Kamu hizmet ve faaliyetlerinin yürütülmesinde asıl sorumluluk devlete aittir. Fakat bu hizmet ve faaliyetlerin hepsinin bizzat devlet tarafından yapılması mecburiyeti bulunmamaktadır. Devlet, kamu hizmet ve faaliyetlerinin bir kısmını bizzat yerine getirmekte bir kısmını ise kendi dışında örgütlediği birimlere tevdi etmektedir. Dolayısıyla kamu hizmetlerinin bir kısmı devlet tarafından bir kısmı da yerinden yönetim kuruluşları tarafından ifa edilmektedir. Fakat kamu hizmet ve faaliyetlerinin yürütülmesinde asıl sorumluluk devlete ait olduğu için devletin yerinden yönetim kuruluşlarını denetleme yetkisi bulunmaktadır. Çalışmanın temel amacı, mahalli idarelerden olan il özel idaresi teşkilatını ele almak ve mali denetimini inceleyerek bu denetimde Sayıştay’ın dış denetim görevinin teorik ve pratik düzlemde önemini ortaya koymaktır. Denetim, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na göre iç ve dış denetimden oluşmaktadır. Başka deyişle il özel idarelerinin mali yönetimi, 5018 sayılı Kanun kapsamındadır. Bu anlamda Sayıştay tek dış denetim organıdır. Sayıştay hukuka uygunluk ve performans denetimi yapar, fakat yerindelik denetimi yapamaz. Bu yolla hesap denetimi ile mali işlemler üzerinde bir hukuka uygunluk incelemesi yapılması sistemi, keyfiliğe karşı korumaktadır.
The main responsibility for the execution of public services and public activities belongs to the state. However, it is not mandatory for all of these public services and activities to be carried out by the state itself. The state carries out some of its public services and activities itself and entrusts some of them to the state units it organizes outside itself. Therefore, some of the public services are provided by the state itself and some by local government organizations. However, since the main responsibility for the execution of public services and activities belongs to the state, the state has the authority to supervise decentralized institutions. The main purpose of the study is to examine the special provincial administration organization, which is one of the local governments, and to examine its financial audit and to reveal the importance of the external audit role of the Court of Accounts in this audit on a theoretical and practical level. The audit consists of internal and external audit in accordance with the Public Financial Management and Control Law No. 5018. In other words, the financial management of special provincial administrations is within the scope of Law No. 5018. In this sense, the Court of Accounts is the only external audit institution. The Court of Accounts carries out legality and performance audits, but can’t review of expediency. The system is protected against arbitrariness by accounting auditing and a legality review of financial transactions.
Special Provincial Administration Financial Audit Public Service Court of Accounts Law No. 5018
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 27, 2025 |
Publication Date | April 17, 2025 |
Submission Date | September 30, 2024 |
Acceptance Date | December 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 2 |
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.