One of the factors affecting speaking success is the motivation developed for speaking. The driving force that provides the effort, desire and focus that people show in order to become a qualified speaker is known as speaking motivation. This study purpose to develop a Speaking Motivation Scale for middle school students. The exploratory was conducted with a total of 667 participants. In this direction, 315 middle school students were arrived for exploratory factor analysis, 262 for confirmatory factor analysis and 90 for test-retest practices. Attention was taken to carry out each stage with different sample groups. In conclusion the exploratory factor analysis only-factor Speaking Motivation Scale consisting of 13 items was acquired. It was decided that the total variance worth of the scale was 36.59%. The obtained structure was approved in conclusion confirmatory factor analysis (X2=100.24 X2/sd= 1.616, RMSEA=.049, Standardized RMR= .051, NFI=.91, CFI= .96, GFI= .94, NNFI=.95, AGFI= .92, IFI= .97, RFI= .96, PNFI= .72, PGFI= .64). It was decided that Cronbach's Alpha worth was .85 and the correlation value determined consequently test-retest applications was .73. Consequently, it was seen that the credibility worth obtained were at a good grade. As a result of Speaking Motivation Scale consisting of 13 items was acquired for secondary school students.
Konuşma başarısı üzerinde etkili olan birçok etmen vardır. Bu etmenlerden biri de konuşmaya karşı geliştirilen motivasyondur. Konuşma motivasyonu; bireyin nitelikli bir konuşur olabilme amacıyla süreç içerisinde sergilediği davranışlar, gösterdiği çaba, istek ve odaklanmadır. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerine yönelik bir Konuşma Motivasyonu Ölçeği geliştirmektir. Araştırma toplamda 667 katılımcı ile yürütülmüştür. Bu doğrultuda açımlayıcı faktör analizi için 315, doğrulayıcı faktör analizi için 262, test-tekrar test uygulamaları için ise 90 ortaokul öğrencisine ulaşılmıştır. Her bir aşamanın farklı örneklem grupları ile yürütülmesine dikkat edilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda tek faktörden oluşan 13 maddelik bir Konuşma Motivasyonu Ölçeği elde edilmiştir. Ölçeğin toplam varyans değerinin %36,59 olduğu belirlenmiştir. Elde edilen yapı doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise doğrulanmıştır (X2=100.24 X2/ sd= 1.616, RMSEA=.049, Standardized RMR= .051, NFI=.91, NNFI=.95, CFI= .96, GFI= .94, AGFI= .92, IFI= .97, RFI= .96, PNFI= .72, PGFI= .64). Ayrıca Cronbach’s Alpha değerinin .85 olduğu; test-tekrar test uygulamalarından elde edilen korelasyon değerinin ise .73 olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla elde edilen güvenirlik değerlerinin de iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Bu kapsamda ortaokul öğrencileri için 13 maddeden oluşan bir Konuşma Motivasyonu Ölçeği elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 6, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | November 2, 2024 |
Acceptance Date | April 14, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 35 Issue: 2 |