In teaching Turkish as a foreign language, it is important to convey not only the structural aspects of the language but also its cultural elements. In this context, textbooks serve as essential resources, offering both grammatical content and cultural representations. This study focuses on the Anahtar C1 level Turkish textbook for foreigners and aims to identify the types and frequency of cultural elements included in the book. The limited number of studies at the C1 level and the lack of research specifically addressing the Anahtar series from a cultural perspective constitute the rationale for this study. The research seeks to answer the question: "What cultural elements are included in the Anahtar C1 textbook, and how frequently do they appear?" Employing the document analysis method, a qualitative research design, the data were collected and categorized according to the cultural element classification proposed by Okur and Keskin (2013), under seven main headings as well as an additional category for idioms and proverbs. The findings indicate that the most frequently represented categories in the textbook are geography and location, idioms, and interpersonal relations, while the least represented are social life, traditional crafts, and proverbs.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde, dilin yapısal özelliklerinin yanı sıra kültürel ögelerin de öğreniciye aktarılması önemlidir. Bu bağlamda ders kitapları, hem dil bilgisi hem de kültürel içerik sunmaları bakımından temel kaynaklardandır. Bu çalışmada da inceleme materyali olarak Anahtar C1 seviyesi Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı tercih edilmiş; bu kitabın kültürel ögeleri nasıl ve ne sıklıkla sunduğu araştırılmıştır. C1 düzeyine ilişkin çalışmaların sınırlı olması ve Anahtar serisinin bu açıdan yeterince ele alınmamış olması, çalışmanın gerekçesini oluşturmaktadır. Araştırmada “Anahtar C1 ders kitabında yer alan kültürel unsurlar nelerdir ve bu unsurlara ne sıklıkla yer verilmiştir?” sorusuna yanıt aranmıştır. Nitel araştırma desenlerinden doküman analizi yöntemiyle yürütülen çalışmada, veriler Okur ve Keskin’in (2013) kültürel ögeler sınıflandırmasına göre yedi ana başlık ve ayrıca deyim ile atasözleri olmak üzere sekiz kategoride toplanmıştır. İncelenen kitapta en çok coğrafya ve mekân, deyim, kişiler arası ilişkiler; en az ise sosyal yaşam, el sanatları ve atasözlerine yer verildiği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 20, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | June 2, 2025 |
Acceptance Date | June 20, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |
All articles published in our journal are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.