Various computer-based tests, such as n-back, are used in research to determine execution function skills (EFSes) or its components, namely inhibition, shifting and updating performances. However, one of the constructs that affect executive function performance is emotions. In this study, we aimed to measure EFS performance through an n-back task with emotional stimuli and to determine the change in performance on the n-backward task. The currently used multimedia-based n-back task was translated into Turkish and emotional facial expressions were added and applied to 202 undergraduate students with different combinations. Accordingly, low scores were obtained in emotion tasks between voice 1-back and emotion 1-back tasks, and between voice 2-back and emotion 2-back tasks. In the 2-back tasks with only voice, only emotion, and simultaneous voice+emotion stimuli, lower scores were obtained compared to the 1-back tasks. The sound+emotion 2-back task was applied twice and there was no significant difference between the sessions. It was found that the scores of the low, medium and high groups formed according to the sound+emotion 2-back task score differed significantly, while the individuals in these groups did not differ in terms of gender. According to the results, the use of the emotional n-back task in the measurement of EFP was discussed.
122K483
Yürütücü işlev becerilerini (YİB) veya bileşenleri olan engelleme, değişim ve güncelleme performanslarını belirlemek için n-geri gibi çeşitli bilgisayar tabanlı testler kullanılmaktadır. Bununla birlikte yürütücü işlev performansını etkileyen yapılardan bir tanesi de duygulardır. N-geri görevlerinde de duygusal yüz ifadelerinin (duygu uyaranlarının) görev performansına ilişkin etkisi son yıllarda öne çıkmaktadır. Bu çalışmada duygu uyaranlı bir n-geri görevi üzerinden YİB performanslarının ölçülmesi ve n-geri görevinde performansındaki değişiminin belirlenmesi amaçlanmıştır. Hali hazırda kullanılan çoklu ortam tabanlı n-geri görevi Türkçeye çevrilmiş ve duygusal yüz ifadeleri eklenerek 202 üniversite öğrencisine farklı kombinasyonlarla uygulanmıştır. Buna göre; ses 1-geri ve duygu 1-geri görevleri arasında, ses 2-geri ve duygu 2-geri görevleri arasında duygu görevlerinde düşük puan alındığı görülmüştür. Sadece ses, sadece duygu, eşzamanlı ses+duygu uyaranlarının olduğu 2-geri görevlerinde 1-geriye göre daha düşük puan alınmıştır. Ses+duygu 2-geri görevi 2 kez uygulanmış ve oturumlar arası anlamlı bir fark çıkmamıştır. Ses+duygu 2-geri görevi puanına göre oluşan düşük, orta ve yüksek grupların puanlarının anlamlı olarak farklılaştığı bulunurken, bu gruplardaki bireylerin cinsiyet açısından farklılaşmadığı bulunmuştur. Sonuçlara göre duygusal n-geri görevinin YİB’in ölçümünde kullanımı tartışılmıştır.
122K483
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Centered Computing (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 122K483 |
Publication Date | July 19, 2025 |
Submission Date | November 21, 2024 |
Acceptance Date | April 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |