Research Article
BibTex RIS Cite

POSTHÜMANİZM VE KAHRAMANIN YOLCULUĞU: YAPAY ZEKÂ VE DİJİTAL BİLİNÇ ÇAĞINDA MONOMİTİ YENİDEN DÜŞÜNMEK

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 360 - 373, 26.06.2025
https://doi.org/10.55666/folklor.1700176

Abstract

Yapay zekâ ve dijital bilinç figürlerinin anlatılardaki artan görünürlüğü, klasik kahraman yapılarında yeni okumaları mümkün kılmaktadır. Bu çalışma, posthümanizm perspektifinden hareketle kahramanın yolculuğunu yeniden değerlendirmekte ve dijital çağda monomit yapısının dönüşümünü analiz etmektedir. Anlatı geleneği, sözlü kültürden yazılı kültüre, oradan da dijital kültüre evrilirken, bu dönüşüm yalnızca anlatının biçimini değiştirmekle kalmayıp kahramanlık anlayışını ve işlevini de köklü bir biçimde yeniden tanımlamıştır. Sözlü ve yazılı kültürde kahramanlık, topluma rehberlik eden ve insanlığın ortak değerlerini yansıtan figürler üzerinden inşa edilirken, dijital kültürde bu figürler, teknolojik araçlar ve yapay zekâ ile bütünleşmiş posthüman varlıklara dönüşmüştür. Anlatıların yapısal çözümlemelerine yönelik olarak çeşitli kuram ve yöntemler geliştirilmiştir. Kahraman olgusunun mit, masal ve destan gibi sözlü kültür ürünlerinde ana unsur olarak ele alınması, bu anlatılardaki kahramanlık yapılarının kuramsal çerçevede incelenmesini beraberinde getirmiştir. Joseph Campbell’in Kahramanın Sonsuz Yolculuğu adlı çalışmasındaki monomit kuramı, kahramanın maceraya çağrı, eşik geçişi, denemeler, ödül ve dönüş yolculuğu gibi evrelerden geçtiğini savunarak, bu anlatı yapısını evrensel bir model olarak sunmuştur. Başlangıçta mitolojik ve edebi metinlere dayalı olarak analiz edilen monomit kavramı, günümüzde sinema, televizyon ve dijital platformlardaki anlatılarla genişletilmiştir. Makalede, Transcendence, Upgrade ve Lucy gibi modern anlatılar incelenerek, kahramanların dijital bilinç, yapay zekâ ve biyoteknoloji aracılığıyla insan-sonrası bir varoluşa geçiş süreci analiz edilmiştir. Bu bağlamda, monomit yapısındaki kahramanlık aşamalarının posthümanist bağlamda nasıl yeniden şekillendiği ortaya konulmuştur. Analizler, dönüş yolculuğunun artık biyolojik kimliğe geri dönüşle değil, dijital ve posthüman bir varoluşla tamamlandığını göstermektedir. Dijital çağın kahramanı, insanlığa somut bir armağan getiren bir figür olmaktan çıkarak insanlığı dönüştüren ve dijital dünyadaki varoluşun sınırlarını sorgulayan bir kimliğe bürünmüştür. Dijital bilinç, kahramanı sonsuz bir yolculuğa mahkûm edebilirken, bu durum dönüş yolculuğunu imkânsız kılmakta ve kahramanı sürekli bir yeniden inşa sürecine itmektedir. Böylece, kahraman artık biyolojik bir varlık olmanın ötesinde teknolojik ve dijital dünyayla bütünleşmiş posthüman bir figür olarak varlık göstermektedir. Özellikle dijital çağın hikâye anlatım araçları, kahraman yolculuğu modelini yeniden yorumlamış ve posthümanist bağlamda kahraman figürünün nasıl dönüştüğüne dair yeni analiz imkânları sunmuştur. Bu gelişmeler, geleneksel anlatı yapılarının dijital dünyadaki yansımalarını ve kahramanlık kavramının nasıl evrildiğini anlamak açısından önemli bir zemin oluşturmaktadır.

References

  • ADORNO, T. W. (2021). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (M. Tüzel, N. Ülner & E. Gen, Çev.). İletişim Yayınları. İstanbul.
  • AUGÉ, M. (1995). Non-Places: Introduction To An Anthropology Of Supermodernity. London & New York: Verso.
  • AVCI, C. (2023). Dijital Ekoloji II: Endüstri Devrimleri Ve Toplum 5.0 Habitatında Kent Folkloru Üzerine Bir Değerlendirme. In E. Aslan (Ed.), Kuramsal Yaklaşımlar Işığında Kent Folkloru (s. 55–65). Çizgi Kitabevi.
  • BARTHES, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven (T. Yücel, Çev.). Yapı Kredi. İstanbul.
  • BELL, D. S. A. (2003). "Mythscapes: Memory, Mythology, and National Identity". The British Journal of Sociology, C. 54, S. 1, 63-81.
  • BRAİDOTTİ, R. (2013). The Posthuman. Cambridge: Polity Press.
  • CAMPBELL, J. (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (S. Gürses, Çev.). Kabalcı. İstanbul.
  • CASTELLS, M. (2005). Binyılın Sonu: Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Cilt III (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi. İstanbul.
  • GACAR, H. A. (2024). Hümanizm, Posthümanizm ve Transhümanizmin Sinemada Temsili: I, Robot Filmi Örneği. KİLAD, S. 24, 81–104.
  • HASSAN, I. (1977). "Prometheus as Performer: Toward a Posthumanist Culture?" The Georgia Review, C. 31, S. 4, 830-850.
  • JEDLOWSKI, P. (2001). "Memory and Sociology: Themes and Issues". Time & Society, C. 10, S. 1, 29-44.
  • KAYALI ORTA, N. (2017). Türk Anlatı Geleneğindeki Kahraman Tiplerinin 1980 Sonrası Türk Sinemasındaki Yolculuğu: Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • MARSHALL, J. C. (1977). "Minds, Machines and Metaphors". Social Studies of Science, C. 7, S. 4, 475-488.
  • ÖZDEMİR, N. (2019). Dördüncü Sanayi Devrimi ve Gelenek Kültürü. 9. Milletlerarası Halk Kültürü Kongresi, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara.
  • ÖZDEMİR, N. (2021). Kültür Bilimi Araştırmaları. Akademi Kültür. Ankara.
  • SAID, E. W. (2000). "Invention, Memory, and Place". Critical Inquiry, C. 26, S. 2, 175-192.
  • SOMERVILLE, M. (2006). "Posthuman Geographies". Social & Cultural Geography, C. 7, S. 4, 505-528.
  • TUNÇ, E. (2022). "Halk Biliminin Epistemolojik Tarihi ve Yakın Dönem Türk Halk Bilimi Çalışmaları Üzerine". Millî Folklor, C. 34, S. 133, 13-28.
  • ÜÇER, N., DAĞLI, N. & SOYSEVEN, E. (2020). "Kahraman Miti, Olgusu ve Yolculuğu Üzerine Simgesel Bir İnceleme: Netflix 'Hakan Muhafız'". Dördüncü Kuvvet, C. 3, S. 1, 56-76
  • HOWARD, R. G. (Ed.). (2011). Folk Culture in the Digital Age: The Emergent Dynamics of Human Interaction. Logan: Utah State University Press.
Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 360 - 373, 26.06.2025
https://doi.org/10.55666/folklor.1700176

Abstract

References

  • ADORNO, T. W. (2021). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (M. Tüzel, N. Ülner & E. Gen, Çev.). İletişim Yayınları. İstanbul.
  • AUGÉ, M. (1995). Non-Places: Introduction To An Anthropology Of Supermodernity. London & New York: Verso.
  • AVCI, C. (2023). Dijital Ekoloji II: Endüstri Devrimleri Ve Toplum 5.0 Habitatında Kent Folkloru Üzerine Bir Değerlendirme. In E. Aslan (Ed.), Kuramsal Yaklaşımlar Işığında Kent Folkloru (s. 55–65). Çizgi Kitabevi.
  • BARTHES, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven (T. Yücel, Çev.). Yapı Kredi. İstanbul.
  • BELL, D. S. A. (2003). "Mythscapes: Memory, Mythology, and National Identity". The British Journal of Sociology, C. 54, S. 1, 63-81.
  • BRAİDOTTİ, R. (2013). The Posthuman. Cambridge: Polity Press.
  • CAMPBELL, J. (2000). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (S. Gürses, Çev.). Kabalcı. İstanbul.
  • CASTELLS, M. (2005). Binyılın Sonu: Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür, Cilt III (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi. İstanbul.
  • GACAR, H. A. (2024). Hümanizm, Posthümanizm ve Transhümanizmin Sinemada Temsili: I, Robot Filmi Örneği. KİLAD, S. 24, 81–104.
  • HASSAN, I. (1977). "Prometheus as Performer: Toward a Posthumanist Culture?" The Georgia Review, C. 31, S. 4, 830-850.
  • JEDLOWSKI, P. (2001). "Memory and Sociology: Themes and Issues". Time & Society, C. 10, S. 1, 29-44.
  • KAYALI ORTA, N. (2017). Türk Anlatı Geleneğindeki Kahraman Tiplerinin 1980 Sonrası Türk Sinemasındaki Yolculuğu: Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • MARSHALL, J. C. (1977). "Minds, Machines and Metaphors". Social Studies of Science, C. 7, S. 4, 475-488.
  • ÖZDEMİR, N. (2019). Dördüncü Sanayi Devrimi ve Gelenek Kültürü. 9. Milletlerarası Halk Kültürü Kongresi, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara.
  • ÖZDEMİR, N. (2021). Kültür Bilimi Araştırmaları. Akademi Kültür. Ankara.
  • SAID, E. W. (2000). "Invention, Memory, and Place". Critical Inquiry, C. 26, S. 2, 175-192.
  • SOMERVILLE, M. (2006). "Posthuman Geographies". Social & Cultural Geography, C. 7, S. 4, 505-528.
  • TUNÇ, E. (2022). "Halk Biliminin Epistemolojik Tarihi ve Yakın Dönem Türk Halk Bilimi Çalışmaları Üzerine". Millî Folklor, C. 34, S. 133, 13-28.
  • ÜÇER, N., DAĞLI, N. & SOYSEVEN, E. (2020). "Kahraman Miti, Olgusu ve Yolculuğu Üzerine Simgesel Bir İnceleme: Netflix 'Hakan Muhafız'". Dördüncü Kuvvet, C. 3, S. 1, 56-76
  • HOWARD, R. G. (Ed.). (2011). Folk Culture in the Digital Age: The Emergent Dynamics of Human Interaction. Logan: Utah State University Press.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore in the Türkiye Field
Journal Section Articles
Authors

İlayda Yıldırım 0000-0002-4339-7891

Early Pub Date June 24, 2025
Publication Date June 26, 2025
Submission Date May 15, 2025
Acceptance Date June 11, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, İ. (2025). POSTHÜMANİZM VE KAHRAMANIN YOLCULUĞU: YAPAY ZEKÂ VE DİJİTAL BİLİNÇ ÇAĞINDA MONOMİTİ YENİDEN DÜŞÜNMEK. Folklor Akademi Dergisi, 8(2), 360-373. https://doi.org/10.55666/folklor.1700176