. E. (2017) Dünya Sinemasında Akımlar, Phoenix Yayınevi.
  • Creed, B. (2007) The Untamed Eye and the Dark Side of Surrealism: Hitchcock, Lynch and Cronenberg, London & New York: Wallflower Press.
  • Elder, R. B. (2013) Dada, Surrealism, and the Cinematic Effect, Canada: Wilfrid Laurier University Press.
  • Elsaesser, T., Hagener, M. (2024) Film Kuramı Duyular Yoluyla Bir Giriş (çev. B. Soner, B. Yıldırım), Dipnot Yayınları.
  • Fischer, L. (2019) Cinemagritte: René Magritte Within the Frame of Film History, Theory, and Practice, Detroit: Wayne State University Press.
  • Foster, H. (2011) Zoraki Güzellik (çev. Ş. Kaptan), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freud, S. (1919) The Uncanny. First Published in Imago, Bd. V.: Reprinted in Sammlung, Fünfte Folge.
  • Goudal, J. (2000) (der.). The Shadow and Its Shadow: Surrealist Writings on the Cinema, Surrealism and Cinema, San Francisco: City Lights Books.
  • Grzymkowski, E. (2021) Sanat 101: Lonardo da Vinci’den Andy Warhol’a Sanat Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey, Say Yayınları.
  • Hammond, P. (2000) (der.) The Shadow and Its Shadow: Surrealist Writings on the Cinema, Available Light, San Francisco: City Lights Books.
  • Hopkins, D. (2020) Dada ve Gerçeküstücülük, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Jameson, F. (1997) Marksizm ve Biçim, Yirminci Yüzyılda Diyalektik Yazın Kuramları (çev. M. H. Doğan), Yapı Kredi Yayınları.
  • Jay, M. (1991) The Disenchantment of the Eye: Surrealism and the Crisis of Ocularcentrism, Visual Anthropology Review, Volume 7 Number 1.
  • Kahraman H. B. (2016) Sanatsal Gerçeklikler, Olgular ve Öteleri, Kapı Yayınları-Sanat Dizisi.
  • King, E. H. (2007) Dalí, Surrealism and Cinema, Kamera Books.
  • Lowenstein, A. (2015) Dreaming of Cinema: Spectatorship, Surrealism, and the Age of Digital Media. Film & Culture, New York: Columbia University Press.
  • Noheden, K. (2017) Surrealism, Cinema, and the Search for a New Myth, Palgrave Macmillan.
  • Noheden, K., Susik, A. (2021) Surrealism and Film After 1945, Absolutely Modern Mysteries, Manchester University Press.
  • Richardson, M. (2006) Surrealism and Cinema, Berg Editorial offices.
  • Rosemont, P. (1998) Surrealist Women: An International Anthology, London: The Athlone Press.
  • Sheringham, M. (2006) Everyday Life, Theories and Practices from Surrealism to the Present, Oxford Universty Press.
  • Stockwell, P. (2017) The Language of Surrealism, Palgrave.
  • Vaneigem, R. (1999) A Cavalier History of Surrealism, Ak Press.
  • Ziss, A. (2011) Estetik Gerçekliği Sanatsal Özümsemenin Bilimi (çev. Y. Şahan), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
  • Zizek, S. (2014) Sanat, Konuşan Kafalar (çev. M. Yıldırım), İstanbul: Encore Yayınları.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Art Sociology, Cinema Sociology
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Özge Hazal Çalışkan 0000-0002-7577-3548

Elif Ergen 0000-0003-1222-5699

Publication Date July 1, 2025
Submission Date April 24, 2025
Acceptance Date June 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 27

Cite

APA Çalışkan, Ö. H., & Ergen, E. (2025). Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi. Emek Araştırma Dergisi, 16(27), 115-140.
AMA Çalışkan ÖH, Ergen E. Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi. Emek Araştırma Dergisi. July 2025;16(27):115-140.
Chicago Çalışkan, Özge Hazal, and Elif Ergen. “Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema Ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi”. Emek Araştırma Dergisi 16, no. 27 (July 2025): 115-40.
EndNote Çalışkan ÖH, Ergen E (July 1, 2025) Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi. Emek Araştırma Dergisi 16 27 115–140.
IEEE Ö. H. Çalışkan and E. Ergen, “Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi”, Emek Araştırma Dergisi, vol. 16, no. 27, pp. 115–140, 2025.
ISNAD Çalışkan, Özge Hazal - Ergen, Elif. “Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema Ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi”. Emek Araştırma Dergisi 16/27 (July 2025), 115-140.
JAMA Çalışkan ÖH, Ergen E. Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi. Emek Araştırma Dergisi. 2025;16:115–140.
MLA Çalışkan, Özge Hazal and Elif Ergen. “Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema Ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi”. Emek Araştırma Dergisi, vol. 16, no. 27, 2025, pp. 115-40.
Vancouver Çalışkan ÖH, Ergen E. Bilinçdışına Açılan Geçit: Sinema ve Animasyon Filmlerinde Sürrealist Göz İmgesi. Emek Araştırma Dergisi. 2025;16(27):115-40.