Research Article
BibTex RIS Cite

Advertising Production with Artificial Intelligence: A Semiotic Analysis

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 507 - 527, 30.07.2025
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1631051

Abstract

Artificial Intelligence technologies are widely used in many sectors of the business world to increase efficiency and deliver smart solutions. In advertising, Artificial Intelligence increases return on investment through functions such as optimization, automated ad creation, and personalization. While Artificial Intelligence can generate new variations from existing data, it requires human intervention to create entirely original and creative content. This technology enhances the quality of outcomes by collaborating with humans rather than replacing their jobs. This study aims to investigate the effects of Artificial Intelligence usage in the advertisements. The analyzed commercials are pioneering in this field. Metz's methodology used in the study goes beyond linguistic analysis by analyzing the films through cultural and technical codes. Based on the findings of the study, the Migros advertisement seeks to legitimize the use of artificial intelligence by incorporating artificial intelligence witnessing and/or objectivity in the visualization of corporate services. In contrast, the Anadolu Hayat Emeklilik advertisement offers an alternative and positive perspective on the widely debated issues concerning the potential negative effects of image manipulation.

Ethical Statement

Since the study does not involve humans or animals, ethics committee approval is not required.

Thanks

I would like to thank the Proofreading & Editing Office of the Dean for Research at Erciyes University for copyediting and proofreading service for this manuscript.

References

  • Anadolu Hayat Emeklilik Advertising. (n.d.). Retrieved 14 August 2024, from https://www.youtube.com/watch?v=HBJkmEDbtTI
  • Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri, Kamera açıları. (2024). https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=5055
  • Arf, C. (2021). The Turkey National Artificial Intelligence Strategy. https://dig.watch/resource/the-national-artificial-intelligence-strategy-2021-2025
  • Armutlu, İ. İ., & Tan, H. (2024). Transhümanizm olgularının medyaya yansımalarını göstergebilimsel olarak çözümlemek: Kabuktaki Hayalet örneği. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 2(10), Article 10.
  • Arsan, N., Borak, S., & Kocatürk, U. (with Atatürk araştırma merkezi). (2006). Atatürk’ün söylev ve demeçleri (5. bs). Divan Yayıncılık.
  • Aytaş, M., & Demir, Y. (2024). Sergei Parajanov sineması ve kültürel ikonografi: Narın Rengi (1969) filminin göstergebilimsel analizi. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(16), 159–180. https://doi.org/10.55004/tykhe.1423853
  • Barrett, T. (2009). Fotoğrafı eleştirmek imgeleri anlamaya giriş (Y. Harcanoğlu, Trans.; 1st ed.). Hayalbaz Yayınevi.
  • Cambridge Dictionary. (2024). https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce-t%C3%BCrk%C3%A7e/artificial-intelligence?q=Artificial+Intelligence
  • Campbell, C. (2022). AI by design: A plan for living with artificial intelligence (First edition). CRC Press, an imprint of the Taylor & Francis Group.
  • Çeber, B. (2024). Yapay Zekâ etiği bağlamında reklamcılık sektörü üzerine uygulamalı bir araştırma. Intermedia International E-Journal, 11(20), 63–84. https://doi.org/10.56133/intermedia.1462312
  • Dede, E., & Ballice, G. (2024). Özgün yapım bir hollywood filmi ve yeniden yapım bir yeşilçam filminin iç mekân analizleri. Yakın Mimarlık Dergisi, 8(1), 1–21. https://doi.org/10.32955/neujna202481738
  • Eco, U. (2023). Yapının yokluğu (L. T. Basmacı, Trans.; 1st ed.). Alfa Yayınları.
  • Ernek Alan, G. A., & Bilgin, O. K. (2024). Yapay Zekâ, makine öğrenmesi ve reklamcılık konulu araştırmaların bibliyometrik analizi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 12, 114–147. https://doi.org/10.56676/kiad.1349868
  • Figoli, F. A., Mattioli, F., & Rampino, L. (2022). Artificial Intelligence in the design process: The impact on creativity and team collaboration. FrancoAngeli.
  • Ford, J., Jain, V., Wadhwani, K., & Gupta, D. G. (2023). AI advertising: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 166, 114124. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114124
  • Gölgeli, K. (2025). Yapay Zekâ ile Reklam Tasarımı: Reklamcılara Yönelik Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 14(1), 319–336. https://doi.org/10.15869/itobiad.1527182
  • Gülçur, Â. S. (2020). Türk sinemasında yeşilçam dönemi. https://ww4.ticaret.edu.tr/sbe/wp-content/uploads/sites/129/2020/03/2-YE%C5%9E%C4%B0L%C3%87AM-S%C4%B0NEMASINA-GENEL-BAKI%C5%9E.pdf
  • Hockley, A. (2021). The computer ate my photos: Artificial intelligence and the future of photography [Online post]. Independently Published by Aaron Hockley. http://www.francoangeli.it/come_pubblicare/pubblicare_19.asp
  • Hüseynova, L. (2011). Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Atatürk’ün müzik tutkusu ve Cavanşir Guliyev’in “Mustafa Kemal Paşa” adlı eserinde Atatürk. Sanat Dergisi, 17, Article 17.
  • Karabulut, B. (2021). Yapay Zekâ bağlamında yaratıcılık ve görsel tasarımın geleceği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1516–1539. https://doi.org/10.17755/esosder.844536
  • Kelley, L. D., & Sheehan, K. B. (2022). Advertising management in a digital environment: Text and cases. Routledge.
  • King, K. (2019). Using artificial intelligence in marketing (1st ed). Kogan Page, Limited.
  • Kırdar, Y., & Sönmezer, Z. (2024). Reklamcılık ve Yapay Zekâ pratiklerini toplumbilimsel çözümleme yöntemiyle inceleme: “Sephora reklam filmleri”. https://doi.org/10.5281/ZENODO.11411964
  • Köse, U. (2022). Yapay Zeka felsefesi. Doğu Kitabevi.
  • Metz, C. (2012). Sinemada anlam üstüne denemeler (O. Adanır, Trans.; 1st ed.). Hayalperest Yayınevi.
  • Migros Sanal Market Advertising. (n.d.). https://www.youtube.com/watch?v=Np8P_A_ljFc
  • Özen, Ö. (2021). Sinema televizyonda ışığın kullanımı ve etkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, 3(6), Article 6.
  • Peltekoğlu, F. B. (2018). Kavram ve kuramlarıyla reklam. Beta Yayınları. https://www.kitapsepeti.com/kavram-ve-kuramlariyla-reklam
  • Sarioglu, B., & Develi, E. İ. (2022). Pazarlamada kampanya yönetimi ve Yapay Zekâ kullanımı. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(2), Article 2.
  • Şenel, O. (2024). Modernite süreci ve bir meta olarak reklam: Göstergebilimsel bir analiz. NOSYON: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 13, Article 13.
  • Sterne, J. (2017). Artificial intelligence for marketing: Practical applications. John Wiley & Sons, Inc.
  • Şumnu, U. (2021). Başrolde mimarlık: Türk filmlerinde modern mimarlık ve modern evler. Mimarlık ve Tasarım Dergisi, 18–20.
  • Talug, D. Y., & Eken, B. (2023). Intersection of human creativity and Artificial Intelligence in visual design. Journal of Art and Iconography, 4(1), 19–30. https://doi.org/10.5152/ArtIcon.2023.1256114
  • Tezcan, N. (2010). Atatürk’ün müzik anlayışı ve yaşadığı dönemde Türk müziğindeki değişim. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1, Article 1.
  • Türk Dil Kurumu Sözlük. (n.d.). Türk Dil Kurumu Sözlük. Retrieved 11 August 2024, from https://sozluk.gov.tr/?ara=de%C4%9Fi%C5%9Fik
  • Venkatesan, R., & Lecinski, J. (2021). The AI marketing canvas: A five-stage road map to implementing artificial intelligence in marketing. Stanford Business Books, an imprint of Stanford University Press.
  • Yıldırım, E. (2025). Examining Advertisements Produced By Artıfıcıal Intellıgence From an Aesthetic Perspective and Analyzing A Sample Advertisement Film Produced by Artificial Intelligence. Journal of Management Theory and Practices Research, 6(1), 77–94. https://doi. org/10.71284/jmtpr.1712627

Yapay Zekâ ile Reklam Üretimi: Göstergebilimsel Bir Analiz

Year 2025, Volume: 12 Issue: 2, 507 - 527, 30.07.2025
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1631051

Abstract

Yapay zekâ teknolojileri, iş dünyasında ve birçok sektörde verimliliği artırarak akıllı çözümler sunmak için yaygın olarak kullanılır. Reklamcılıkta ise, yapay zekâ optimizasyon, otomatik reklam oluşturma ve kişiselleştirme gibi işlevlerle yatırım getirisini yükseltir. Yapay zekâ, mevcut verilerden yeni varyasyonlar üretebilir ancak tamamen özgün ve yaratıcı içerikler oluşturmak için insan müdahalesine gereksinim duyar. Bu teknoloji, insanların işlerini devralmak yerine onlarla iş birliği yaparak sonucun kalitesini artırır. Bu çalışmanın amacı reklamlarda yapay zekâ kullanımının etkilerini araştırmaktır. İncelenen reklamlar bu alanda öncü olma özelliği taşımaktadır. Çalışmada kullanılan Metz'in metodolojisi ise filmleri kültürel ve teknik kodlar aracılığıyla analiz ederek dilbilimsel analizin ötesinde incelemektedir. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre, Migros reklamında kurumsal hizmetin görselleştirilmesinde yapay zekâ tanıklığına ve/veya tarafsızlığına başvurarak yapay zekâ kullanımının meşrulaştırılması hedeflenmiştir. Anadolu Hayat Emeklilik reklamında ise, görüntü manipülasyonunun yaratabileceği olumsuz sonuçlara dair çok tartışılan konulara farklı ve pozitif bir bakış açısı sunulmuştur.

Ethical Statement

Çalışma insan veya hayvan konularını içermediğinden etik kurul onayı gerekmemektedir.

Thanks

Erciyes Üniversitesi Araştırma Dekanlığı Redaksiyon ve Editörlük Ofisi'ne bu makalenin redaksiyon ve düzeltme hizmeti için teşekkür ederim.

References

  • Anadolu Hayat Emeklilik Advertising. (n.d.). Retrieved 14 August 2024, from https://www.youtube.com/watch?v=HBJkmEDbtTI
  • Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri, Kamera açıları. (2024). https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php?id=5055
  • Arf, C. (2021). The Turkey National Artificial Intelligence Strategy. https://dig.watch/resource/the-national-artificial-intelligence-strategy-2021-2025
  • Armutlu, İ. İ., & Tan, H. (2024). Transhümanizm olgularının medyaya yansımalarını göstergebilimsel olarak çözümlemek: Kabuktaki Hayalet örneği. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 2(10), Article 10.
  • Arsan, N., Borak, S., & Kocatürk, U. (with Atatürk araştırma merkezi). (2006). Atatürk’ün söylev ve demeçleri (5. bs). Divan Yayıncılık.
  • Aytaş, M., & Demir, Y. (2024). Sergei Parajanov sineması ve kültürel ikonografi: Narın Rengi (1969) filminin göstergebilimsel analizi. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 9(16), 159–180. https://doi.org/10.55004/tykhe.1423853
  • Barrett, T. (2009). Fotoğrafı eleştirmek imgeleri anlamaya giriş (Y. Harcanoğlu, Trans.; 1st ed.). Hayalbaz Yayınevi.
  • Cambridge Dictionary. (2024). https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce-t%C3%BCrk%C3%A7e/artificial-intelligence?q=Artificial+Intelligence
  • Campbell, C. (2022). AI by design: A plan for living with artificial intelligence (First edition). CRC Press, an imprint of the Taylor & Francis Group.
  • Çeber, B. (2024). Yapay Zekâ etiği bağlamında reklamcılık sektörü üzerine uygulamalı bir araştırma. Intermedia International E-Journal, 11(20), 63–84. https://doi.org/10.56133/intermedia.1462312
  • Dede, E., & Ballice, G. (2024). Özgün yapım bir hollywood filmi ve yeniden yapım bir yeşilçam filminin iç mekân analizleri. Yakın Mimarlık Dergisi, 8(1), 1–21. https://doi.org/10.32955/neujna202481738
  • Eco, U. (2023). Yapının yokluğu (L. T. Basmacı, Trans.; 1st ed.). Alfa Yayınları.
  • Ernek Alan, G. A., & Bilgin, O. K. (2024). Yapay Zekâ, makine öğrenmesi ve reklamcılık konulu araştırmaların bibliyometrik analizi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 12, 114–147. https://doi.org/10.56676/kiad.1349868
  • Figoli, F. A., Mattioli, F., & Rampino, L. (2022). Artificial Intelligence in the design process: The impact on creativity and team collaboration. FrancoAngeli.
  • Ford, J., Jain, V., Wadhwani, K., & Gupta, D. G. (2023). AI advertising: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 166, 114124. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2023.114124
  • Gölgeli, K. (2025). Yapay Zekâ ile Reklam Tasarımı: Reklamcılara Yönelik Bir Araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 14(1), 319–336. https://doi.org/10.15869/itobiad.1527182
  • Gülçur, Â. S. (2020). Türk sinemasında yeşilçam dönemi. https://ww4.ticaret.edu.tr/sbe/wp-content/uploads/sites/129/2020/03/2-YE%C5%9E%C4%B0L%C3%87AM-S%C4%B0NEMASINA-GENEL-BAKI%C5%9E.pdf
  • Hockley, A. (2021). The computer ate my photos: Artificial intelligence and the future of photography [Online post]. Independently Published by Aaron Hockley. http://www.francoangeli.it/come_pubblicare/pubblicare_19.asp
  • Hüseynova, L. (2011). Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Atatürk’ün müzik tutkusu ve Cavanşir Guliyev’in “Mustafa Kemal Paşa” adlı eserinde Atatürk. Sanat Dergisi, 17, Article 17.
  • Karabulut, B. (2021). Yapay Zekâ bağlamında yaratıcılık ve görsel tasarımın geleceği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 20(79), 1516–1539. https://doi.org/10.17755/esosder.844536
  • Kelley, L. D., & Sheehan, K. B. (2022). Advertising management in a digital environment: Text and cases. Routledge.
  • King, K. (2019). Using artificial intelligence in marketing (1st ed). Kogan Page, Limited.
  • Kırdar, Y., & Sönmezer, Z. (2024). Reklamcılık ve Yapay Zekâ pratiklerini toplumbilimsel çözümleme yöntemiyle inceleme: “Sephora reklam filmleri”. https://doi.org/10.5281/ZENODO.11411964
  • Köse, U. (2022). Yapay Zeka felsefesi. Doğu Kitabevi.
  • Metz, C. (2012). Sinemada anlam üstüne denemeler (O. Adanır, Trans.; 1st ed.). Hayalperest Yayınevi.
  • Migros Sanal Market Advertising. (n.d.). https://www.youtube.com/watch?v=Np8P_A_ljFc
  • Özen, Ö. (2021). Sinema televizyonda ışığın kullanımı ve etkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler ve Güzel Sanatlar Dergisi, 3(6), Article 6.
  • Peltekoğlu, F. B. (2018). Kavram ve kuramlarıyla reklam. Beta Yayınları. https://www.kitapsepeti.com/kavram-ve-kuramlariyla-reklam
  • Sarioglu, B., & Develi, E. İ. (2022). Pazarlamada kampanya yönetimi ve Yapay Zekâ kullanımı. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 5(2), Article 2.
  • Şenel, O. (2024). Modernite süreci ve bir meta olarak reklam: Göstergebilimsel bir analiz. NOSYON: Uluslararası Toplum ve Kültür Çalışmaları Dergisi, 13, Article 13.
  • Sterne, J. (2017). Artificial intelligence for marketing: Practical applications. John Wiley & Sons, Inc.
  • Şumnu, U. (2021). Başrolde mimarlık: Türk filmlerinde modern mimarlık ve modern evler. Mimarlık ve Tasarım Dergisi, 18–20.
  • Talug, D. Y., & Eken, B. (2023). Intersection of human creativity and Artificial Intelligence in visual design. Journal of Art and Iconography, 4(1), 19–30. https://doi.org/10.5152/ArtIcon.2023.1256114
  • Tezcan, N. (2010). Atatürk’ün müzik anlayışı ve yaşadığı dönemde Türk müziğindeki değişim. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1, Article 1.
  • Türk Dil Kurumu Sözlük. (n.d.). Türk Dil Kurumu Sözlük. Retrieved 11 August 2024, from https://sozluk.gov.tr/?ara=de%C4%9Fi%C5%9Fik
  • Venkatesan, R., & Lecinski, J. (2021). The AI marketing canvas: A five-stage road map to implementing artificial intelligence in marketing. Stanford Business Books, an imprint of Stanford University Press.
  • Yıldırım, E. (2025). Examining Advertisements Produced By Artıfıcıal Intellıgence From an Aesthetic Perspective and Analyzing A Sample Advertisement Film Produced by Artificial Intelligence. Journal of Management Theory and Practices Research, 6(1), 77–94. https://doi. org/10.71284/jmtpr.1712627
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects New Communication Technologies, Public Relations
Journal Section Research Articles
Authors

Kürşad Gölgeli 0000-0001-9564-4666

Publication Date July 30, 2025
Submission Date February 1, 2025
Acceptance Date July 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 2

Cite

APA Gölgeli, K. (2025). Advertising Production with Artificial Intelligence: A Semiotic Analysis. Erciyes İletişim Dergisi, 12(2), 507-527. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1631051