Research Article
BibTex RIS Cite

KUZEY KIBRIS İLÇE BELEDİYELERİ WEB SİTELERİNİN ŞEFFAFLIK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ*

Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1 - 18, 26.06.2025

Abstract

Bu çalışma vatandaşların belediyelerle ilgili şeffaflık algısını ölçmeyi amaçlamaktadır. Vatandaşların şeffaflık algısı Belediyelerin sosyal medya araçları ve web sayfalarını kullanmaları dikkate alınarak ölçülmüştür. İlçe belediyeleri resmi web sitelerinde, 2018-2022 yılları arasını kapsayan bilgilere dayanan bu çalışmada belediye şeffaflık endeksi için yeni bir kodlama cetveli oluşturularak elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonrası şeffaflık endeksi için skorun %64 ve altı olanlar yetersiz olarak değerlendirilmiştir. Araştırmada belediyelerin resmi internet sitelerinde açıklanan bilgilerin çevrim içi olarak incelenen kurumsal bilgiler, planlama, bölge halkıyla ilişkiler ve ekonomik ve finansal şeffaflık kriterleriyle ilgili web sitelerinde yapılanan araştırmada Lefkoşa Türk Belediyesi %76, Mağusa ve Girne Belediyeleri %67 puan ile gelmekte ardından Güzelyurt Belediyesi %64, Lefke Belediyesi %62 ve en sonda ise İskele Belediyesi %52 puanla şeffaflık listesine girememişlerdir. Belediyelerin sosyal medya araçlarıyla birlikte web siteleri aracılığıyla vatandaşlarla karşılıklı iletişimin kurulması; şeffaflığın artmasına katkı koyarken, yerelde yönetişime ve belediyelerin özerk yapılarının güçlenmesine de pozitif yönlü etki eder. Yerel yönetimlerde mali yapının güçlü olması insan kaynakları, mali yönetim ve yeni bilgi teknolojilerinin kullanılmasına olanak sağlamaktadır. Bu sonuca göre şeffaflığın belediye büyüklüğü ile doğru orantıya sahip olduğu görülmektedir.

References

  • Araujo, J. F. F. E. D., & Tejedo-Romero, F. (2016). “Local Government Transparency Index: Determinants of Municipalities’ Rankings”. International Journal of Public Sector Management, 29(4), 327-347.
  • Ashforth, B. E., & Gibbs, B. W. (1990). “The Double-Edge of Organizational Legitimation”. Organization Science, 1(2)
  • Bauhr, M., ve M. Grimes. 2014. “Indignation or Resignation: The Implications of Transparency for Societal Accountability.” Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions 27(2): 291–320.
  • Bayraktar, Ü. (2020). “Belediyelerin Halkla İlişkiler Çalışmalarında Web Siteleri: KKTC Belediyeleri Üzerine Bir Analiz”. Journal of Communication Theory & Research/İletisim Kuram ve Araştırma Dergisi, (51).
  • Bellucci, M., & Manetti, G. (2017). “Facebook as a Tool for Supporting Dialogic Accounting? Evidence From Large Philanthropic Foundations in the United States”. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 30(4),
  • Berelson, B., (1971). Content Analysis in Communication Research, Glencoe, Ill. Capriotti, P., & Moreno, Á. (2007). “Corporate Citizenship and Public Relations: The Importance and Interactivity of Social Responsibility Issues on Corporate Websites”. Public Relations Review, 33(1), 84-91.
  • Chen, J. C., & Roberts, R. W. (2010). “Toward a More Coherent Understanding of the Organization–Society Relationship: A Theoretical Consideration for Social and Environmental Accounting Research”. Journal of Business Ethics.
  • Cuadrado-Ballesteros, B., Frías-Aceituno, J., & Martínez-Ferrero, J. (2014). T”he Role of Media Pressure on the Disclosure of Sustainability Information By Local Governments”. Online Information Review, 38(1), 114-135.
  • Da Cruz, N. F., and R. Marques. 2014. “Scorecards for Sustainable Local Governments.” Cities: The International Journal of Urban Policy and Planning.
  • Da Cruz, N. F., Tavares, A. F., Marques, R. C., Jorge, S., & De Sousa, L. (2015). “Measuring Local Government Transparency”. Public Management Review, 18(6).
  • De Araujo, J. F. F. E., ve Tejedo-Romero, F. (2016). “Local Government Transparency Index: Determinants of Municipalities’ Rankings”. International Journal of Public Sector Management.
  • F.J. Alcaraz, A. Navarro, D. Ortiz, “Factors Determining Online Sustainability Reporting By Local Governments”, Int. Rev. Adm. Sci. 81 (1) (2014) 79–109.
  • Freeman, R., Harrison, J., Wicks, A., Parmar, B., & Colle, S. (2010). Stakeholder Theory: The State of the Art. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hansen DL, Shneiderman B and Smith MA (2011) Analyzing Social Media Networks with Nodexl: Insights from a Connected World. Burlington, MA: Morgan Kaufmann.
  • Heald, D. A. (2006). “Varieties of Transparency”. In Transparency: The Key to Better Governance?: Proceedings of the British Academy 135 (Pp. 25-43). Oxford University Press.
  • Hood, C., ve D. Heald 2006. “Transparency: The Key to Better Governance?” In Proceedings of the British Academy (135). Oxford: Oxford University Press.
  • Jaeger, P. T., and J. C. Bertot. 2010. “Transparency and Technological Change: Ensuring Equal and Sustained Public Access to Government Information.” Government Information Quarterly.
  • İşçioğlu, D., ve İşçioğlu, E. (2018). “KKTC’de Yerel Hizmet Sunumunda Bilişim Teknolojileri”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(4), 158-163.
  • Karakoç, H. Ve Sümer, E. (2021). “Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Türkiye’deki Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Hesapları Üzerine Bir Araştırma”. Mihalis Kuyucu ve Hasan Çiftçi (ed.), A’dan Z’ye İletişim Çalışmaları-2 İçinde
  • Lindquist, E. A.; Huse, I. (2017), “Accountability and Monitoring Government in the Digital Era: Promise, Realism and Research for Digital‐Era Governance”, Canadian Public Administration, 60(4): 627-656.
  • Mainka A, Hartmann S, Stock W.G., et al. (2014) “Government and Social Media: A Case Study of 31 Informational World Cities”. In: 47th Hawaii International Conference on System Sciences, Waikoloa, HI, 6–9 January, pp. 1715–1724. New York: IEEE.
  • Mitchell, H. (2011). “Trending Topics-Egovernment Sites Starting to Take Transparency Seriously”. Econtent-Digital Content Strategies And Resources, 8.
  • Okay, A., ve Pelenk, A. (2006). “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet; Halkla İlişkiler Şirketlerinin İnternet Kullanımı”. Yeni İletişim Ortamları Ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Kitabı, (1-3.Kasım). İstanbul, 377-384.
  • Öncu, A., Özsaglam, M. T., & Eminer, F. (2024). “Analyzing Employee Perception of Good Governance in Municipal Governments By Using Structural Equation Modeling”. SAGE Open, 14(4)
  • Özoran, B. A. (2017). “Bir Halkla İlişkiler Ütopyası: Diyalojik Halkla İlişkiler”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty Of Communication Journal,
  • Patten, D. M. (1992). “Intra-Industry Environmental Disclosures in Response to the Alaskan Oil Spill: A Note on Legitimacy Theory”. Accounting, Organizations and Society,
  • Pearson, R. (1989). A Theory of Public Relation Ethics, Ohio University, Ohio. Porumbescu, G. A. (2016). “Linking Public Sector Social Media and E-Government Website Use to Trust in Government”. Government Information Quarterly, 33(2), 291–304.
  • Ruano De La Fuente, J. M. (2014), “E-Government Strategies in Spanish Local Governments”, Local Government Studies, 40(4): 600-620.
  • Suchman, M. C. (1995). “Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches”. Academy of Management Review, 20(3), 571-610.
  • Şenyurt, G. (2016). “Belediyelerin Halkla İlişkiler Uygulamalarında İnternetin ve Sosyal Medyanın Kullanımı: Konya Merkez İlçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme”. İnif E-Dergi, 1(1), 44-67.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon.
  • Taylor, M.; Kent, M.L. (2004) Congressional Web Sites and Their Potential for Public Dialogue, Atlantic
  • Tejedo-Romero, F., & De Araujo, J. F. F. E. (2018). “Determinants of Local Governments’ Transparency in Times of Crisis: Evidence From Municipality-Level Panel Data”. Administration & Society, 50(4), 527-554.
  • Tejedo-Romero, F., Araujo, J. F. F. E., Tejada, A., & Ramírez, Y. (2022). “E-Government Mechanisms to Enhance the Participation of Citizens and Society: Exploratory Analysis through the Dimension of Municipalities”. Technology in Society.
  • TI. (2015). Local Governance İntegrity: Principles And Standards. Berlin: Transparency International.
  • Uğur, U. Ğ. U. R. (2013). “Yeni İletişim Teknolojilerinden İnternetin Halkla İlişkiler Alanında Kullanımı: Bir Uygulama”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 502-511.
  • Valle-Cruz, D., Sandoval-Almazan, R., ve Gil-Garcia, J. R. (2016). “Citizens' Perceptions of the Impact of Information Technology Use on Transparency, Efficiency and Corruption in Local Governments”. Information Polity, 21(3), 321-334.
  • Vural, B. A., & Coşkun, G. (2006). “Yeni Teknolojiler ve Halkla İlişkiler: Halkla İlişkiler Alanında Internet Kullanımı Üzerine Bir Araştırma”. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 21.
  • Y. Ramírez, A. Tejada, M. P. Sanchez, (2022). “Determinants of Online Intellectual Capital´Disclosure By Spanish Local Governments”, J. Intellect. Cap.
  • Zheng, L., ve Zheng, T. (2014). “Innovation Through Social Media in the Public Sector: Information and Interactions”. Government Information Quarterly
Year 2025, Volume: 16 Issue: 1, 1 - 18, 26.06.2025

Abstract

References

  • Araujo, J. F. F. E. D., & Tejedo-Romero, F. (2016). “Local Government Transparency Index: Determinants of Municipalities’ Rankings”. International Journal of Public Sector Management, 29(4), 327-347.
  • Ashforth, B. E., & Gibbs, B. W. (1990). “The Double-Edge of Organizational Legitimation”. Organization Science, 1(2)
  • Bauhr, M., ve M. Grimes. 2014. “Indignation or Resignation: The Implications of Transparency for Societal Accountability.” Governance: An International Journal of Policy, Administration and Institutions 27(2): 291–320.
  • Bayraktar, Ü. (2020). “Belediyelerin Halkla İlişkiler Çalışmalarında Web Siteleri: KKTC Belediyeleri Üzerine Bir Analiz”. Journal of Communication Theory & Research/İletisim Kuram ve Araştırma Dergisi, (51).
  • Bellucci, M., & Manetti, G. (2017). “Facebook as a Tool for Supporting Dialogic Accounting? Evidence From Large Philanthropic Foundations in the United States”. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 30(4),
  • Berelson, B., (1971). Content Analysis in Communication Research, Glencoe, Ill. Capriotti, P., & Moreno, Á. (2007). “Corporate Citizenship and Public Relations: The Importance and Interactivity of Social Responsibility Issues on Corporate Websites”. Public Relations Review, 33(1), 84-91.
  • Chen, J. C., & Roberts, R. W. (2010). “Toward a More Coherent Understanding of the Organization–Society Relationship: A Theoretical Consideration for Social and Environmental Accounting Research”. Journal of Business Ethics.
  • Cuadrado-Ballesteros, B., Frías-Aceituno, J., & Martínez-Ferrero, J. (2014). T”he Role of Media Pressure on the Disclosure of Sustainability Information By Local Governments”. Online Information Review, 38(1), 114-135.
  • Da Cruz, N. F., and R. Marques. 2014. “Scorecards for Sustainable Local Governments.” Cities: The International Journal of Urban Policy and Planning.
  • Da Cruz, N. F., Tavares, A. F., Marques, R. C., Jorge, S., & De Sousa, L. (2015). “Measuring Local Government Transparency”. Public Management Review, 18(6).
  • De Araujo, J. F. F. E., ve Tejedo-Romero, F. (2016). “Local Government Transparency Index: Determinants of Municipalities’ Rankings”. International Journal of Public Sector Management.
  • F.J. Alcaraz, A. Navarro, D. Ortiz, “Factors Determining Online Sustainability Reporting By Local Governments”, Int. Rev. Adm. Sci. 81 (1) (2014) 79–109.
  • Freeman, R., Harrison, J., Wicks, A., Parmar, B., & Colle, S. (2010). Stakeholder Theory: The State of the Art. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Hansen DL, Shneiderman B and Smith MA (2011) Analyzing Social Media Networks with Nodexl: Insights from a Connected World. Burlington, MA: Morgan Kaufmann.
  • Heald, D. A. (2006). “Varieties of Transparency”. In Transparency: The Key to Better Governance?: Proceedings of the British Academy 135 (Pp. 25-43). Oxford University Press.
  • Hood, C., ve D. Heald 2006. “Transparency: The Key to Better Governance?” In Proceedings of the British Academy (135). Oxford: Oxford University Press.
  • Jaeger, P. T., and J. C. Bertot. 2010. “Transparency and Technological Change: Ensuring Equal and Sustained Public Access to Government Information.” Government Information Quarterly.
  • İşçioğlu, D., ve İşçioğlu, E. (2018). “KKTC’de Yerel Hizmet Sunumunda Bilişim Teknolojileri”. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(4), 158-163.
  • Karakoç, H. Ve Sümer, E. (2021). “Halkla İlişkiler Aracı Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Türkiye’deki Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Hesapları Üzerine Bir Araştırma”. Mihalis Kuyucu ve Hasan Çiftçi (ed.), A’dan Z’ye İletişim Çalışmaları-2 İçinde
  • Lindquist, E. A.; Huse, I. (2017), “Accountability and Monitoring Government in the Digital Era: Promise, Realism and Research for Digital‐Era Governance”, Canadian Public Administration, 60(4): 627-656.
  • Mainka A, Hartmann S, Stock W.G., et al. (2014) “Government and Social Media: A Case Study of 31 Informational World Cities”. In: 47th Hawaii International Conference on System Sciences, Waikoloa, HI, 6–9 January, pp. 1715–1724. New York: IEEE.
  • Mitchell, H. (2011). “Trending Topics-Egovernment Sites Starting to Take Transparency Seriously”. Econtent-Digital Content Strategies And Resources, 8.
  • Okay, A., ve Pelenk, A. (2006). “Bir Halkla İlişkiler Aracı Olarak İnternet; Halkla İlişkiler Şirketlerinin İnternet Kullanımı”. Yeni İletişim Ortamları Ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Kitabı, (1-3.Kasım). İstanbul, 377-384.
  • Öncu, A., Özsaglam, M. T., & Eminer, F. (2024). “Analyzing Employee Perception of Good Governance in Municipal Governments By Using Structural Equation Modeling”. SAGE Open, 14(4)
  • Özoran, B. A. (2017). “Bir Halkla İlişkiler Ütopyası: Diyalojik Halkla İlişkiler”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi| Istanbul University Faculty Of Communication Journal,
  • Patten, D. M. (1992). “Intra-Industry Environmental Disclosures in Response to the Alaskan Oil Spill: A Note on Legitimacy Theory”. Accounting, Organizations and Society,
  • Pearson, R. (1989). A Theory of Public Relation Ethics, Ohio University, Ohio. Porumbescu, G. A. (2016). “Linking Public Sector Social Media and E-Government Website Use to Trust in Government”. Government Information Quarterly, 33(2), 291–304.
  • Ruano De La Fuente, J. M. (2014), “E-Government Strategies in Spanish Local Governments”, Local Government Studies, 40(4): 600-620.
  • Suchman, M. C. (1995). “Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches”. Academy of Management Review, 20(3), 571-610.
  • Şenyurt, G. (2016). “Belediyelerin Halkla İlişkiler Uygulamalarında İnternetin ve Sosyal Medyanın Kullanımı: Konya Merkez İlçe Belediyeleri Üzerine Bir İnceleme”. İnif E-Dergi, 1(1), 44-67.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, A. E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. Epsilon.
  • Taylor, M.; Kent, M.L. (2004) Congressional Web Sites and Their Potential for Public Dialogue, Atlantic
  • Tejedo-Romero, F., & De Araujo, J. F. F. E. (2018). “Determinants of Local Governments’ Transparency in Times of Crisis: Evidence From Municipality-Level Panel Data”. Administration & Society, 50(4), 527-554.
  • Tejedo-Romero, F., Araujo, J. F. F. E., Tejada, A., & Ramírez, Y. (2022). “E-Government Mechanisms to Enhance the Participation of Citizens and Society: Exploratory Analysis through the Dimension of Municipalities”. Technology in Society.
  • TI. (2015). Local Governance İntegrity: Principles And Standards. Berlin: Transparency International.
  • Uğur, U. Ğ. U. R. (2013). “Yeni İletişim Teknolojilerinden İnternetin Halkla İlişkiler Alanında Kullanımı: Bir Uygulama”. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1), 502-511.
  • Valle-Cruz, D., Sandoval-Almazan, R., ve Gil-Garcia, J. R. (2016). “Citizens' Perceptions of the Impact of Information Technology Use on Transparency, Efficiency and Corruption in Local Governments”. Information Polity, 21(3), 321-334.
  • Vural, B. A., & Coşkun, G. (2006). “Yeni Teknolojiler ve Halkla İlişkiler: Halkla İlişkiler Alanında Internet Kullanımı Üzerine Bir Araştırma”. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 21.
  • Y. Ramírez, A. Tejada, M. P. Sanchez, (2022). “Determinants of Online Intellectual Capital´Disclosure By Spanish Local Governments”, J. Intellect. Cap.
  • Zheng, L., ve Zheng, T. (2014). “Innovation Through Social Media in the Public Sector: Information and Interactions”. Government Information Quarterly
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Development Studies (Other)
Journal Section Research
Authors

Ali Öncü 0000-0002-2653-9026

Fehiman Eminer 0000-0003-0969-6553

Publication Date June 26, 2025
Submission Date February 21, 2025
Acceptance Date April 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 1

Cite

APA Öncü, A., & Eminer, F. (2025). KUZEY KIBRIS İLÇE BELEDİYELERİ WEB SİTELERİNİN ŞEFFAFLIK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ*. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 1-18.

Lefke Avrupa Üniversitesi (LAÜ) Sosyal Bilimler Dergisi haziran ve aralık aylarında olmak üzere yılda iki defa yayınlanan iki hakemli bir dergidir. Derginin yelpazesi toplum bilimlerinin tüm disiplinlerini ve dallarını kapsamaktadır. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi yalnızca Türkçe ve İngilizce makaleleri kabul etmektedir.  http://euljss.eul.edu.tr/euljss/