Türkçenin Zenginliği ve Ana Dili Bilincinin Ortaokullarda Kazandırılması: 5. Sınıf Örneği
Year 2017,
Volume: 19 Issue: 2, 173 - 194, 15.08.2017
Sami Baskın
,
Zekiye Demir
Abstract
Türkçe 6. yüzyıldan beri yazı ile takip
edilebilen bir dil olmasına ve Büyük Türkçe Sözlük’te
söz, deyim, terim ve ad olmak üzere toplam 616.767 söz bulunmasına rağmen
Türkçenin bu durumu okul çağındaki çocuklara yeterince anlatılamamaktadır. Okul
çağındaki çocukların ana dili bilincine vakıf olmaları ve Türkçenin
zenginliklerini öğrenebilmeleri için başta Türkçe derslerindeki etkinlikler
olmak üzere diğer eğitim öğretim faaliyetlerinde Türkçenin zengin söz varlığı ve
diğer anlatım olanaklarının öğretilmesi gerekmektedir. “5. Sınıf Türkçe ders kitaplarında sözcük öğretimi
için etkinlikler Türkçenin zenginliklerini kavratacak biçimde tasarlanmış
mıdır?” problem cümlesine dayanan bu çalışmada sözcük öğretimi etkinliklerinin
ana dili bilinci sağlamaları için nasıl düzenlenmeleri gerektiği gösterilmiştir
References
- Aksan, D. (2011). Türkçenin Zenginlikleri İncelikleri. (3.Basım.) Ankara: Bilgi Yayınevi.
- Akyüz Aru, S. (2013). İlköğretim Programına Göre Hazırlanan Türkçe Ders Kitaplarında Kelime Hazinesini Geliştirmeye Yönelik Planlamanın İncelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Arıkan, R. (2013). Araştırma Yöntem Ve Teknikleri, (2. Basım), Ankara: Nobel Yayınları.
- Atmaca, N., S. (2004). Bilim Dili ve Türkçe. Türk Tıp Dizini Sağlık Bilimlerinde. İstanbul: Süreli Yayıncılık
- Balaban, A. (2015). “Yabancı Kelimelere Karşılık Bulmada Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Turkish Studies, 10 (8) 573-596. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8222
- Başar, S. ve Zeybek Köken, S. (2014). İlköğretim Türkçe 5 Sınıf Çalışma Kitabı (ed. Hayati Akyol), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Çetinkaya, Z. (2002). İlköğretim İkinci Kademe Altıncı Sınıfta Ana Diline Ait Sözcüklerin Öğrenilmesi ve Kavranılmasına İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Eker, S. (2011). Çağdaş Türk Dili, (7. Basım), Ankara: Grafiker Yayınları.
- Enginün, İ. (1990). “Türkçe Öğrenimi”, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 85-92.
Year 2017,
Volume: 19 Issue: 2, 173 - 194, 15.08.2017
Sami Baskın
,
Zekiye Demir
References
- Aksan, D. (2011). Türkçenin Zenginlikleri İncelikleri. (3.Basım.) Ankara: Bilgi Yayınevi.
- Akyüz Aru, S. (2013). İlköğretim Programına Göre Hazırlanan Türkçe Ders Kitaplarında Kelime Hazinesini Geliştirmeye Yönelik Planlamanın İncelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Arıkan, R. (2013). Araştırma Yöntem Ve Teknikleri, (2. Basım), Ankara: Nobel Yayınları.
- Atmaca, N., S. (2004). Bilim Dili ve Türkçe. Türk Tıp Dizini Sağlık Bilimlerinde. İstanbul: Süreli Yayıncılık
- Balaban, A. (2015). “Yabancı Kelimelere Karşılık Bulmada Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, Turkish Studies, 10 (8) 573-596. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8222
- Başar, S. ve Zeybek Köken, S. (2014). İlköğretim Türkçe 5 Sınıf Çalışma Kitabı (ed. Hayati Akyol), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
- Çetinkaya, Z. (2002). İlköğretim İkinci Kademe Altıncı Sınıfta Ana Diline Ait Sözcüklerin Öğrenilmesi ve Kavranılmasına İlişkin Bir Araştırma, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Eker, S. (2011). Çağdaş Türk Dili, (7. Basım), Ankara: Grafiker Yayınları.
- Enginün, İ. (1990). “Türkçe Öğrenimi”, Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 85-92.