Dijital medyanın yaygınlaşması ve kolay ulaşılabilir hâle gelmesi,
gündelik yaşamdaki tüm konuların bir içerik olarak sunulmasının önünü
açmıştır. Gündelik yaşama ilişkin üretilen içerikler birer tüketim nesnesine
dönüşürken; birçok kültürü içerisinde barındıran kentler de özellikle dijital medya
içerikleri üreten kullanıcıların dikkati çekmiştir. Bu bağlamda, seyyahlık
kavramının günümüzdeki temsilcileri olan sırt çantalı gezginlerin dolaştıkları
kentlerdeki kültürel yaşamı dijital kanallar aracılığıyla izleyicilere ulaştırması
dikkat çekmektedir. Kaldı ki seyyahlık kavramı iletişim teknolojilerindeki
gelişmelerle birlikte dönüşüm geçirmiş ve dijital araçlarla kendilerini donatmış
olan sırt çantalı gezginlere evrilmiştir. Özellikle, YouTube dijital yayın platformu
üzerinden kent folklorunu tanıtan ve aktaran gezginlerin sayısındaki artış,
kent folkloruna ilişkin üretilen dijital içeriklere olan ilgiyi arttırmıştır. Bu çalışma,
dijital medya yayıncılığı alanında son zamanlarda çokça takip edilen sırt çantalı
gezginlerin bireysel dijital kanallarında kent folkloruna ilişkin yayınladıkları içerikleri
irdelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde, doküman analizi yöntemi
benimsenirken; YouTube platformundaki kanallarında yayın yapan on sırt çantalı
gezginin en güncel birer içeriği tartışılmıştır. Sonuç olarak, benimsenen yöntem
temelinde, incelenen içeriklerden dört tematik başlığa ulaşılmış ve öne çıkan
kültürel ürünler değerlendirilmiştir. Buna göre, yemek kültürü, ekonomik farklılıklar,
inanç kültürü ve kent halkıyla iletişim tematik başlıklarına ulaşılırken, sırt çantalı
gezginlerin dolaştığı coğrafyadaki kültürlere ilişkin aktarımları öne çıkmaktadır.
Bu anlamda, sırt çantalı gezginlerin seyyahlık olgusuna yeni bir biçim kazandırdığı
ve kent folklorunun çok boyutlu bir şekilde izleyiciye aktarıldığı gözlemlenmektedir.
Seyyahlık kavramının dijital dünyada dönüşen isimlerin biri olan sırt çantalı gezginlerin,
dijital medya bağlamında yeni üretim, tüketim ve aktarım sürecinin önemli bir aktörü hâline
geldiği ve bu konunun çok boyutlu tartışılması önerilmektedir.
Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale tamamıyla özgün bir araştırma olarak planlanmış̧, yürütülmüş ve sonuçları ile raporlaştırıldıktan sonra ilgili dergiye gönderilmiştir. Araştırma herhangi bir sempozyum, kongre vb. sunulmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiştir. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik komite onayı: Çalışmada etik kurul iznine gerek yoktur. Finansal destek: Çalışmada finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Çalışmada potansiyel çıkar çatışması bulunmamaktadır.
The widespread and convenient accessibility of digital media has enabled various
aspects of daily life to be presented as content through digital media tools. While
such content has become the objects of digital consumption, urban cities with
rich cultural diversity have attracted the attention of digital content creators.
Notably, backpackers, who embody the modern concept of travelers, share the
cultural life of the cities they visit through digital channels. With advancements
in communication technologies, the concept of the traveler has evolved, with
backpackers now equipped with digital creation tools. The increase in travelers
promoting urban folklore on YouTube has heightened interest in digital content
related to urban folklore. The study aims to examine the content on urban folklore
published by backpackers, who have gained popularity through digital media
content on their digital channels. For this purpose, I analyzed the most recent
content from ten backpackers, who create digital content for YouTube, by using
the document analysis method. The analysis revealed four thematic headings, and
the prominent cultural products were evaluated accordingly. Thus, while reaching
the thematic headings of food culture, economic differences, belief culture and
communication with the people of the city, backpackers’ transmissions on the
cultures of the geography they traveled through stand out. In this sense, it is
observed that backpackers have brought a new form to the phenomenon of being
a traveler and urban folklore is conveyed to the audience in a multidimensional
way. It is suggested that backpackers, who are one of the names of the concept of
travelership transformed in the digital world, become an important actor of the new
production, consumption and transmission process in the context of digital media
and that the issue should be discussed in a multidimensional way.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore in the Türkiye Field |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2025 |
Submission Date | June 4, 2024 |
Acceptance Date | December 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 31 Issue: 122 |
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:
TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.
Alan Editörleri/ Field Editörs
Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)