For more than a hundred years, cinema has played an important role in the relationship of the people with the cultural sphere. As a reflection of societies, cinema is also a platform where today's problems and social crises are revealed. Based on pieces of reality, movies show the modern world to people who are also a part of it. Semiotics stands in an important place in the context of deciphering the meaning created in motion pictures. In today's world, we are surrounded by signs, each of which contains a meaning. Semiotics deals with this universe of meanings that surround human beings. It examines how these meanings are formed and tries to analyze them. We semiotically analyzed The Bothersome Man, directed by Norwegian Jens Lien in 2006, which deals with the crisis of meaning in the oppressive environment of modern man and the alienating effect of the consumer society. As a result of the study, it is seen that the film deciphers the artificial means of satisfaction imposed on people through a universe of signs and gives the message that spiritual satisfaction can only be achieved through the real establishment of human bonds.
Sinema, yüz yılı aşkın bir süredir kitlelerin kültürel alan ile kurduğu ilişkide önemli bir yere sahiptir. Toplumların bir yansıması olan bu sanat, günümüz problemleri ve toplumsal krizlerinin de tezahür ettiği bir platformdur. Gerçek parçalarından hareketle çekilen filmler, modern dünyayı ondan hareketle yine onun bir parçası olan insanlara gösterir. Sinema filmlerinde inşa edilen anlamın deşifre edilmesi bağlamında göstergebilim önemli bir yerde durmaktadır. Günümüz dünyasında dört bir yanımız, her biri bir anlam ihtiva eden göstergelerle doludur. Göstergebilim de insanı saran bu anlamlar evrenini ele alır. Bu mefhumların nasıl oluştuğunu inceler ve onları çözümlemeye çalışır. Bu çalışmada, 2006 yılında çekilen ve yönetmenliği Norveçli Jens Lien tarafından yapılan, modern insanın içerisinde bulunduğu baskı ortamında yaşadığı anlam krizini, tüketim toplumunun yabancılaştırıcı etkisini tartışan Norveç filmi Sorun Yaratan Adam göstergebilimsel açıdan analiz edildi. Çalışmanın sonucunda, filmin bir göstergeler evreni üzerinden kitlelere dayatılan suni tatmin araçlarını deşifre ettiği, ruhsal tatminin ancak insani bağların gerçek anlamıyla tesis edilerek sağlanabileceği mesajını verdiği görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cinema Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 6, 2025 |
Publication Date | May 26, 2025 |
Submission Date | June 27, 2024 |
Acceptance Date | April 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 35 Issue: 2 |