Artificial Intelligence technologies are widely used in many sectors of the business world to increase efficiency and deliver smart solutions. In advertising, Artificial Intelligence increases return on investment through functions such as optimization, automated ad creation, and personalization. While Artificial Intelligence can generate new variations from existing data, it requires human intervention to create entirely original and creative content. This technology enhances the quality of outcomes by collaborating with humans rather than replacing their jobs. This study aims to investigate the effects of Artificial Intelligence usage in the advertisements. The analyzed commercials are pioneering in this field. Metz's methodology used in the study goes beyond linguistic analysis by analyzing the films through cultural and technical codes. Based on the findings of the study, the Migros advertisement seeks to legitimize the use of artificial intelligence by incorporating artificial intelligence witnessing and/or objectivity in the visualization of corporate services. In contrast, the Anadolu Hayat Emeklilik advertisement offers an alternative and positive perspective on the widely debated issues concerning the potential negative effects of image manipulation.
Since the study does not involve humans or animals, ethics committee approval is not required.
I would like to thank the Proofreading & Editing Office of the Dean for Research at Erciyes University for copyediting and proofreading service for this manuscript.
Yapay zekâ teknolojileri, iş dünyasında ve birçok sektörde verimliliği artırarak akıllı çözümler sunmak için yaygın olarak kullanılır. Reklamcılıkta ise, yapay zekâ optimizasyon, otomatik reklam oluşturma ve kişiselleştirme gibi işlevlerle yatırım getirisini yükseltir. Yapay zekâ, mevcut verilerden yeni varyasyonlar üretebilir ancak tamamen özgün ve yaratıcı içerikler oluşturmak için insan müdahalesine gereksinim duyar. Bu teknoloji, insanların işlerini devralmak yerine onlarla iş birliği yaparak sonucun kalitesini artırır. Bu çalışmanın amacı reklamlarda yapay zekâ kullanımının etkilerini araştırmaktır. İncelenen reklamlar bu alanda öncü olma özelliği taşımaktadır. Çalışmada kullanılan Metz'in metodolojisi ise filmleri kültürel ve teknik kodlar aracılığıyla analiz ederek dilbilimsel analizin ötesinde incelemektedir. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, Migros reklamında kurumsal hizmetin görselleştirilmesinde yapay zekâ tanıklığına ve/veya tarafsızlığına başvurarak yapay zekâ kullanımının meşrulaştırılması hedeflenmiştir. Anadolu Hayat Emeklilik reklamında ise, görüntü manipülasyonunun yaratabileceği olumsuz sonuçlara dair çok tartışılan konulara farklı ve pozitif bir bakış açısı sunulmuştur.
Çalışma insan veya hayvan konularını içermediğinden etik kurul onayı gerekmemektedir.
Erciyes Üniversitesi Araştırma Dekanlığı Redaksiyon ve Editörlük Ofisi'ne bu makalenin redaksiyon ve düzeltme hizmeti için teşekkür ederim.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | New Communication Technologies, Public Relations |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2025 |
Submission Date | February 1, 2025 |
Acceptance Date | July 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |