Bu çalışmada, işbirliğine dayalı ters yüz sınıf modeli ve karınca kolonisi modelinin öğrencilerin 6.sınıf Fen Bilimleri dersi “Madde ve Isı” ünitesindeki kavramsal öğrenmelerine etkisini incelemeyi amaçlanmıştır. Çalışmada araştırma deseni olarak nicel araştırma desenlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları 2022-2023 öğretim yılının bahar döneminde Kütahya il merkezdeki bir ortaokulda öğrenim gören 74 altıncı sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmaya katılan kontrol ve deney gruplarında uygulama dersleri altı hafta sürmüştür. Kontrol grubundaki dersler, öğretmen tarafından ders kitabına bağlı kalınarak işlenirken, Deney 1 grubunda ters yüz sınıf modeli ile Deney 2 grubunda ise karınca kolonisi modeline uyguna hazırlanan etkinlikler ile işlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak 25 sorudan oluşan kavram testi kullanılmıştır. Kavram testi araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Normal dağılım sağlandığı belirlenen verilerin analizde Tek Faktörlü ANOVA ve ilişkili örneklem t testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda Deney1 ve Deney 2 gruplarında kontrol grubuna göre kavramsal öğrenme yönünden anlamlı bir artış olduğu belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular farklı çalışmalardan elde edilen sonuçlar ile karşılaştırılarak tartışılmıştır. Sonuç olarak işbirliğine dayalı ters yüz sınıf ve karınca kolonisi modellerine uygun yapılan öğretimin kavramların sık sık tekrar edilmesi, öğrencilerin işbirliği ortamında etkinlik yapmasına ve tartışma ortamına olanak sağlaması nedeniyle kavramsal öğrenmeye katkı sağladığı belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda ortaya çıkan veriler ışığında fen bilimleri öğretmenlerine işbirlikli öğrenmeyi esas alan ters yüz sınıf ve karınca kolonisi modellerini kullanabilecekleri, araştırmacılara ise benzeri çalışmaları farklı derslere uygulanıp ters yüz sınıf ve karınca kolonisi modelinin etkilerinin araştırılabileceği önerilmiştir.
This study aimed to examine the effects of the collaborative flipped classroom model and the ant colony model on students' conceptual learning in the "Matter and Heat" unit of the 6th grade Science course. A quasi-experimental design, one of the quantitative research designs, was used as the research design in the study. The participants of the study consisted of 74 sixth grade students studying at a secondary school in the city center of Kütahya in the spring semester of the 2022-2023 academic year. The practice lessons in the control and experimental groups participating in the study lasted six weeks. While the lessons in the control group were taught by the teacher in accordance with the textbook, the Experimental 1 group was taught with the flipped classroom model and the Experimental 2 group was taught with activities prepared in accordance with the ant colony model. A concept test consisting of 25 questions was used as a data collection tool in the study. The concept test was prepared by the researcher. Single Factor ANOVA and dependent sample t-test were used in the analysis of the data determined to have normal distribution. As a result of the analysis, it was determined that there was a significant increase in conceptual learning in Experiment 1 and Experiment 2 groups compared to the control group. The findings obtained from the study were discussed by comparing them with the results obtained from different studies. As a result, it was determined that teaching in accordance with the collaborative flipped classroom and ant colony models contributed to conceptual learning because concepts were repeated frequently, students were able to engage in activities in a collaborative environment, and discussion was provided. In light of the data obtained as a result of the study, it was suggested that science teachers could use the flipped classroom and ant colony models based on cooperative learning, and researchers could apply similar studies to different courses and investigate the effects of the flipped classroom and ant colony models.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 9, 2025 |
Acceptance Date | June 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |
The Journal of New Approaches in Education (EYYAD) uses iThenticate and Turnitin, which are among the most widely used similarity detection software by researchers, publishers, and academics worldwide. |
|