Research Article
BibTex RIS Cite

Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye dayalı ters-yüz sınıf ve Karınca Kolonisi modellerinin kavramsal öğrenmeye etkisi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 64 - 82, 30.06.2025
https://doi.org/10.70325/eyyad.1672314

Abstract

Bu çalışmada, işbirliğine dayalı ters yüz sınıf modeli ve karınca kolonisi modelinin öğrencilerin 6.sınıf Fen Bilimleri dersi “Madde ve Isı” ünitesindeki kavramsal öğrenmelerine etkisini incelemeyi amaçlanmıştır. Çalışmada araştırma deseni olarak nicel araştırma desenlerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları 2022-2023 öğretim yılının bahar döneminde Kütahya il merkezdeki bir ortaokulda öğrenim gören 74 altıncı sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmaya katılan kontrol ve deney gruplarında uygulama dersleri altı hafta sürmüştür. Kontrol grubundaki dersler, öğretmen tarafından ders kitabına bağlı kalınarak işlenirken, Deney 1 grubunda ters yüz sınıf modeli ile Deney 2 grubunda ise karınca kolonisi modeline uyguna hazırlanan etkinlikler ile işlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak 25 sorudan oluşan kavram testi kullanılmıştır. Kavram testi araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Normal dağılım sağlandığı belirlenen verilerin analizde Tek Faktörlü ANOVA ve ilişkili örneklem t testi kullanılmıştır. Analizler sonucunda Deney1 ve Deney 2 gruplarında kontrol grubuna göre kavramsal öğrenme yönünden anlamlı bir artış olduğu belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular farklı çalışmalardan elde edilen sonuçlar ile karşılaştırılarak tartışılmıştır. Sonuç olarak işbirliğine dayalı ters yüz sınıf ve karınca kolonisi modellerine uygun yapılan öğretimin kavramların sık sık tekrar edilmesi, öğrencilerin işbirliği ortamında etkinlik yapmasına ve tartışma ortamına olanak sağlaması nedeniyle kavramsal öğrenmeye katkı sağladığı belirlenmiştir. Çalışmanın sonucunda ortaya çıkan veriler ışığında fen bilimleri öğretmenlerine işbirlikli öğrenmeyi esas alan ters yüz sınıf ve karınca kolonisi modellerini kullanabilecekleri, araştırmacılara ise benzeri çalışmaları farklı derslere uygulanıp ters yüz sınıf ve karınca kolonisi modelinin etkilerinin araştırılabileceği önerilmiştir.

References

  • Acar, B. ve Tarhan, L. (2008). Effects of cooperative learning on students’ understanding of metallic bonding. Research İn Science Education, 38(4), 401- 420.
  • Agwu, U. D. ve Nmadu, J. (2023). Students’ interactive engagement, academic achievement and self concept in chemistry: an evaluation of cooperative learning pedagogy. Chemistry Education Research And Practice, 2 (2), 688- 705. https://doi.org/10.1039/D2RP00148A.
  • Akçay, H., Özyurt, B. B. ve Akçay, B. B. (2014). Çoklu yazma etkinliklerinin fen ve teknoloji dersi öğretiminde kullanılmasının öğrenci başarısı ve kavram öğrenmeye etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-31.
  • Akkuş, M. (2004). Logaritma konusunda 10. sınıf öğrencilerinin kavram yanılgıları nelerdir (Master'sthesis, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Aksoy, İ.,& Aydın, A. (2022). Ters Yüz Sınıf Modelinin 7. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğrulması Ünitesinin Öğretilmesine Etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 203-223.
  • Aktaş, M. (2013). 5E Öğrenme modeli ve işbirlikli öğrenme yönteminin biyoloji dersi başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 37-58.
  • Allen, D. E.,Duch, B. J., &Groh, S. E. (1996). The power of problem‐based learning in teaching introductory science courses. New directions for teaching and learning, 1996(68), 43-52.
  • Alp, G. (2019). Scratch Programı ile Web destekli işbirlikli öğrenme yönteminin ilkokul 5. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlama düzeylerine ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi (The impact of scratch program and web assisted cooperative learning method on the level of conceptual understanding and critical thinking skills of 5th grade students) (Tez No.543479). [Master'sthesis, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Ari, D. ve Sadi, Ö. (2019). Effectiveness of cooperative learning on students' achievement in genetics, self-efficacy, and conceptions of learning biology. ie: İnquiry in education, 11(2), 4-16.
  • Arslan, A. (2007). Fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğretim yönteminin kavramsal öğrenmeye etkisi (Tez No. 221514). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Arslan, A. ve Zengin, R. (2016). İşbirlikli öğrenme yönteminin fen öğretimi laboratuar uygulamaları dersine yönelik öğrencilerin tutumlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 37-50. https://doi.org/10.17679/ iuefd.17245785.
  • Aslan, S. (2020). Teacher candidates' experiences with the flipped classroom model: a phenomenological approach. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(2), 202-211. https://doi.org/10.33200/ijcer.718461
  • Atasoy, B.,Gençe, E., Kadayıfçı, H. ve Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunu anlamalarında işbirlikli öğrenmenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 12-21.
  • Avcı, M. (2018). 6. Sınıf Fen Bilimleri dersi “Vücudumuzda Sistemler” ünitesinin işbirlikli öğrenme modeliyle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Tez No. 514625). [Yüksek Lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bakioğlu, A., ve Göktaş, E. (2020). Ortaokul matematik ve Fen Bilimleri derslerinde işbirlikli öğrenmenin başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Harran Maarif Dergisi, 5(1), 1-30. https://doi.org/10.22596/2020.0501.1.30
  • Barata Aksoy, Ş. (2017). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi insan ve çevre ünitesinin işbirlikli öğrenme modeliyle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Elazığ ili örneği) (Master'sthesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bayrakçeken, S., Doymuş, K. ve Doğan, A. (2015). İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulanması. Pegem Akademi.
  • Belge Can, H. ve Boz, Y. (2016). Structuring cooperative learning for motivation and conceptual change in the concepts of mixtures. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 635-657.
  • Bergmann, J. ve Sams, A. (2012). Flip your classroom: reach every student in every class everyday. International SocietyForTechnology in Education.
  • Bilgin, İ., ve Karaduman, A. (2005). İşbirlikli öğrenmenin 8. sınıf öğrencilerinin fen dersine karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. İlköğretim Online, 4(2), 32-46.
  • Bilici, S. ve Yılmaz, R. M. (2023). Ortaöğretimde işbirlikli dijital öykü uygulamalarına ilişkin bir durum çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(4), 542-574. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1315003
  • Birgili, B. (2022). Yenilikçi okullarda öğrenme ve öğretim. K.A. Kırkıç (Ed.), Yenilikçi öğretim yaklaşımları (ss.39-76). Efe Akademi Yayınları.
  • Bozdağ, H. C. ve Türkoğuz, S. (2021). 5. Sınıf Fen Bilimleri dersi öğrencilerinin ters yüz sınıf modeline yönelik görüşleri. International Journal Of New Trends İn Arts, Sports ve ScienceEducation (Ijtase), 10(2), 83-104.
  • Bozkurt, O., Orhan, A., T., Keskin, A. ve Mazi, A. (2008). Fen ve teknoloji dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (TSA), 2(12), 63-78
  • Büyüköztürk, S. (2010). Veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen J. (1988), Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates
  • Cohen J.,Cohen P., West S. G. ve Aiken L. S., (2003) Applied multiple reression/ correlation analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates Publishers
  • Çakır, N. K.,Ballıel, B. ve Sarıkaya, M. (2013). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve fene karşı tutumlarına etkisinin araştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-15.
  • Çavdar, O. ve Doymuş, K. (2016). İyi bir eğitim ortamı için yedi ilkenin işbirlikli öğrenme yöntemi ile kullanılmasının fen ve teknoloji dersinde başarıya etkisi/the using of seven principles for good practice with cooperative learning method: effect on achievement in scıence course. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 441-466.
  • Çayci, B. (2007). Kavram değiştirme metinlerinin kavram öğrenimi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 87-102.
  • Çil, B. D., ve Yılmaz, R. (2023). Bilgisayar destekli işbirlikli öğrenme alanında gerçekleştirilen araştırmalardaki eğilimlerin incelenmesi: bir içerik analizi çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 13(1), 134-160. https://doi.org/10.17943/etku.1113422
  • Dorigo, M. ve Stützle, T. (2019). Ant colony optimization: overview and recent advances (pp. 311-351). Springer International Publishing.
  • Dorigo, M., Birattari, M. ve Stutzle, T. (2006). Ant colony optimization. IEEE computational intelligence magazine, 1(4), 28-39.
  • Doymus, K., 2008. Teaching chemical equilibrium with the jigsaw technique, Research in Science Education, 38 (2), 249-260.
  • Erdamar, N. (2017). İşbirlikli öğrenme yönteminin 11. sınıf öğrencilerinin atomun yapısı ve atom modelleri konusundaki kavramsal başarılarına etkisi (Tez No. 485987). [Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Eren, C. D. ve Akınoğlu, O. (2012). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenmenin kavram öğrenmeye etkisi. Journal of Research in Education and Teaching, 1(3), 19-32.
  • Ergün, H. (2010). Problem tasarımının fizik eğitiminde kavramsal öğrenmeye ve problem çözmeye etkisi (Tez No. 261967). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Eymur, G. ve Geban, Ö. (2017). The collaboration of cooperative learning and conceptual change: enhancing the students’ understanding of chemical bonding concepts. International Journal of Science and Mathematics Education, 15, 853-871.
  • Eyüboğlu, F. ve Doymuş, K. (2023). İşbirlikli ÖTBB yönteminin Fen Bilimleri dersinde problem çözme becerileri üzerine etkisi. Educational Academic Research, (49), 1-9. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.222246
  • Fer, S. ve Cirik, İ. (2006). Öğretmenlerde ve öğrencilerde, yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması nedir? Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(1). 1-26.
  • Frydenberg, M. (2012). Flipping Excel. 2012 Proceedings of the information systems educators conference. New Orleans Louisiana, USA. ISSN: 2167-1435, 29 (1914).
  • Genç, A. A. (2009). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin karışımlar konusu anlamalarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Sakarya Üniversitesi
  • Genç, M. ve Şahin, F. (2013). İlköğretim sekizinci sınıf fen bilgisi dersinde işbirlikçi öğrenme yönteminin kullanılmasının öğrencilerin problem çözme becerilerine etkisi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 138-155.
  • Gerstein, J. (2012). The flipped classroom: Thefullpicture. Amazon Digital Services, Incorporated. Göğebakan Yıldız, D., Kıyıcı, G. ve Altıntaş, G. (2016). Ters-yüz edilmiş sınıf modelinin öğretmen adaylarının erişileri ve görüşleri açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 186-200. https://doi.org/10. 19126/suje.281368
  • Güngör, S. N. ve Özkan, M. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci tutumuna etkileri üzerine bir çalışma: Bursa örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 291-300.
  • Hu, X. M.,Zhang, J., Chung, H. S. H., Liu, O. ve Xiao, J. (2009). An intelligent testing system embedded with an ant-colony-optimization-based test composition method. Ieee Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, Part C (Applications and Reviews), 39(6), 659-669. https://doi.org/10.1109/TSMCC.
  • Hwang, G. J.,Chang, S. C., Song, Y. ve Hsieh, M. C. (2021). Power in gupflipped learning: an online learning environment with a concept map‐guided problem‐posing strategy. Journal of Computer Assisted Learning, 37(2), 429-445. https://doi.org/10.1111/jcal.12499
  • I. Sahin (Eds.), Proceedings of IHSES 2022-- International Conference on Humanities, SocialandEducationSciences(pp. 33-42), Los Angeles, USA. ISTES Organization
  • İleri, Y. E., Selvi, M. ve Köse, M. (2020). Fen Bilimleri eğitiminde işbirlikli öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 51-84.
  • Jeong, J. S.,Cañada-Cañada, F., ve González-Gómez, D. (2018). The study of flipped- classroom for pre-service scienceteachers. Education Sciences, 8(4), 163-174. https://doi.org/10.3390/educsci8040163
  • Johnson, L. W. ve Renner, Jeremy D. (2012). Effect of the flipped classroom model on a secondary computer application scourse: student and teacher perceptions, questions and student achievement [Unpublished Master's Thesis]. University of Louisville/ Kentucky.
  • Kaçar, B. (2024). İşBirlikli Öğrenmeye Dayalı Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Öğrenmeleri ile Sosyal ve Deneysel Süreç Becerilerine Etkisinin Incelenmes i(Master's thesis, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Kaptan, F.,& Korkmaz, H. (2001). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20).
  • Kara, C. O., (2016). Tıp fakültesi klinik eğitiminde “ters yüz sınıf modeli” kullanılabilir mi? (Tez No. 424655). [Yüksek Lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaaslan, Z. E. ve Kaptan, F. (2023). Fen Bilimleri dersinde uygulanan ters-yüz sınıf modelinin akademik başarıya ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 52(240), 2787-2828. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1169063
  • Karabetçe, A. R. (2007). Doğadan esinlenmiş tasarımlar: tasarım stratejisi olarak biyomimikri. https://www.researchgate.net/profile/aliye_karabetca3/publica tion/277076667
  • Kayacan, K. ve Selvi, M. (2017). Öz düzenleme faaliyetleri ile zenginleştirilmiş araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim stratejisinin kavramsal anlamaya ve akademik öz yeterliğe etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1771-1786.
  • Kesharwani, R., & Kesharwani, R. (2022). Effectiveness of Flipped Learning versus Traditional Learning in a Middle-School Chemistry Classroom. International Society for Technology, Education, and Science.
  • Kıncal, R. Y., Ergül, R. ve Timur, S. (2007). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 156-163.
  • Koç, Y. ve Şimşek, Ü. (2016). İşbirlikli öğrenme yöntemlerinin 7. sınıf “maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi” üzerine etkisi. Journal of Computer And Education Research, 4(7), 1-23. https://doi.org/10.18009/jcer.98387
  • Köksalan, S. (2019). Sorgulamaya dayalı öğretimde kullanılan biçimlendirici değerlendirmenin öğrencilerin fizik dersine yönelik tutumlarına ve kavramsal öğrenmelerine etkisinin incelenmesi (Tez No. 566383). [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kömürkaraoğlu, S. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi ışık ve ses ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve bilgilerin kalıcılık düzeylerine etkisi (Tez No. 299261). [Doktora Tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurt, I. (2001). Fen eğitiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarısına, kavram öğrenmesine ve hatırlamasına etkisi (Tez No. 106751). [Doktora tezi, Marmara Universitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • MEB, (2018). İlköğretim kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri dersi öğretim programı, Ankara.
  • MEB, (2024). Milli Eğitim Bakanlığı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları, Erişim Tarihi: 10.07.2024 https://mufredat.meb.gov.tr/
  • Meder, E. (2014). Fen ve teknoloji dersinde işbirlikli öğrenme yaklaşımının akademik erişi ve öğrenci tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Niknam, M. ve Thulasiraman, P. (2020). Lpr: A bio-inspired intelligent learning path recommendation system based on meaningful learning theory. Education and Information Technologies, 25(5), 3797-3819.
  • Okumuş, S. (2020). Argümantasyon destekli işbirlikli öğrenme modelinin akademik başarıya, eleştirel düşünme eğilimine ve sosyobilimsel konulara yönelik tutuma etkisi. OndokuzMayisUniversityJournal Of EducationFaculty, 39(2), 269-293. https://doi.org/10.7822/omuefd.570419
  • Okumuş, S. ve Doymuş, K. (2017). İşbirlikli öğrenme ve modellerin yedi ilkeyle birlikte uygulanmasının kavramsal anlamaya etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 431-457.
  • Okumuş, S., Koç, Y. ve Doymuş, K. (2019). İşbirlikli öğrenme ve modellerin kimyasal reaksiyonların kavramsal anlaşılması üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Eğitim Politikası Analizi ve Stratejik Araştırma, 14 (3), 154-177. https://doi.org/10. 26466/opus.534640
  • Olgun, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde öz ve akran değerlendirme uygulamalarının yer aldığı işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı, tutum ve bilişüstü becerilere etkisi (Tez No. 286529). [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Oppong, E, Quansah, F., ve Boachie, S. (2021). Improving pre-service science teachers’ performance in nomenclature of aliphatic hydrocarbons using flipped classroom instruction. ScienceEducation International, 33(1), 102-11. https://doi.org/10.33828/sei.v33.i1.11
  • Önder, F. ve Sılay, İ. (2015). İşbirlikli öğrenme yönteminin farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilerin fizik dersi başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 843-860.
  • Özdemir, Y. S. (2008). Karınca kolonisi algoritması ile bilgisayar ağlarının topolojik en iyilenmesi (Tez No. 216714). [Yüksek Lisans tezi, Başkent Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özden, G. (2012). İlköğretim 5. sınıf “canlılar dünyasını gezelim, tanıyalım” ünitesinde kullanılan öyküleştirme yönteminin öğrencilerin başarı ve kavramsal öğrenmelerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü/ İstanbul Üniversitesi
  • Öztürk, B. ve Doymuş, K. (2018). İyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modellerle desteklenen işbirlikli öğrenme yöntemlerinin akademik başarıya etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (2), 1957-1976.
  • Pallant, J. (2020). SPSS survivalmanual: A step by step guidetodataanalysisusing IBM SPSS. (Çev.Balcı S. ve Ahi B.). Routledge Publications.
  • Pine, K.,Messer, D., & St. John, K. (2001). Children's misconceptions in primary science: A survey of teachers' views. Research in Science & Technological Education, 19(1), 79-96.
  • Rastegarmoghadam, M. ve Ziarati, K. (2017). Improved modeling of intelligent tutoring systems using ant colony optimization. Education and Information Technologies, 22, 1067-1087. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9472-2
  • Raviv, A.,Cohen, S. ve Aflalo, E. (2019). How should students learn in the school science laboratory? The benefits of cooperative learning. Research in Science Education, 49(2), 331-345.
  • Ristanto, R. H.,Kristiani, E. ve Lisanti, E. (2022). Flipped classroom–digital game based learning (fc-dgbl): enhancing genetics conceptual understanding of students in bilingual programme. Journal of Turkish Science Education, 19(1), 332-352. https://doi.org/10.36681/tused.2022.124
  • Sibomana, A.,Karegeya, C. ve Sentongo, J. (2021). Effect of cooperative learning on chemistry students' achievement in Rwandan day-upper secondary schools. European Journal of Educational Research, 10(4), 2079-2088. https://doi.org/ 10.12973/eu-jer.10.4.2079
  • Sokur, E. (2018). Proje tabanlı öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin çevre konusundaki başarılarına ve kavramsal anlamalarına etkisinin öğrenme stillerine göre incelenmesi (Tez No. 515495). [Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversistesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Solak, B. (2021). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin Fen Bilimleri dersinde kullanılması: maddenin ısı ile etkileşimi (Tez No. 662993). [Doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Stein, J. ve Graham, C. R. (2014). Essentials forblendedlearning: a standards-basedguide. Routledge Taylor And Francis Group.
  • Strayer, J. F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research, 15(2), 171-193. https://doi.org/10.1007/s10984-012-9108-4
  • Suendarti, M. ve Virgana, V. (2022). Elevating natural science learning achievement: cooperative learning and learning ınterest. Journal Of Education And Learning (Edulearn), 16(1), 114-120. https://doi.org/10.11591/edulearn.v16i1.20419
  • Şahin, F. ve Hacıoğlu, Y. (2010, November). Bilimsel tartışma destekli örnek olayların 8. sınıf öğrencilerinin “kalıtım” konusunda kavram öğrenmelerine ve okuduğunu anlama becerilerine etkisi. In International Conference On New Trends in Education and Their İmplications, 269, 274.
  • Tan, R. M.,Yangco, R. T. ve Que, E. N. (2020). Students' conceptual understanding and science process skills in an inquiry-based flipped classroom environment. Malaysian Journal Of Learning And Instruction, 17(1), 159-184.
  • Tokatlı, F. R. (2010). Kavramsal değişim yaklaşımı, işbirlikli öğrenme ve bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin fen başarısına etkisi (Tez No. 274809). [Yüksek Lisans tezi, Maramara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Topsakal, Ü. (2010). 8. sınıf ‘Canlılar için madde ve enerji’ ünitesi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-104.
  • Topuz, N. (2014). Kavramsal değişim yaklaşımı ve işbirlikli öğrenmenin, öğrencilerin fen başarısına, fen dirsene karşı tutumlarına ve kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeylerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi]. Fen Bilimleri Enstitüsü/Trakya Üniversitesi
  • Türkoğuz, S. ve Merve, C. İ. N. (2013). Argümantasyona dayali kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-173.
  • Ugwuanyi, C.S. (2022). Tersine çevrilmiş sınıf kullanan çocuklarda temel bilim kavramlarına ilişkin sağlam bilginin geliştirilmesi: Basit tekrarlanan ölçümler örneği. Eğitim ve Bilgi Teknolojileri, 27 (5), 6353-6365.
  • Ukzuzoğlu, T. (2023). Fen eğitiminde ters yüz sınıf modeli uygulamalarının öğrenciler üzerindeki motivasyona, kavram yanılgısına, erişine ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Wesson, M. (2011). Connecting children to nature: Integrating technology into nature programs and incorporating environmental education ninto an urban after-school program (Master's thesis, Colorado StateUniversity).
  • Widodo, W. (2022). Online flipped classroom: developing postgraduate science education students' critical thinking skills. Journal Of Science Learning, 5(2), 469-477.
  • Wong, L. H. ve Looi, C. K. (2009). Adaptable learning pathway generation with ant colony optimization. Journal of Educational Technology ve Society, 12(3), 309-326
  • Xiao, J., ve Adnan, S. (2022). Flipped anatomy classroom integrating multimodal digital resources shows positive influence upon students' experience and learning performance. Anatomical Sciences Education, 15(6), 1086-1102. https://doi.org/10.1002/ase.2207
  • Yavuz, R. (2019). Atomun yapısının öğretiminde animasyon destekli etkinliklerin yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal öğrenmelerine ve tutumlarına etkisinin incelenmesi (Tez No. 578494). [Yüksek Lisans tezi, Cerrahpaşa Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılayaz, Ö., ve Aksoy, Ş. B. (2020). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi “insan ve çevre” ünitesinin işbirlikli öğrenme modeliyle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 194-207. https://doi.org/10. 33907/turkjes.724374
  • Yıldırım, H. H., ve Yıldırım, S. (2011). Hipotez testi, güven aralığı, etki büyüklüğü ve merkezi olmayan olasılık dağılımları üzerine. İlköğretim Online, 10(3), 1112- 1123.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü., ve Ağdaş, H. (2017). Eğitsel oyun entegre edilmiş işbirlikli öğrenme modelinin öğrencilerin fen öğrenimi motivasyonları ve sosyal becerileri üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 37-54
  • Yılmaz, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (7. baskı). Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları
  • Yu, L.,Li, Y., Lan, Y. ve Zheng, H. (2023). Impacts of the flipped classroom on student performance and problem solving skills in secondary school chemistry courses. Chemistry Education Research and Practice, 24(3), 1025-1034. https://doi.org/10.1039/D2RP00339B
  • Zainuddin, Z. ve Attaran, M. (2016). Malaysian students’ perceptions of flipped classroom: a case study. Innovations İn Education And Teaching International, 53(6), 660-670. https://doi.org/10.1080/14703297.2015.1102079

Effects of collaborative learning-based flip classroom and Ant Colony models on conceptual learning in science education

Year 2025, Volume: 8 Issue: 1, 64 - 82, 30.06.2025
https://doi.org/10.70325/eyyad.1672314

Abstract

This study aimed to examine the effects of the collaborative flipped classroom model and the ant colony model on students' conceptual learning in the "Matter and Heat" unit of the 6th grade Science course. A quasi-experimental design, one of the quantitative research designs, was used as the research design in the study. The participants of the study consisted of 74 sixth grade students studying at a secondary school in the city center of Kütahya in the spring semester of the 2022-2023 academic year. The practice lessons in the control and experimental groups participating in the study lasted six weeks. While the lessons in the control group were taught by the teacher in accordance with the textbook, the Experimental 1 group was taught with the flipped classroom model and the Experimental 2 group was taught with activities prepared in accordance with the ant colony model. A concept test consisting of 25 questions was used as a data collection tool in the study. The concept test was prepared by the researcher. Single Factor ANOVA and dependent sample t-test were used in the analysis of the data determined to have normal distribution. As a result of the analysis, it was determined that there was a significant increase in conceptual learning in Experiment 1 and Experiment 2 groups compared to the control group. The findings obtained from the study were discussed by comparing them with the results obtained from different studies. As a result, it was determined that teaching in accordance with the collaborative flipped classroom and ant colony models contributed to conceptual learning because concepts were repeated frequently, students were able to engage in activities in a collaborative environment, and discussion was provided. In light of the data obtained as a result of the study, it was suggested that science teachers could use the flipped classroom and ant colony models based on cooperative learning, and researchers could apply similar studies to different courses and investigate the effects of the flipped classroom and ant colony models.

References

  • Acar, B. ve Tarhan, L. (2008). Effects of cooperative learning on students’ understanding of metallic bonding. Research İn Science Education, 38(4), 401- 420.
  • Agwu, U. D. ve Nmadu, J. (2023). Students’ interactive engagement, academic achievement and self concept in chemistry: an evaluation of cooperative learning pedagogy. Chemistry Education Research And Practice, 2 (2), 688- 705. https://doi.org/10.1039/D2RP00148A.
  • Akçay, H., Özyurt, B. B. ve Akçay, B. B. (2014). Çoklu yazma etkinliklerinin fen ve teknoloji dersi öğretiminde kullanılmasının öğrenci başarısı ve kavram öğrenmeye etkisi. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 15-31.
  • Akkuş, M. (2004). Logaritma konusunda 10. sınıf öğrencilerinin kavram yanılgıları nelerdir (Master'sthesis, Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Aksoy, İ.,& Aydın, A. (2022). Ters Yüz Sınıf Modelinin 7. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğrulması Ünitesinin Öğretilmesine Etkisi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 203-223.
  • Aktaş, M. (2013). 5E Öğrenme modeli ve işbirlikli öğrenme yönteminin biyoloji dersi başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 37-58.
  • Allen, D. E.,Duch, B. J., &Groh, S. E. (1996). The power of problem‐based learning in teaching introductory science courses. New directions for teaching and learning, 1996(68), 43-52.
  • Alp, G. (2019). Scratch Programı ile Web destekli işbirlikli öğrenme yönteminin ilkokul 5. sınıf öğrencilerinin kavramsal anlama düzeylerine ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi (The impact of scratch program and web assisted cooperative learning method on the level of conceptual understanding and critical thinking skills of 5th grade students) (Tez No.543479). [Master'sthesis, Bursa Uludağ Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Ari, D. ve Sadi, Ö. (2019). Effectiveness of cooperative learning on students' achievement in genetics, self-efficacy, and conceptions of learning biology. ie: İnquiry in education, 11(2), 4-16.
  • Arslan, A. (2007). Fen eğitiminde araştırmaya dayalı öğretim yönteminin kavramsal öğrenmeye etkisi (Tez No. 221514). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Arslan, A. ve Zengin, R. (2016). İşbirlikli öğrenme yönteminin fen öğretimi laboratuar uygulamaları dersine yönelik öğrencilerin tutumlarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 37-50. https://doi.org/10.17679/ iuefd.17245785.
  • Aslan, S. (2020). Teacher candidates' experiences with the flipped classroom model: a phenomenological approach. International Journal of Contemporary Educational Research, 7(2), 202-211. https://doi.org/10.33200/ijcer.718461
  • Atasoy, B.,Gençe, E., Kadayıfçı, H. ve Akkuş, H. (2007). 7. Sınıf öğrencilerinin fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunu anlamalarında işbirlikli öğrenmenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 12-21.
  • Avcı, M. (2018). 6. Sınıf Fen Bilimleri dersi “Vücudumuzda Sistemler” ünitesinin işbirlikli öğrenme modeliyle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Tez No. 514625). [Yüksek Lisans tezi, Fırat Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Bakioğlu, A., ve Göktaş, E. (2020). Ortaokul matematik ve Fen Bilimleri derslerinde işbirlikli öğrenmenin başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Harran Maarif Dergisi, 5(1), 1-30. https://doi.org/10.22596/2020.0501.1.30
  • Barata Aksoy, Ş. (2017). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi insan ve çevre ünitesinin işbirlikli öğrenme modeliyle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Elazığ ili örneği) (Master'sthesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Bayrakçeken, S., Doymuş, K. ve Doğan, A. (2015). İşbirlikli öğrenme modeli ve uygulanması. Pegem Akademi.
  • Belge Can, H. ve Boz, Y. (2016). Structuring cooperative learning for motivation and conceptual change in the concepts of mixtures. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 635-657.
  • Bergmann, J. ve Sams, A. (2012). Flip your classroom: reach every student in every class everyday. International SocietyForTechnology in Education.
  • Bilgin, İ., ve Karaduman, A. (2005). İşbirlikli öğrenmenin 8. sınıf öğrencilerinin fen dersine karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. İlköğretim Online, 4(2), 32-46.
  • Bilici, S. ve Yılmaz, R. M. (2023). Ortaöğretimde işbirlikli dijital öykü uygulamalarına ilişkin bir durum çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(4), 542-574. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1315003
  • Birgili, B. (2022). Yenilikçi okullarda öğrenme ve öğretim. K.A. Kırkıç (Ed.), Yenilikçi öğretim yaklaşımları (ss.39-76). Efe Akademi Yayınları.
  • Bozdağ, H. C. ve Türkoğuz, S. (2021). 5. Sınıf Fen Bilimleri dersi öğrencilerinin ters yüz sınıf modeline yönelik görüşleri. International Journal Of New Trends İn Arts, Sports ve ScienceEducation (Ijtase), 10(2), 83-104.
  • Bozkurt, O., Orhan, A., T., Keskin, A. ve Mazi, A. (2008). Fen ve teknoloji dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin akademik başarıya etkisi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi (TSA), 2(12), 63-78
  • Büyüköztürk, S. (2010). Veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cohen J. (1988), Statistical power analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates
  • Cohen J.,Cohen P., West S. G. ve Aiken L. S., (2003) Applied multiple reression/ correlation analysis for the behavioral sciences. Lawrence Erlbaum Associates Publishers
  • Çakır, N. K.,Ballıel, B. ve Sarıkaya, M. (2013). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarılarına, bilgilerinin kalıcılığına ve fene karşı tutumlarına etkisinin araştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-15.
  • Çavdar, O. ve Doymuş, K. (2016). İyi bir eğitim ortamı için yedi ilkenin işbirlikli öğrenme yöntemi ile kullanılmasının fen ve teknoloji dersinde başarıya etkisi/the using of seven principles for good practice with cooperative learning method: effect on achievement in scıence course. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 441-466.
  • Çayci, B. (2007). Kavram değiştirme metinlerinin kavram öğrenimi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1), 87-102.
  • Çil, B. D., ve Yılmaz, R. (2023). Bilgisayar destekli işbirlikli öğrenme alanında gerçekleştirilen araştırmalardaki eğilimlerin incelenmesi: bir içerik analizi çalışması. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 13(1), 134-160. https://doi.org/10.17943/etku.1113422
  • Dorigo, M. ve Stützle, T. (2019). Ant colony optimization: overview and recent advances (pp. 311-351). Springer International Publishing.
  • Dorigo, M., Birattari, M. ve Stutzle, T. (2006). Ant colony optimization. IEEE computational intelligence magazine, 1(4), 28-39.
  • Doymus, K., 2008. Teaching chemical equilibrium with the jigsaw technique, Research in Science Education, 38 (2), 249-260.
  • Erdamar, N. (2017). İşbirlikli öğrenme yönteminin 11. sınıf öğrencilerinin atomun yapısı ve atom modelleri konusundaki kavramsal başarılarına etkisi (Tez No. 485987). [Yüksek Lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Eren, C. D. ve Akınoğlu, O. (2012). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenmenin kavram öğrenmeye etkisi. Journal of Research in Education and Teaching, 1(3), 19-32.
  • Ergün, H. (2010). Problem tasarımının fizik eğitiminde kavramsal öğrenmeye ve problem çözmeye etkisi (Tez No. 261967). [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Eymur, G. ve Geban, Ö. (2017). The collaboration of cooperative learning and conceptual change: enhancing the students’ understanding of chemical bonding concepts. International Journal of Science and Mathematics Education, 15, 853-871.
  • Eyüboğlu, F. ve Doymuş, K. (2023). İşbirlikli ÖTBB yönteminin Fen Bilimleri dersinde problem çözme becerileri üzerine etkisi. Educational Academic Research, (49), 1-9. https://doi.org/10.5152/AUJKKEF.2022.222246
  • Fer, S. ve Cirik, İ. (2006). Öğretmenlerde ve öğrencilerde, yapılandırmacı öğrenme ortamı ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması nedir? Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2(1). 1-26.
  • Frydenberg, M. (2012). Flipping Excel. 2012 Proceedings of the information systems educators conference. New Orleans Louisiana, USA. ISSN: 2167-1435, 29 (1914).
  • Genç, A. A. (2009). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin karışımlar konusu anlamalarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Sakarya Üniversitesi
  • Genç, M. ve Şahin, F. (2013). İlköğretim sekizinci sınıf fen bilgisi dersinde işbirlikçi öğrenme yönteminin kullanılmasının öğrencilerin problem çözme becerilerine etkisi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 37, 138-155.
  • Gerstein, J. (2012). The flipped classroom: Thefullpicture. Amazon Digital Services, Incorporated. Göğebakan Yıldız, D., Kıyıcı, G. ve Altıntaş, G. (2016). Ters-yüz edilmiş sınıf modelinin öğretmen adaylarının erişileri ve görüşleri açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(3), 186-200. https://doi.org/10. 19126/suje.281368
  • Güngör, S. N. ve Özkan, M. (2011). Fen ve teknoloji öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci tutumuna etkileri üzerine bir çalışma: Bursa örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 291-300.
  • Hu, X. M.,Zhang, J., Chung, H. S. H., Liu, O. ve Xiao, J. (2009). An intelligent testing system embedded with an ant-colony-optimization-based test composition method. Ieee Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, Part C (Applications and Reviews), 39(6), 659-669. https://doi.org/10.1109/TSMCC.
  • Hwang, G. J.,Chang, S. C., Song, Y. ve Hsieh, M. C. (2021). Power in gupflipped learning: an online learning environment with a concept map‐guided problem‐posing strategy. Journal of Computer Assisted Learning, 37(2), 429-445. https://doi.org/10.1111/jcal.12499
  • I. Sahin (Eds.), Proceedings of IHSES 2022-- International Conference on Humanities, SocialandEducationSciences(pp. 33-42), Los Angeles, USA. ISTES Organization
  • İleri, Y. E., Selvi, M. ve Köse, M. (2020). Fen Bilimleri eğitiminde işbirlikli öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 51-84.
  • Jeong, J. S.,Cañada-Cañada, F., ve González-Gómez, D. (2018). The study of flipped- classroom for pre-service scienceteachers. Education Sciences, 8(4), 163-174. https://doi.org/10.3390/educsci8040163
  • Johnson, L. W. ve Renner, Jeremy D. (2012). Effect of the flipped classroom model on a secondary computer application scourse: student and teacher perceptions, questions and student achievement [Unpublished Master's Thesis]. University of Louisville/ Kentucky.
  • Kaçar, B. (2024). İşBirlikli Öğrenmeye Dayalı Etkinliklerin 7. Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Öğrenmeleri ile Sosyal ve Deneysel Süreç Becerilerine Etkisinin Incelenmes i(Master's thesis, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Kaptan, F.,& Korkmaz, H. (2001). Fen eğitiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20).
  • Kara, C. O., (2016). Tıp fakültesi klinik eğitiminde “ters yüz sınıf modeli” kullanılabilir mi? (Tez No. 424655). [Yüksek Lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaaslan, Z. E. ve Kaptan, F. (2023). Fen Bilimleri dersinde uygulanan ters-yüz sınıf modelinin akademik başarıya ve üstbilişsel farkındalığa etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 52(240), 2787-2828. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1169063
  • Karabetçe, A. R. (2007). Doğadan esinlenmiş tasarımlar: tasarım stratejisi olarak biyomimikri. https://www.researchgate.net/profile/aliye_karabetca3/publica tion/277076667
  • Kayacan, K. ve Selvi, M. (2017). Öz düzenleme faaliyetleri ile zenginleştirilmiş araştırma-sorgulamaya dayalı öğretim stratejisinin kavramsal anlamaya ve akademik öz yeterliğe etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1771-1786.
  • Kesharwani, R., & Kesharwani, R. (2022). Effectiveness of Flipped Learning versus Traditional Learning in a Middle-School Chemistry Classroom. International Society for Technology, Education, and Science.
  • Kıncal, R. Y., Ergül, R. ve Timur, S. (2007). Fen bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 156-163.
  • Koç, Y. ve Şimşek, Ü. (2016). İşbirlikli öğrenme yöntemlerinin 7. sınıf “maddenin yapısı ve özellikleri ünitesi” üzerine etkisi. Journal of Computer And Education Research, 4(7), 1-23. https://doi.org/10.18009/jcer.98387
  • Köksalan, S. (2019). Sorgulamaya dayalı öğretimde kullanılan biçimlendirici değerlendirmenin öğrencilerin fizik dersine yönelik tutumlarına ve kavramsal öğrenmelerine etkisinin incelenmesi (Tez No. 566383). [Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kömürkaraoğlu, S. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi ışık ve ses ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve bilgilerin kalıcılık düzeylerine etkisi (Tez No. 299261). [Doktora Tezi, Kastamonu Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Kurt, I. (2001). Fen eğitiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarısına, kavram öğrenmesine ve hatırlamasına etkisi (Tez No. 106751). [Doktora tezi, Marmara Universitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • MEB, (2018). İlköğretim kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri dersi öğretim programı, Ankara.
  • MEB, (2024). Milli Eğitim Bakanlığı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları, Erişim Tarihi: 10.07.2024 https://mufredat.meb.gov.tr/
  • Meder, E. (2014). Fen ve teknoloji dersinde işbirlikli öğrenme yaklaşımının akademik erişi ve öğrenci tutumlarına etkisi [Yayımlanmamış Doktora tezi]. Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Niknam, M. ve Thulasiraman, P. (2020). Lpr: A bio-inspired intelligent learning path recommendation system based on meaningful learning theory. Education and Information Technologies, 25(5), 3797-3819.
  • Okumuş, S. (2020). Argümantasyon destekli işbirlikli öğrenme modelinin akademik başarıya, eleştirel düşünme eğilimine ve sosyobilimsel konulara yönelik tutuma etkisi. OndokuzMayisUniversityJournal Of EducationFaculty, 39(2), 269-293. https://doi.org/10.7822/omuefd.570419
  • Okumuş, S. ve Doymuş, K. (2017). İşbirlikli öğrenme ve modellerin yedi ilkeyle birlikte uygulanmasının kavramsal anlamaya etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 431-457.
  • Okumuş, S., Koç, Y. ve Doymuş, K. (2019). İşbirlikli öğrenme ve modellerin kimyasal reaksiyonların kavramsal anlaşılması üzerindeki etkisinin belirlenmesi. Eğitim Politikası Analizi ve Stratejik Araştırma, 14 (3), 154-177. https://doi.org/10. 26466/opus.534640
  • Olgun, M. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersinde öz ve akran değerlendirme uygulamalarının yer aldığı işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin başarı, tutum ve bilişüstü becerilere etkisi (Tez No. 286529). [Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi
  • Oppong, E, Quansah, F., ve Boachie, S. (2021). Improving pre-service science teachers’ performance in nomenclature of aliphatic hydrocarbons using flipped classroom instruction. ScienceEducation International, 33(1), 102-11. https://doi.org/10.33828/sei.v33.i1.11
  • Önder, F. ve Sılay, İ. (2015). İşbirlikli öğrenme yönteminin farklı öğrenme stillerine sahip öğrencilerin fizik dersi başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(2), 843-860.
  • Özdemir, Y. S. (2008). Karınca kolonisi algoritması ile bilgisayar ağlarının topolojik en iyilenmesi (Tez No. 216714). [Yüksek Lisans tezi, Başkent Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Özden, G. (2012). İlköğretim 5. sınıf “canlılar dünyasını gezelim, tanıyalım” ünitesinde kullanılan öyküleştirme yönteminin öğrencilerin başarı ve kavramsal öğrenmelerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü/ İstanbul Üniversitesi
  • Öztürk, B. ve Doymuş, K. (2018). İyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modellerle desteklenen işbirlikli öğrenme yöntemlerinin akademik başarıya etkisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (2), 1957-1976.
  • Pallant, J. (2020). SPSS survivalmanual: A step by step guidetodataanalysisusing IBM SPSS. (Çev.Balcı S. ve Ahi B.). Routledge Publications.
  • Pine, K.,Messer, D., & St. John, K. (2001). Children's misconceptions in primary science: A survey of teachers' views. Research in Science & Technological Education, 19(1), 79-96.
  • Rastegarmoghadam, M. ve Ziarati, K. (2017). Improved modeling of intelligent tutoring systems using ant colony optimization. Education and Information Technologies, 22, 1067-1087. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9472-2
  • Raviv, A.,Cohen, S. ve Aflalo, E. (2019). How should students learn in the school science laboratory? The benefits of cooperative learning. Research in Science Education, 49(2), 331-345.
  • Ristanto, R. H.,Kristiani, E. ve Lisanti, E. (2022). Flipped classroom–digital game based learning (fc-dgbl): enhancing genetics conceptual understanding of students in bilingual programme. Journal of Turkish Science Education, 19(1), 332-352. https://doi.org/10.36681/tused.2022.124
  • Sibomana, A.,Karegeya, C. ve Sentongo, J. (2021). Effect of cooperative learning on chemistry students' achievement in Rwandan day-upper secondary schools. European Journal of Educational Research, 10(4), 2079-2088. https://doi.org/ 10.12973/eu-jer.10.4.2079
  • Sokur, E. (2018). Proje tabanlı öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin çevre konusundaki başarılarına ve kavramsal anlamalarına etkisinin öğrenme stillerine göre incelenmesi (Tez No. 515495). [Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversistesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Solak, B. (2021). Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin Fen Bilimleri dersinde kullanılması: maddenin ısı ile etkileşimi (Tez No. 662993). [Doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Stein, J. ve Graham, C. R. (2014). Essentials forblendedlearning: a standards-basedguide. Routledge Taylor And Francis Group.
  • Strayer, J. F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research, 15(2), 171-193. https://doi.org/10.1007/s10984-012-9108-4
  • Suendarti, M. ve Virgana, V. (2022). Elevating natural science learning achievement: cooperative learning and learning ınterest. Journal Of Education And Learning (Edulearn), 16(1), 114-120. https://doi.org/10.11591/edulearn.v16i1.20419
  • Şahin, F. ve Hacıoğlu, Y. (2010, November). Bilimsel tartışma destekli örnek olayların 8. sınıf öğrencilerinin “kalıtım” konusunda kavram öğrenmelerine ve okuduğunu anlama becerilerine etkisi. In International Conference On New Trends in Education and Their İmplications, 269, 274.
  • Tan, R. M.,Yangco, R. T. ve Que, E. N. (2020). Students' conceptual understanding and science process skills in an inquiry-based flipped classroom environment. Malaysian Journal Of Learning And Instruction, 17(1), 159-184.
  • Tokatlı, F. R. (2010). Kavramsal değişim yaklaşımı, işbirlikli öğrenme ve bilgisayar destekli öğretimin öğrencilerin fen başarısına etkisi (Tez No. 274809). [Yüksek Lisans tezi, Maramara Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Topsakal, Ü. (2010). 8. sınıf ‘Canlılar için madde ve enerji’ ünitesi öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve tutumuna etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 91-104.
  • Topuz, N. (2014). Kavramsal değişim yaklaşımı ve işbirlikli öğrenmenin, öğrencilerin fen başarısına, fen dirsene karşı tutumlarına ve kavramları günlük yaşamla ilişkilendirebilme düzeylerine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi]. Fen Bilimleri Enstitüsü/Trakya Üniversitesi
  • Türkoğuz, S. ve Merve, C. İ. N. (2013). Argümantasyona dayali kavram karikatürü etkinliklerinin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 155-173.
  • Ugwuanyi, C.S. (2022). Tersine çevrilmiş sınıf kullanan çocuklarda temel bilim kavramlarına ilişkin sağlam bilginin geliştirilmesi: Basit tekrarlanan ölçümler örneği. Eğitim ve Bilgi Teknolojileri, 27 (5), 6353-6365.
  • Ukzuzoğlu, T. (2023). Fen eğitiminde ters yüz sınıf modeli uygulamalarının öğrenciler üzerindeki motivasyona, kavram yanılgısına, erişine ve bilimsel süreç becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Akdeniz Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Wesson, M. (2011). Connecting children to nature: Integrating technology into nature programs and incorporating environmental education ninto an urban after-school program (Master's thesis, Colorado StateUniversity).
  • Widodo, W. (2022). Online flipped classroom: developing postgraduate science education students' critical thinking skills. Journal Of Science Learning, 5(2), 469-477.
  • Wong, L. H. ve Looi, C. K. (2009). Adaptable learning pathway generation with ant colony optimization. Journal of Educational Technology ve Society, 12(3), 309-326
  • Xiao, J., ve Adnan, S. (2022). Flipped anatomy classroom integrating multimodal digital resources shows positive influence upon students' experience and learning performance. Anatomical Sciences Education, 15(6), 1086-1102. https://doi.org/10.1002/ase.2207
  • Yavuz, R. (2019). Atomun yapısının öğretiminde animasyon destekli etkinliklerin yedinci sınıf öğrencilerinin kavramsal öğrenmelerine ve tutumlarına etkisinin incelenmesi (Tez No. 578494). [Yüksek Lisans tezi, Cerrahpaşa Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi.
  • Yılayaz, Ö., ve Aksoy, Ş. B. (2020). 7. sınıf fen ve teknoloji dersi “insan ve çevre” ünitesinin işbirlikli öğrenme modeliyle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 194-207. https://doi.org/10. 33907/turkjes.724374
  • Yıldırım, H. H., ve Yıldırım, S. (2011). Hipotez testi, güven aralığı, etki büyüklüğü ve merkezi olmayan olasılık dağılımları üzerine. İlköğretim Online, 10(3), 1112- 1123.
  • Yıldız, E., Şimşek, Ü., ve Ağdaş, H. (2017). Eğitsel oyun entegre edilmiş işbirlikli öğrenme modelinin öğrencilerin fen öğrenimi motivasyonları ve sosyal becerileri üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 37-54
  • Yılmaz, H. (2004). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (7. baskı). Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları
  • Yu, L.,Li, Y., Lan, Y. ve Zheng, H. (2023). Impacts of the flipped classroom on student performance and problem solving skills in secondary school chemistry courses. Chemistry Education Research and Practice, 24(3), 1025-1034. https://doi.org/10.1039/D2RP00339B
  • Zainuddin, Z. ve Attaran, M. (2016). Malaysian students’ perceptions of flipped classroom: a case study. Innovations İn Education And Teaching International, 53(6), 660-670. https://doi.org/10.1080/14703297.2015.1102079
There are 106 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management)
Journal Section Articles
Authors

Aynur Çevik 0000-0002-7032-6191

Hasan Kaya 0000-0003-3529-9762

Early Pub Date June 28, 2025
Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 9, 2025
Acceptance Date June 27, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Çevik, A., & Kaya, H. (2025). Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye dayalı ters-yüz sınıf ve Karınca Kolonisi modellerinin kavramsal öğrenmeye etkisi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 8(1), 64-82. https://doi.org/10.70325/eyyad.1672314
AMA Çevik A, Kaya H. Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye dayalı ters-yüz sınıf ve Karınca Kolonisi modellerinin kavramsal öğrenmeye etkisi. EYYAD. June 2025;8(1):64-82. doi:10.70325/eyyad.1672314
Chicago Çevik, Aynur, and Hasan Kaya. “Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye Dayalı Ters-yüz sınıf Ve Karınca Kolonisi Modellerinin Kavramsal öğrenmeye Etkisi”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 8, no. 1 (June 2025): 64-82. https://doi.org/10.70325/eyyad.1672314.
EndNote Çevik A, Kaya H (June 1, 2025) Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye dayalı ters-yüz sınıf ve Karınca Kolonisi modellerinin kavramsal öğrenmeye etkisi. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 8 1 64–82.
IEEE A. Çevik and H. Kaya, “Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye dayalı ters-yüz sınıf ve Karınca Kolonisi modellerinin kavramsal öğrenmeye etkisi”, EYYAD, vol. 8, no. 1, pp. 64–82, 2025, doi: 10.70325/eyyad.1672314.
ISNAD Çevik, Aynur - Kaya, Hasan. “Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye Dayalı Ters-yüz sınıf Ve Karınca Kolonisi Modellerinin Kavramsal öğrenmeye Etkisi”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi 8/1 (June 2025), 64-82. https://doi.org/10.70325/eyyad.1672314.
JAMA Çevik A, Kaya H. Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye dayalı ters-yüz sınıf ve Karınca Kolonisi modellerinin kavramsal öğrenmeye etkisi. EYYAD. 2025;8:64–82.
MLA Çevik, Aynur and Hasan Kaya. “Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye Dayalı Ters-yüz sınıf Ve Karınca Kolonisi Modellerinin Kavramsal öğrenmeye Etkisi”. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, vol. 8, no. 1, 2025, pp. 64-82, doi:10.70325/eyyad.1672314.
Vancouver Çevik A, Kaya H. Fen eğitiminde işbirlikli öğrenmeye dayalı ters-yüz sınıf ve Karınca Kolonisi modellerinin kavramsal öğrenmeye etkisi. EYYAD. 2025;8(1):64-82.


31515

The Journal of New Approaches in Education (EYYAD) uses iThenticate and Turnitin, which are among the most widely used similarity detection software by researchers, publishers, and academics worldwide.

34538               34539