The aim of this study is to examine the use of digital stories (DS) as a reflective learning tool in service-learning (SL) course. This study is based on qualitative research using the reception methodology. With this reception study, instead of predicting the preferences of 22 volunteer pre-service teachers as an audience or the effects of DSs as a media on them or generalizing the results, it is tried to explain how pre-service teachers make sense of DSs. Thus, in line with the aim of the study, the meaning of the volunteering DSs produced in the past periods for the pre-service teachers who are just taking the SL course, how they make them feel emotionally and what kind of reflection they enable them to make were analyzed. The pre-service teachers stated that the DSs produced by their peers who had taken the SL course in the past semesters about volunteering were useful, guiding, informative, awareness-raising, empathizing, instructive and collaborative in their own courses, in getting to know non-governmental organizations (NGOs), and about what can be done voluntarily. The emotions experienced by the pre-service teachers in the process of reception volunteering DSs varied as happiness, sadness, hope, excitement, surprise, despair, contentment, embarrassment, and pride. While the pre-service teachers experienced sadness and despair in the face of the problems encountered in volunteering activities, it was seen that they were happy about the volunteering activities and proud of their peers, they were embarrassed that they could not do anything as a volunteer yet, but they were excited and filled with hope about what they would do based on what was done. While the pre-service teachers ‘reflection-on-action’ on the use of DSs within the scope of the course, the volunteering processes of their peers in the past and the evaluation of the emotional situations they experienced in these processes; they also ‘reflection-for-action’ on the actions they thought to do or to be done in the future about which NGOs can be visited, what can be done voluntarily to serve the society, how to solve social problems and how DHs can be used in the SL course. From this point of view, this study is a concrete example of how a reception study can be carried out in an educational context. As a result, it can be said that this study contributes to literature and researchers in terms of how DSs can be used in the context of SL and how they can play a role as a reflective learning tool.
digital story volunteering service learning community service practice teacher education reflective learning emotion
Bu çalışmanın amacı yansıtıcı öğrenme aracı olarak dijital hikâye (DH)’lerin topluma hizmet uygulamaları (THU) dersinde kullanımını incelemektir. Bu çalışma, alımlama yönteminin kullanıldığı nitel bir araştırmaya dayanmaktadır. Bu alımlama çalışması ile izleyici olarak 22 gönüllü öğretmen adayının tercihlerini veya medya olarak DH’lerin onlardaki etkilerini tahmin etmek ya da sonuçlarını genellemek yerine, öğretmen adaylarının DH’leri nasıl anlamlandırdığı açıklanmaya çalışılmıştır. Buradan hareketle çalışmanın amacı doğrultusunda geçmiş dönemlerde üretilen gönüllülük DH’lerinin THU dersini yeni almakta olan öğretmen adayları için ne anlam ifade ettiği, duygusal olarak nasıl hissettirdiği ve hangi türde yansıtma yapmalarını sağladığı irdelenmiştir. Öğretmen adayları, geçmiş dönemlerde THU dersini alan akranlarının gönüllülük ile ilgili ürettiği DH’lerin kendi derslerinde kullanımında, sivil toplum kuruluşları (STK)’nı tanımada, gönüllü olarak yapılanlar ve yapılabilecekler konusunda yararlı, yol gösterici, bilgi verici, farkındalık oluşturucu, empati kurucu, öğretici ve iş birliği sağlayıcı olduğunu ifade etmişlerdir. Öğretmen adaylarının gönüllülük DH’lerini alımlama sürecinde yaşadıkları duygular mutluluk, hüzün, umut, heyecan, şaşkınlık, umutsuzluk, hoşnutluk, mahcup ve gurur olmak üzere çeşitlenmiştir. Öğretmen adayları gönüllülük faaliyetlerinde karşılaşılan sorunlar karşısında hüzün ve umutsuzluk yaşarken, yapılan gönüllülük faaliyetleri karşısında mutlu oldukları ve akranlarıyla gurur duydukları, kendilerinin gönüllü olarak henüz herhangi bir şey yapamaması noktasında mahcup olurken bu yapılanlardan hareketle yapacakları konusunda heyecanlandığı ve umutla doldukları görülmüştür. Öğretmen adayları, ders kapsamında DH’lerin kullanımı, akranlarının geçmişte yaptığı gönüllülük süreçleri ve bu süreçlere ilişkin yaşadıkları duygusal durumların değerlendirilmesine yönelik “eylem üzerine yansıtma” yaparken; hangi STK’lara gidilebileceği, topluma hizmet için gönüllü olarak nelerin yapılabileceği, toplumsal sorunların çözümü ve DH’lerin THU dersinde nasıl kullanılabileceği konularında gelecekte yapmayı veya yapılmasını düşündükleri eylemlere yönelik de “eylem için yansıtma” yapmışlardır. Buradan hareketle bu çalışma, eğitsel bağlamda bir alımlama çalışmasının nasıl gerçekleştirilebileceği ile ilgili olarak somut bir örnek niteliği taşımaktadır. Sonuç olarak, bu çalışmanın DH’lerin THU bağlamında nasıl kullanılabileceği ve yansıtıcı öğrenme aracı olarak nasıl rol oynayabileceği noktasında alanyazına ve araştırmacılara katkı sağlayıcı nitelikte olduğu söylenebilir.
dijital hikâye gönüllülük topluma hizmet uygulaması öğretmen eğitimi yansıtıcı öğrenme duygu
Bu çalışma kapsamında gerçekleştirilen veri toplama süreçleri, Hacettepe Üniversitesi Etik Komisyonunun 21.06.2023 tarihli ve E-35853172-900-00002911942 sayılı belgesi ile onaylanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Instructional Technologies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 19, 2025 |
Submission Date | October 27, 2024 |
Acceptance Date | March 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |