Research Article
BibTex RIS Cite

Kent Folkloru ve Sırt Çantalı Gezginler: Kent Folklorunun Dijital Medyadaki Sunumu

Year 2025, Volume: 31 Issue: 122, 311 - 334, 01.05.2025
https://doi.org/10.22559/folklor.3797

Abstract

Dijital medyanın yaygınlaşması ve kolay ulaşılabilir hâle gelmesi,
gündelik yaşamdaki tüm konuların bir içerik olarak sunulmasının önünü
açmıştır. Gündelik yaşama ilişkin üretilen içerikler birer tüketim nesnesine
dönüşürken; birçok kültürü içerisinde barındıran kentler de özellikle dijital medya
içerikleri üreten kullanıcıların dikkati çekmiştir. Bu bağlamda, seyyahlık
kavramının günümüzdeki temsilcileri olan sırt çantalı gezginlerin dolaştıkları
kentlerdeki kültürel yaşamı dijital kanallar aracılığıyla izleyicilere ulaştırması
dikkat çekmektedir. Kaldı ki seyyahlık kavramı iletişim teknolojilerindeki
gelişmelerle birlikte dönüşüm geçirmiş ve dijital araçlarla kendilerini donatmış
olan sırt çantalı gezginlere evrilmiştir. Özellikle, YouTube dijital yayın platformu
üzerinden kent folklorunu tanıtan ve aktaran gezginlerin sayısındaki artış,
kent folkloruna ilişkin üretilen dijital içeriklere olan ilgiyi arttırmıştır. Bu çalışma,
dijital medya yayıncılığı alanında son zamanlarda çokça takip edilen sırt çantalı
gezginlerin bireysel dijital kanallarında kent folkloruna ilişkin yayınladıkları içerikleri
irdelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç çerçevesinde, doküman analizi yöntemi
benimsenirken; YouTube platformundaki kanallarında yayın yapan on sırt çantalı
gezginin en güncel birer içeriği tartışılmıştır. Sonuç olarak, benimsenen yöntem
temelinde, incelenen içeriklerden dört tematik başlığa ulaşılmış ve öne çıkan
kültürel ürünler değerlendirilmiştir. Buna göre, yemek kültürü, ekonomik farklılıklar,
inanç kültürü ve kent halkıyla iletişim tematik başlıklarına ulaşılırken, sırt çantalı
gezginlerin dolaştığı coğrafyadaki kültürlere ilişkin aktarımları öne çıkmaktadır.
Bu anlamda, sırt çantalı gezginlerin seyyahlık olgusuna yeni bir biçim kazandırdığı
ve kent folklorunun çok boyutlu bir şekilde izleyiciye aktarıldığı gözlemlenmektedir.
Seyyahlık kavramının dijital dünyada dönüşen isimlerin biri olan sırt çantalı gezginlerin,
dijital medya bağlamında yeni üretim, tüketim ve aktarım sürecinin önemli bir aktörü hâline
geldiği ve bu konunun çok boyutlu tartışılması önerilmektedir.

Ethical Statement

Araştırma ve yayın etiği beyanı: Bu makale tamamıyla özgün bir araştırma olarak planlanmış̧, yürütülmüş ve sonuçları ile raporlaştırıldıktan sonra ilgili dergiye gönderilmiştir. Araştırma herhangi bir sempozyum, kongre vb. sunulmamış ya da başka bir dergiye değerlendirilmek üzere gönderilmemiştir. Yazarların katkı düzeyleri: Makale tek yazarlıdır. Etik komite onayı: Çalışmada etik kurul iznine gerek yoktur. Finansal destek: Çalışmada finansal destek alınmamıştır. Çıkar çatışması: Çalışmada potansiyel çıkar çatışması bulunmamaktadır.

References

  • Akkuş, G. & Akkuş, Ç. (2020). Sırt çantalı gezginlerin demografik özellikleri ile kişisel gelişimleri arasındaki farklılığın ı̇ncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 173-186.
  • Anderson, B. (1991). Imagined communities: Reflections on the origins and spread of nationalism. Verso Press.
  • Aran, O., Biel, J.-I. & Perez, D. G. (2014). Broadcasting oneself: Visual dicovery of vlogging styles. IEEE Transaction on Multimedia, 201-2015.
  • Aslan, E. (2023). Kent folkloru nedir?. Kuramsal yaklaşımlar ışınğında kent folkloru, E. Aslan (Ed.) Çizgi Kitabevi. 49-54.
  • Avcı, C. (2023). Dijital Ekoloji II: Endüstri devrimleri ve toplum 5.0 habitatında kent folkloru üzerine bir değerlendirme. Kuramsal Yaklaşımlar Işığında Kent Folkloru E. Aslan (Ed.) Çizgi Kitabevi. 55-66.
  • Bars, M. E. (2023). Geleneğin icadı bağlamında kent folkloru. Kuramsal yaklaşımlar ışığında kent folkloru, E. Aslan (Ed.) Çizgi Kitabevi. 67-78.
  • Ben-Amos, D. (1972). Toward a definition of folklore in context. Towards New Perspectives in Folklore, A. Paredes and R. Bauman (Ed.) American Folklore Society. 3-15.
  • Blank, T. J. (2009). Toward a conceptual framework for the study of folklore and the internet. Folklore and the Internet. Vernacular Expression in a Digital World, T. J. Blank (Ed.) Utah State University Press. 1-20.
  • Blank, T. J. (2012). Introduction: Pattern in the virtual folk culture of computer- mediated communication. Folk culture in the digital age. The emergent dynamics of human interaction, T. J. Blank (Ed.) Utah State University Press. 1-24.
  • Bronner, S. (2007). The meaning of folklore. Utah State University Press.
  • Cohen, E. (1972). Toward a sociology of international tourism. Social Researc, (39), 164-182.
  • Couldry, N. (2021). The social media revolution. Cavendish Square Publishing.
  • Çakır, E. (2022). Geleneksel seyyahtan blogger seyyaha: Seyahat slogları dijital folklorun yeni bir türü müdür? folklor/edebiyat, 28(111), 621-636.
  • Dundes, A. (1965). The study of folklore. Prentice Hall.
  • Friedrichsen, M. & Kamalipour, Y. (2017). Introduction: Digital transformation in a global world. Digital Transformation in Journalism and News Media. Media Management, Media Convergence and Globalization M. Friedrichsen and Y. Kamalipour (Ed.) Springer Natura. 17-30.
  • Gözütok, T. (2010). 19. yüzyıl Batı seyahatnamelerinde Ortadoğu ve İstanbul imgesi: François René De Chateaubriand Örneği. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 97-117.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Hanilçe, M. (2021). II. Kısım: Geçmişten günümüze seyyahlar ve seyahatnamelerin tasnifine dair bir deneme-2. Anatolia: Turizm Araştımaları Dergisi, 32(2), 273-293.
  • Hannam, K. & Diekmann, A. (2010). From backpacking to flashpacking: Developments in backpacker tourism research. Beyond Backpacker Tourism. Mobilities and Experiences, K. Hannam and A. Diekmann (Ed.) Channel View Publications. 1-7.
  • Koç, R. (2022). Dijitalleşen kültür ya da kültürün dijitalleşmesi: Dijital kültür kavramı. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(38), 500-513.
  • Loker-Murphy, L. & Pearce, P. L. (1995). Young budget travallers: Backpackers in Austrilia. Annals of Tourism Research, 22(4), 819-843.
  • Maden, S. (2010). Türk edebiyatında seyahatnameler ve gezi yazıları. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 15(37), 147-158.
  • O’Reilly, C. C. (2006). From drifter to gap year tourist. Mainstream backpacker travel. Annals of Tourism Research, 33(4), 998-1017.
  • Ong, W. J. (2012). Sözlü ve yazılı kültür/sözün teknolojileşmesi. (S. Postacıoğlu Banon. Çev.) Metis Yayınları.
  • Özdemir, N. (2012). Medya, kültür ve edebiyat. Grafiker Yayınları.
  • Özdemir, N. (2017). Kültür bilimi ve yönetimi. Grafiker Yayınları.
  • Öztürkmen, A. (2023). Folklor çalışmalarından bir yıldız kaydı: Dan Ben-Amos ve hatırası. folklor/ edebiyat, 21-30.
  • Paris, C. M. (2012). Flashpackers: An emerging sub-culture? Annals of Tourism Research, 39(2), 1094- 1115.
  • Peck, A. (2020). Introduction: Old practices, new media. içinde, Folklore and Social Media, A. Peck and T. J. Blank (Ed.) Utah State University Press. 10-37.
  • Riley, P. (1988). Road culture of international long-term budget travellers. Annals of Tourism Research, (15), 313-328.
  • Sak, R., Sak , İ. T., Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250.
  • Snelson, C. (2015). Vlogging about school on YouTube: An exploratory study. New Media & Society, 17(3), 321-339.
  • Svheyvens, R. (2002). Backpacker tourism and third world development. Annals of Tourism Research, 29(1), 144-164.
  • Wilson, D. (1997). Paradoxes of tourism in Goa. Annals of Tourism Reseach, 24(1), 52-75.
  • Yıldırım, A., & Şimşek , H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zinderen , A. (2021). YouTube ortamındaki haberciliği haritalandırmak: Gazetecilerin YouTube haber kanalları üzerine tanımlayıcı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 932-950.

Urban Folklore and Backpackers: Presentation of Urban Folklore in Digital Media

Year 2025, Volume: 31 Issue: 122, 311 - 334, 01.05.2025
https://doi.org/10.22559/folklor.3797

Abstract

The widespread and convenient accessibility of digital media has enabled various
aspects of daily life to be presented as content through digital media tools. While
such content has become the objects of digital consumption, urban cities with
rich cultural diversity have attracted the attention of digital content creators.
Notably, backpackers, who embody the modern concept of travelers, share the
cultural life of the cities they visit through digital channels. With advancements
in communication technologies, the concept of the traveler has evolved, with
backpackers now equipped with digital creation tools. The increase in travelers
promoting urban folklore on YouTube has heightened interest in digital content
related to urban folklore. The study aims to examine the content on urban folklore
published by backpackers, who have gained popularity through digital media
content on their digital channels. For this purpose, I analyzed the most recent
content from ten backpackers, who create digital content for YouTube, by using
the document analysis method. The analysis revealed four thematic headings, and
the prominent cultural products were evaluated accordingly. Thus, while reaching
the thematic headings of food culture, economic differences, belief culture and
communication with the people of the city, backpackers’ transmissions on the
cultures of the geography they traveled through stand out. In this sense, it is
observed that backpackers have brought a new form to the phenomenon of being
a traveler and urban folklore is conveyed to the audience in a multidimensional
way. It is suggested that backpackers, who are one of the names of the concept of
travelership transformed in the digital world, become an important actor of the new
production, consumption and transmission process in the context of digital media
and that the issue should be discussed in a multidimensional way.

References

  • Akkuş, G. & Akkuş, Ç. (2020). Sırt çantalı gezginlerin demografik özellikleri ile kişisel gelişimleri arasındaki farklılığın ı̇ncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 173-186.
  • Anderson, B. (1991). Imagined communities: Reflections on the origins and spread of nationalism. Verso Press.
  • Aran, O., Biel, J.-I. & Perez, D. G. (2014). Broadcasting oneself: Visual dicovery of vlogging styles. IEEE Transaction on Multimedia, 201-2015.
  • Aslan, E. (2023). Kent folkloru nedir?. Kuramsal yaklaşımlar ışınğında kent folkloru, E. Aslan (Ed.) Çizgi Kitabevi. 49-54.
  • Avcı, C. (2023). Dijital Ekoloji II: Endüstri devrimleri ve toplum 5.0 habitatında kent folkloru üzerine bir değerlendirme. Kuramsal Yaklaşımlar Işığında Kent Folkloru E. Aslan (Ed.) Çizgi Kitabevi. 55-66.
  • Bars, M. E. (2023). Geleneğin icadı bağlamında kent folkloru. Kuramsal yaklaşımlar ışığında kent folkloru, E. Aslan (Ed.) Çizgi Kitabevi. 67-78.
  • Ben-Amos, D. (1972). Toward a definition of folklore in context. Towards New Perspectives in Folklore, A. Paredes and R. Bauman (Ed.) American Folklore Society. 3-15.
  • Blank, T. J. (2009). Toward a conceptual framework for the study of folklore and the internet. Folklore and the Internet. Vernacular Expression in a Digital World, T. J. Blank (Ed.) Utah State University Press. 1-20.
  • Blank, T. J. (2012). Introduction: Pattern in the virtual folk culture of computer- mediated communication. Folk culture in the digital age. The emergent dynamics of human interaction, T. J. Blank (Ed.) Utah State University Press. 1-24.
  • Bronner, S. (2007). The meaning of folklore. Utah State University Press.
  • Cohen, E. (1972). Toward a sociology of international tourism. Social Researc, (39), 164-182.
  • Couldry, N. (2021). The social media revolution. Cavendish Square Publishing.
  • Çakır, E. (2022). Geleneksel seyyahtan blogger seyyaha: Seyahat slogları dijital folklorun yeni bir türü müdür? folklor/edebiyat, 28(111), 621-636.
  • Dundes, A. (1965). The study of folklore. Prentice Hall.
  • Friedrichsen, M. & Kamalipour, Y. (2017). Introduction: Digital transformation in a global world. Digital Transformation in Journalism and News Media. Media Management, Media Convergence and Globalization M. Friedrichsen and Y. Kamalipour (Ed.) Springer Natura. 17-30.
  • Gözütok, T. (2010). 19. yüzyıl Batı seyahatnamelerinde Ortadoğu ve İstanbul imgesi: François René De Chateaubriand Örneği. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 97-117.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Hanilçe, M. (2021). II. Kısım: Geçmişten günümüze seyyahlar ve seyahatnamelerin tasnifine dair bir deneme-2. Anatolia: Turizm Araştımaları Dergisi, 32(2), 273-293.
  • Hannam, K. & Diekmann, A. (2010). From backpacking to flashpacking: Developments in backpacker tourism research. Beyond Backpacker Tourism. Mobilities and Experiences, K. Hannam and A. Diekmann (Ed.) Channel View Publications. 1-7.
  • Koç, R. (2022). Dijitalleşen kültür ya da kültürün dijitalleşmesi: Dijital kültür kavramı. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 15(38), 500-513.
  • Loker-Murphy, L. & Pearce, P. L. (1995). Young budget travallers: Backpackers in Austrilia. Annals of Tourism Research, 22(4), 819-843.
  • Maden, S. (2010). Türk edebiyatında seyahatnameler ve gezi yazıları. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 15(37), 147-158.
  • O’Reilly, C. C. (2006). From drifter to gap year tourist. Mainstream backpacker travel. Annals of Tourism Research, 33(4), 998-1017.
  • Ong, W. J. (2012). Sözlü ve yazılı kültür/sözün teknolojileşmesi. (S. Postacıoğlu Banon. Çev.) Metis Yayınları.
  • Özdemir, N. (2012). Medya, kültür ve edebiyat. Grafiker Yayınları.
  • Özdemir, N. (2017). Kültür bilimi ve yönetimi. Grafiker Yayınları.
  • Öztürkmen, A. (2023). Folklor çalışmalarından bir yıldız kaydı: Dan Ben-Amos ve hatırası. folklor/ edebiyat, 21-30.
  • Paris, C. M. (2012). Flashpackers: An emerging sub-culture? Annals of Tourism Research, 39(2), 1094- 1115.
  • Peck, A. (2020). Introduction: Old practices, new media. içinde, Folklore and Social Media, A. Peck and T. J. Blank (Ed.) Utah State University Press. 10-37.
  • Riley, P. (1988). Road culture of international long-term budget travellers. Annals of Tourism Research, (15), 313-328.
  • Sak, R., Sak , İ. T., Şendil, Ç. & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250.
  • Snelson, C. (2015). Vlogging about school on YouTube: An exploratory study. New Media & Society, 17(3), 321-339.
  • Svheyvens, R. (2002). Backpacker tourism and third world development. Annals of Tourism Research, 29(1), 144-164.
  • Wilson, D. (1997). Paradoxes of tourism in Goa. Annals of Tourism Reseach, 24(1), 52-75.
  • Yıldırım, A., & Şimşek , H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Zinderen , A. (2021). YouTube ortamındaki haberciliği haritalandırmak: Gazetecilerin YouTube haber kanalları üzerine tanımlayıcı bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(3), 932-950.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore in the Türkiye Field
Journal Section Article
Authors

Mehmet Anıl Ünal 0000-0003-0119-4073

Publication Date May 1, 2025
Submission Date June 4, 2024
Acceptance Date December 30, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 31 Issue: 122

Cite

APA Ünal, M. A. (2025). Kent Folkloru ve Sırt Çantalı Gezginler: Kent Folklorunun Dijital Medyadaki Sunumu. Folklor/Edebiyat, 31(122), 311-334. https://doi.org/10.22559/folklor.3797

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)

Doç.Dr. Ahmet Keskin (Samsun Üniversitesi-ahmet.keskin@samsun.edu.tr)

Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)

Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)