Araştırmanın amacı fen eğitiminde ‘yaşam becerileri’ konusunda yapılmış ulusal çalışmaların güncel eğilimini ortaya koymaktır. Bununla birlikte yaşam becerileri olarak kabul edilen ‘yaratıcı düşünme’, ‘analitik düşünme’, ‘karar verme’, ‘girişimcilik’, ‘iletişim’ ve ‘takım çalışması’ becerileri üzerine yapılan çalışmaların yönelimi de yaşam becerileri kavramı ile birlikte ele alınmıştır. Araştırmada sistematik derleme metodolojisi kullanılmıştır. Araştırmaya 2013 ile 2025 yılları arasında yayınlanmış, 58 makale ve tez dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘Analiz Kodlama Formu’ kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre çalışmalarda en fazla ‘yaşam becerisi’ genel teması, en az ise ‘analitik düşünme’ becerisinin ele alındığı görülmüştür. Araştırmanın güncel eğilimlerine bakıldığında; yayın türünde en fazla makale çalışması bulunduğu, en fazla çalışmanın 2022 yılında yayınlandığı, en fazla nitel araştırma en az karma araştırma yönteminin kullanıldığı belirlenmiştir. Ayrıca en fazla öğretmen adayları ile çalışıldığı, örneklem/çalışma grubu büyüklüğüne bakıldığında en fazla 1-300 arasında örneklemlerin olduğu, çalışmalarda genellikle birden fazla veri toplama aracı kullanıldığı anlaşılmıştır. Bulgular doğrultusunda yaşam becerileriyle ilgili yapılacak çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
*Bu çalışma “Fen Eğitiminde Yaşam Becerileri Üzerine Yapılan Çalışmaların Analizi” adlı yüksek lisans tezinden yararlanılarak oluşturulmuş ve veriler güncellenmiştir.
The aim of the research is to reveal the current trend of national studies on 'life skills' in science education. In addition, the orientation of the studies on 'creative thinking', 'analytical thinking', 'decision making', 'entrepreneurship', 'communication' and 'teamwork' skills, which are considered as life skills, is also discussed together with the concept of life skills. Systematic review methodology was used in the research. 58 articles and theses published between 2013 and 2025 were included in the study. In the research, 'Analysis Coding Form' was used as a data collection tool. According to the results of the research, it was seen that the general theme of 'life skills' was the most and the 'analytical thinking' skill was the least in the studies. Considering the current trends of the research; It was determined that there were the highest number of article studies in the publication type, the highest number of studies were published in 2022, the most qualitative research and the least mixed research method were used. In addition, it was understood that the most pre-service teachers were studied, when the sample/study group size was examined, there were samples between 1-300 at most, and more than one data collection tool was generally used in the studies. In line with the findings, suggestions were made for the studies to be carried out on life skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Science Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2025 |
Submission Date | March 14, 2025 |
Acceptance Date | May 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |