Research Article
BibTex RIS Cite

Speaking Motivation Scale: A Validity and Relıabılıty Study

Year 2025, Volume: 35 Issue: 2, 601 - 614
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1578268

Abstract

One of the factors affecting speaking success is the motivation developed for speaking. The driving force that provides the effort, desire and focus that people show in order to become a qualified speaker is known as speaking motivation. This study purpose to develop a Speaking Motivation Scale for middle school students. The exploratory was conducted with a total of 667 participants. In this direction, 315 middle school students were arrived for exploratory factor analysis, 262 for confirmatory factor analysis and 90 for test-retest practices. Attention was taken to carry out each stage with different sample groups. In conclusion the exploratory factor analysis only-factor Speaking Motivation Scale consisting of 13 items was acquired. It was decided that the total variance worth of the scale was 36.59%. The obtained structure was approved in conclusion confirmatory factor analysis (X2=100.24 X2/sd= 1.616, RMSEA=.049, Standardized RMR= .051, NFI=.91, CFI= .96, GFI= .94, NNFI=.95, AGFI= .92, IFI= .97, RFI= .96, PNFI= .72, PGFI= .64). It was decided that Cronbach's Alpha worth was .85 and the correlation value determined consequently test-retest applications was .73. Consequently, it was seen that the credibility worth obtained were at a good grade. As a result of Speaking Motivation Scale consisting of 13 items was acquired for secondary school students.

References

  • Adhelia, S., & Triastuti, A. (2023). Online Communicative Speaking Tasks to Enhance Students’ Speaking Skills. Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 7(2), 307- 324.
  • Alpar, R.(2020). Spor,sağlık ve eğitim bilimlerindenörneklerle uygulamalı istatistik vegeçerlik-güvenirlik. Detay Yayınları.
  • Alruwili, A. A. & Elsawy, H. E. A. (2024). Story-based extracurricular tasks for Improving EFL learners’ speaking skills. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 10(1), 254-268.
  • Arı, R. (2008). Eğitimpsikolojisi. Nobel Yayıncılık.
  • Ay, M. F. ve Pingov, N. Z. (2022). İmam hatip lisesi öğrencilerinin Kur’an-ı Kerim dersine yönelik motivasyonlarının incelenmesi. Hitit İlahiyat Dergisi, 21(1), 105-132.
  • Bahadır, H. İ. (2023). Okuma motivasyonuyla ilgili araştırmalara yönelik bir içerik analizi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 11, 931-952.
  • Balcı, A. (2016).Sosyal bilimlerde araştırma:yöntem, teknik ve ilkeler.Pegem Akademi.
  • Barın, M. (2018).Konuşma becerisi:konuşma ve yazı dili.Atatürk ÜniversitesiSosyal BilimlerEnstitüsü Dergisi, (Özel Sayı), 1903-1913.
  • Bridgeland, J. M., Diiulio, J. J. & Morison, K. B. (2006). The Silent Epidemic. Perspectives of High School Dropouts. Civic Enterprises, L.L.C. https://docs.gatesfoundation.org/Documents/thesilentepidemic3-06Final.pdf
  • Büyükikiz, K. K. & Hasırcı, S. (2013). Anadili öğretiminde konuşma becerisinin yeri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 57-63.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021).Sosyal bilimler için verianalizi el kitabı istatistik, araştırma deseniSPSS uygulamalarıve yorum. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., KılıçÇakmak, E., Akgün, Ö. E.,Karadeniz, Ş. veDemirel, F. (2016). Bilimselaraştırma yöntemleri. PegemAkademiYayıncılık.
  • Can, A. (2016).SPSS ile bilimsel araştırmasürecinde nicel veri analizi.Pegem Akademi
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni.(B. Demir, Çev.),Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. veBüyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimer için çok değişkenli istatistikSPSS ve Lisrel uygulamaları.Pegem Akademi Yayınları.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Ingquiry, 11(4), 227-268.
  • Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G. ve Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: the selfdetermination perspective. Educational Psychologist, 26(3-4), 325-346.
  • Demir, S. (2018). Okul yöneticilerinin kullandıkları motivasyonel dil ile öğretmen motivasyonu arasındaki ilişki. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5) 633-638. https://doi.org/10.18506/anemon.3954726
  • Demirkol, S. & Aytaş, G. (2023). Konuşma becerisi eğitimine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin öz yeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 11(1), 30-46.
  • Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language Teaching, 31(3), 117-135. https://doi.org/10.1017/s026144480001315x
  • Elçi, B. ve Elçi, G. (2022). Eğitimde önemli bir motivasyon unsuru; yaştan bağımsızlık düşüncesi. Bartın Universitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 17-26.
  • Emiroğlu, S. ve Pınar, F. N. (2013). Dinleme becerisinin diğer beceri alanları ile ilişkisi.Turkish Studies - InternationalPeriodical for The Languages,Literature and History of Turkish orTurkic, 8(4), 769-782.
  • Erdem, İ. (2013). Konuşma eğitimi esnasında karşılaşılan konuşma bozuklukları ve bunları düzeltme yolları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 415-452.
  • Ergin, A. ve Karataş, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868-887. 10.16986/HUJE.2018036646
  • Eroğlu, F. (2000) Davranış bilimleri. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Esen, Ş. (2006). Yönetimde motivasyon teorileri ve iş hayatında kadınlara yönelik motivasyon: lisansüstü tez çalışmalarında bir içerik analizi. E. G. Kaygısız ve R. A. Wolff. (Ed.), Yönetim ve organizasyon makaleleri: kadın akademisyenlere armağan içinde (s. 181-201). Eğitim Yayınevi.
  • Evci, N. ve Aylar, F. (2017). Derleme: Ölçek geliştirme çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 389-412. http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.3386
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C. ve Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299. 10.1037//1082-989X.4.3.272
  • Fowler, S. (2022). Motivatingspeaking in the world language classroomand beyond. NECTFL Review, 89,95-102.
  • Gardner, R. C. (2001). Language learning motivation:the student, the teacher and the researcher. Texas Papers in Foreign Language Education, 6(1), 1-18.
  • Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27.
  • Güneş, F. (2017).Türkçe öğretimiyaklaşımlar ve modeller.Pegem Akademi.
  • Güngör, A., Demiralay, A. T. ve Arpaguş, F. (2018).SPSS’te istatistiğe giriş.E. Baş (Ed.), Bilimsel araştırma süreçleri yöntem,teknik veetiğe giriş içinde(s. 239-274). Grafiker Yayınları.
  • Hamzadayı, E. (2019). Konuşma ve eğitimi. Pegem Akademi.
  • Ilgar, Ş. (2004). Motivasyon aktiviteleri ve öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 211-222.
  • Kehing, K. L. & Yunus, M. M. (2021). A systematic review on language learning strategies for speaking skills in a new learning environment. European Journal of Educational Research, 10(4), 2055 2065. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.4.2055
  • Kurudayıoğlu, M. & Sevindik, F. (2020). İkna edici konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlik önerileri. Turkish Studies - Education, 15(1), 289-301. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.40137
  • Madrid Fernandez, D. (1999). La investıgacıon de los factores motivacıonales en el aula de ıdıomes. Grubo Editorial Universitario.
  • Nakamura, T. (2023). Dialogic investigations: motivation in Japanese language learning. Studies in Second Language Learning and Teaching, 3(13), 663-685. Nitza, N. ve Dorot, R. (2023). The effect of motivation for learning among high school students and undergraduate students-a comparative study. International Education Studies, 16(2), 117-127.
  • Ortega Martín, J. L. (2002). Introducción a la motivación en el aula de idiomas [Introduction to motivation in the language classroom]. Granada, ES: Grupo Editorial Universitario.
  • Pallant, J. (2020). SPSS kullanma kılavuzu SPSS ile adım adım veri analizi. (S. Balcı ve B. Ahi, Çev.). Seçkin Yayıncılık.
  • Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667–686.
  • Rodicio, M. M. (1999). Los factores motivacionales ex- trínsecos en el aula de inglés. [Extrinsic motivational factors in the English classroom] (Doctoral disserta- tion). Universidad de Granada, Spain.
  • Şeker, S. E. (2015). Motivasyon teorisi (motivation theory). Ybs Ansiklopedi, 2(1), 22-26. Şenbay, N. (2017). Söz ve diksiyon sanatı. Yapı Kredi Yayınları.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnik, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (M. Baloğlu, Çev.). Nobel Akademi. Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayınları.
  • Tekin, H. (1991). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Mars Matbaası.
  • Tiwery, D. S. ve Souisa, R. T. (2019). Insıde-outside circle as the way in building students’ motivation and interaction in speaking classroom activities. International Journal of Language Education, 3(1), 34-45. Türkçe Sözlük (2005). TDK Yayınları.
  • Uğur-Göçmez, A., & Ünal, E. (2024). Speaking skills knowledge levels of elementary school teachers. International e-Journal of Educational Studies, 8(16),107-119. https://doi.org/10.31458/iejes.1420547
  • Usher, A. ve Kober, N. (2012). What roles do parent involvement, family background, and culture play in student motivation. Center on Education Policy, 4(6), 1-14.
  • Ünsar, A. S., İnan, A. ve Yürük, P. (2010). Çalışma hayatında motivasyon ve kişiyi motive eden faktörler: bir alan araştırması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 248-262.
  • Whitehead, M. C. ve Britson C. A. (2022). Assessment of motivation in human anatomy and physiology students. HAPS Educator, 26(3), 21-32.

Konuşma Motivasyonu Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması

Year 2025, Volume: 35 Issue: 2, 601 - 614
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1578268

Abstract

Konuşma başarısı üzerinde etkili olan birçok etmen vardır. Bu etmenlerden biri de konuşmaya karşı geliştirilen motivasyondur. Konuşma motivasyonu; bireyin nitelikli bir konuşur olabilme amacıyla süreç içerisinde sergilediği davranışlar, gösterdiği çaba, istek ve odaklanmadır. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerine yönelik bir Konuşma Motivasyonu Ölçeği geliştirmektir. Araştırma toplamda 667 katılımcı ile yürütülmüştür. Bu doğrultuda açımlayıcı faktör analizi için 315, doğrulayıcı faktör analizi için 262, test-tekrar test uygulamaları için ise 90 ortaokul öğrencisine ulaşılmıştır. Her bir aşamanın farklı örneklem grupları ile yürütülmesine dikkat edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda tek faktörden oluşan 13 maddelik bir Konuşma Motivasyonu Ölçeği elde edilmiştir. Ölçeğin toplam varyans değerinin %36,59 olduğu belirlenmiştir. Elde edilen yapı doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise doğrulanmıştır (X2=100.24 X2/ sd= 1.616, RMSEA=.049, Standardized RMR= .051, NFI=.91, NNFI=.95, CFI= .96, GFI= .94, AGFI= .92, IFI= .97, RFI= .96, PNFI= .72, PGFI= .64). Ayrıca Cronbach’s Alpha değerinin .85 olduğu; test-tekrar test uygulamalarından elde edilen korelasyon değerinin ise .73 olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla elde edilen güvenirlik değerlerinin de iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Bu kapsamda ortaokul öğrencileri için 13 maddeden oluşan bir Konuşma Motivasyonu Ölçeği elde edilmiştir.

References

  • Adhelia, S., & Triastuti, A. (2023). Online Communicative Speaking Tasks to Enhance Students’ Speaking Skills. Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics, 7(2), 307- 324.
  • Alpar, R.(2020). Spor,sağlık ve eğitim bilimlerindenörneklerle uygulamalı istatistik vegeçerlik-güvenirlik. Detay Yayınları.
  • Alruwili, A. A. & Elsawy, H. E. A. (2024). Story-based extracurricular tasks for Improving EFL learners’ speaking skills. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 10(1), 254-268.
  • Arı, R. (2008). Eğitimpsikolojisi. Nobel Yayıncılık.
  • Ay, M. F. ve Pingov, N. Z. (2022). İmam hatip lisesi öğrencilerinin Kur’an-ı Kerim dersine yönelik motivasyonlarının incelenmesi. Hitit İlahiyat Dergisi, 21(1), 105-132.
  • Bahadır, H. İ. (2023). Okuma motivasyonuyla ilgili araştırmalara yönelik bir içerik analizi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 11, 931-952.
  • Balcı, A. (2016).Sosyal bilimlerde araştırma:yöntem, teknik ve ilkeler.Pegem Akademi.
  • Barın, M. (2018).Konuşma becerisi:konuşma ve yazı dili.Atatürk ÜniversitesiSosyal BilimlerEnstitüsü Dergisi, (Özel Sayı), 1903-1913.
  • Bridgeland, J. M., Diiulio, J. J. & Morison, K. B. (2006). The Silent Epidemic. Perspectives of High School Dropouts. Civic Enterprises, L.L.C. https://docs.gatesfoundation.org/Documents/thesilentepidemic3-06Final.pdf
  • Büyükikiz, K. K. & Hasırcı, S. (2013). Anadili öğretiminde konuşma becerisinin yeri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 57-63.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021).Sosyal bilimler için verianalizi el kitabı istatistik, araştırma deseniSPSS uygulamalarıve yorum. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., KılıçÇakmak, E., Akgün, Ö. E.,Karadeniz, Ş. veDemirel, F. (2016). Bilimselaraştırma yöntemleri. PegemAkademiYayıncılık.
  • Can, A. (2016).SPSS ile bilimsel araştırmasürecinde nicel veri analizi.Pegem Akademi
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni.(B. Demir, Çev.),Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. veBüyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimer için çok değişkenli istatistikSPSS ve Lisrel uygulamaları.Pegem Akademi Yayınları.
  • Deci, E. L. ve Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Ingquiry, 11(4), 227-268.
  • Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G. ve Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: the selfdetermination perspective. Educational Psychologist, 26(3-4), 325-346.
  • Demir, S. (2018). Okul yöneticilerinin kullandıkları motivasyonel dil ile öğretmen motivasyonu arasındaki ilişki. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(5) 633-638. https://doi.org/10.18506/anemon.3954726
  • Demirkol, S. & Aytaş, G. (2023). Konuşma becerisi eğitimine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin öz yeterlik ölçeği geliştirme çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 11(1), 30-46.
  • Dörnyei, Z. (1998). Motivation in second and foreign language learning. Language Teaching, 31(3), 117-135. https://doi.org/10.1017/s026144480001315x
  • Elçi, B. ve Elçi, G. (2022). Eğitimde önemli bir motivasyon unsuru; yaştan bağımsızlık düşüncesi. Bartın Universitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), 17-26.
  • Emiroğlu, S. ve Pınar, F. N. (2013). Dinleme becerisinin diğer beceri alanları ile ilişkisi.Turkish Studies - InternationalPeriodical for The Languages,Literature and History of Turkish orTurkic, 8(4), 769-782.
  • Erdem, İ. (2013). Konuşma eğitimi esnasında karşılaşılan konuşma bozuklukları ve bunları düzeltme yolları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 415-452.
  • Ergin, A. ve Karataş, H. (2018). Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(4), 868-887. 10.16986/HUJE.2018036646
  • Eroğlu, F. (2000) Davranış bilimleri. Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Esen, Ş. (2006). Yönetimde motivasyon teorileri ve iş hayatında kadınlara yönelik motivasyon: lisansüstü tez çalışmalarında bir içerik analizi. E. G. Kaygısız ve R. A. Wolff. (Ed.), Yönetim ve organizasyon makaleleri: kadın akademisyenlere armağan içinde (s. 181-201). Eğitim Yayınevi.
  • Evci, N. ve Aylar, F. (2017). Derleme: Ölçek geliştirme çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 389-412. http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.3386
  • Fabrigar, L. R., Wegener, D. T., MacCallum, R. C. ve Strahan, E. J. (1999). Evaluating the use of exploratory factor analysis in psychological research. Psychological Methods, 4(3), 272-299. 10.1037//1082-989X.4.3.272
  • Fowler, S. (2022). Motivatingspeaking in the world language classroomand beyond. NECTFL Review, 89,95-102.
  • Gardner, R. C. (2001). Language learning motivation:the student, the teacher and the researcher. Texas Papers in Foreign Language Education, 6(1), 1-18.
  • Güneş, F. (2014). Konuşma öğretimi yaklaşım ve modelleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 1-27.
  • Güneş, F. (2017).Türkçe öğretimiyaklaşımlar ve modeller.Pegem Akademi.
  • Güngör, A., Demiralay, A. T. ve Arpaguş, F. (2018).SPSS’te istatistiğe giriş.E. Baş (Ed.), Bilimsel araştırma süreçleri yöntem,teknik veetiğe giriş içinde(s. 239-274). Grafiker Yayınları.
  • Hamzadayı, E. (2019). Konuşma ve eğitimi. Pegem Akademi.
  • Ilgar, Ş. (2004). Motivasyon aktiviteleri ve öğretmen. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 211-222.
  • Kehing, K. L. & Yunus, M. M. (2021). A systematic review on language learning strategies for speaking skills in a new learning environment. European Journal of Educational Research, 10(4), 2055 2065. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.4.2055
  • Kurudayıoğlu, M. & Sevindik, F. (2020). İkna edici konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlik önerileri. Turkish Studies - Education, 15(1), 289-301. https://dx.doi.org/10.29228/TurkishStudies.40137
  • Madrid Fernandez, D. (1999). La investıgacıon de los factores motivacıonales en el aula de ıdıomes. Grubo Editorial Universitario.
  • Nakamura, T. (2023). Dialogic investigations: motivation in Japanese language learning. Studies in Second Language Learning and Teaching, 3(13), 663-685. Nitza, N. ve Dorot, R. (2023). The effect of motivation for learning among high school students and undergraduate students-a comparative study. International Education Studies, 16(2), 117-127.
  • Ortega Martín, J. L. (2002). Introducción a la motivación en el aula de idiomas [Introduction to motivation in the language classroom]. Granada, ES: Grupo Editorial Universitario.
  • Pallant, J. (2020). SPSS kullanma kılavuzu SPSS ile adım adım veri analizi. (S. Balcı ve B. Ahi, Çev.). Seçkin Yayıncılık.
  • Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667–686.
  • Rodicio, M. M. (1999). Los factores motivacionales ex- trínsecos en el aula de inglés. [Extrinsic motivational factors in the English classroom] (Doctoral disserta- tion). Universidad de Granada, Spain.
  • Şeker, S. E. (2015). Motivasyon teorisi (motivation theory). Ybs Ansiklopedi, 2(1), 22-26. Şenbay, N. (2017). Söz ve diksiyon sanatı. Yapı Kredi Yayınları.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlik ve geçerlilik. Seçkin Yayıncılık.
  • Tabachnik, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (M. Baloğlu, Çev.). Nobel Akademi. Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayınları.
  • Tekin, H. (1991). Eğitimde ölçme ve değerlendirme metotları. Mars Matbaası.
  • Tiwery, D. S. ve Souisa, R. T. (2019). Insıde-outside circle as the way in building students’ motivation and interaction in speaking classroom activities. International Journal of Language Education, 3(1), 34-45. Türkçe Sözlük (2005). TDK Yayınları.
  • Uğur-Göçmez, A., & Ünal, E. (2024). Speaking skills knowledge levels of elementary school teachers. International e-Journal of Educational Studies, 8(16),107-119. https://doi.org/10.31458/iejes.1420547
  • Usher, A. ve Kober, N. (2012). What roles do parent involvement, family background, and culture play in student motivation. Center on Education Policy, 4(6), 1-14.
  • Ünsar, A. S., İnan, A. ve Yürük, P. (2010). Çalışma hayatında motivasyon ve kişiyi motive eden faktörler: bir alan araştırması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 248-262.
  • Whitehead, M. C. ve Britson C. A. (2022). Assessment of motivation in human anatomy and physiology students. HAPS Educator, 26(3), 21-32.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management)
Journal Section Articles
Authors

Fatma Nur Doğan 0000-0001-7933-9741

Ahmet Turan Sinan 0000-0003-1208-7724

Early Pub Date May 6, 2025
Publication Date
Submission Date November 2, 2024
Acceptance Date April 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 35 Issue: 2

Cite

APA Doğan, F. N., & Sinan, A. T. (2025). Konuşma Motivasyonu Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Firat University Journal of Social Sciences, 35(2), 601-614. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1578268