Research Article
BibTex RIS Cite

LİBASYON VE TÜRK KÜLTÜRÜNDE SAÇI GELENEĞİ: RİTÜELİSTİK UYGULAMALAR VE KÜLTÜREL PARALELLİKLER

Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 419 - 440, 26.06.2025
https://doi.org/10.55666/folklor.1700278

Abstract

Libasyon, antik dünyada tanrılara veya ruhlara sıvı sunulması yoluyla gerçekleştirilen dinsel bir ritüel pratiğidir. Genellikle şarap, su, süt veya yağ gibi sıvıların yere, tapınağa ya da kutsal bir nesneye dökülmesi biçiminde icra edilen bu ritüel, tanrılara minnettarlık gösterme, kurban sunma ya da duaların kabulünü talep etme amacı taşımıştır. Libasyonlar, özellikle Antik Yunan, Roma, Mısır ve diğer eski kültürlerde, dinî ve ritüel uygulamaların vazgeçilmez bir parçası olarak kabul edilmiştir. Antik Yunan’da şarap yaygın biçimde kullanılırken, Roma’da su ve süt gibi sıvılar da tercih edilmiştir. Antik Mısır’da ise libasyonlar güneş tanrısı Ra başta olmak üzere farklı tanrılara, şarap, süt ya da su sunularak gerçekleştirilmiştir. Hinduizm’deki puja törenlerinde de benzer biçimde çeşitli sıvılar ve maddeler tanrılara sunulmuş; bu sunular, tanrılara duyulan saygı ve minnettarlığın bir ifadesi olarak görülmüştür. Ayrıca, Eski Çin'de pirinç şarabı, Kuzey ve Orta Amerika'nın yerli kültürlerinde ise doğa güçlerine sıvı sunulması, yaygın bir ritüel pratik olarak karşımıza çıkmaktadır. Türk kültüründe ise libasyonlara işlevsel ve sembolik açıdan benzeyen "saçı" geleneği bulunmaktadır. Saçı, özellikle Türklerin Şamanizm dönemi inançlarında görülen ve doğa güçleri ile ata ruhlarına saygı göstermek amacıyla gerçekleştirilen bir sunu ritüelidir. Bu uygulamada yağ, süt, içki, yemek ya da tahıl gibi maddeler ateşe, toprağa, suya, dağlara, ağaçlara ve kutsal kabul edilen diğer doğal unsurlara da sunulur veya serpilir. Bu ritüel, doğa ile insan arasındaki ilişkinin kutsallığına vurgu yaparken, aynı zamanda toplumun kolektif hafızasında doğayla uyum içinde yaşama düşüncesini pekiştirir. Saçı geleneğinde olduğu gibi, libasyonlar da doğa, tanrılar veya ruhlarla iletişim kurma, onları onurlandırma ve kutsal bir bağ kurma amacına hizmet eder. Bu çalışmada, yazılı ve arkeolojik kaynaklar ışığında Antik libasyon uygulamaları ile Türk kültüründeki saçı geleneği karşılaştırılacaktır. Bu bağlamda, her iki ritüelin toplumların dinî ve kültürel yaşamındaki yeri, işlevi ve etkileri detaylı bir şekilde incelenecek; bu ritüellerin ortak kökenleri ve farklılıkları üzerine kapsamlı bir değerlendirme sunulacaktır.

References

  • ALEXIOU, S. (1991). Minos Uygarlığı. (Çev. Elif Tül Tulunay), İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları. ANOHIN, A.V. (2006). Altay Şamanlığına Ait Materyaller. (Çev. Dr. Zekeriya Bulut-Janer Meyermaova), Konya: Kömen Yayınları. ARTUN, E. (2014). Ansiklopedik Halkbilimi/Halk Edebiyatı Sözlüğü. Adana: Karahan Kitabevi. ASSMANN, J. (2001). Death and Salvation in Ancient Egypt. Ithaca: Cornell University Press. ASHBY, S. (2019). “Milk libations for Osiris: Nubian piety at Philae”. Near Eastern Archaeology, C. 82, S. 4, 200–209. https://doi.org/10.1086/705360 (Erişim Tarihi: 18.04.2025) BAILEY, C. (2018). Antik Roma’nın Dini. İstanbul: Kanon Kitap. BARNEY, S. A. (2006). The Etymologies of Isidore of Seville. Cambridge: Cambridge University Press. BLACK J. ve GREEN, A. (2017). Mezopotamya Mitolojisi Sözlüğü. İstanbul: Köprü Kitaplar. BLACKMAN, A. M. (1924). The rite of opening the mouth in ancient Egypt and Babylonia. The Journal of Egyptian Archaeology, C. 10, S.1, 47-59. BOZDEMİR, O., ve ÖZÇELİK, H. (2019). Şamanist ritüeller kapsamında şaman davulunda bulunan sembollerin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Akademik Sanat, C. 4, S. 8, 102-117. BUGLER, C.; WHATLEY, M.; KRAMER, A.; ZACZEK, I.; WEEKS, M. (2021). Sanat Kitabı. İstanbul: Alfa Yayınları. BURKERT, Walter. (1985). Greek Religion: Archaic and Classical. Oxford: Blackwell. CARASTRO, M. (2021). “Hareketlerden Sözlere Ritüel Temelli Adetler”. (Ed: U. Eco ), Antik Yunan (s. 602-613). Alfa Yayınları. CORNFORD, F.M. (2021). Yunan Dinî Düşüncesi. (Çev. Özgüç Orhan). İstanbul: Pinhan Yayınları. ÇORUHLU, Y. (2012). Türk Mitolojsinin Ana Hatları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. DETIENNE, Marcel ve VERNANT, Jean-Pierre (Ed.). (1989). The Cuisine of Sacrifice among the Greeks. Chicago: University of Chicago Press. DE SAHAGÚN, B., ve NICHOLSON, H. B. (1997). Primeros memoriales. Oklahoma City: University of Oklahoma Press. DİLEK, İ. (2024). Türk Mitoloji Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. ERCİLASUN, A. B., vd. (1992). Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Kültür Bakanlığı Yayınları. ERCİLASUN, A. B. ve AKKOYUNLU Z. (2014), Kâşgarlı Mahmud - Dîvânu Lugâti’t-Türk Giriş-Metin-Çeviri-Notlar-Dizin. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. FRIEDELL, E. (1999). Antik Yunan’ın Kültür Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi. GRILLO, F. (2019). Hero of Alexandria’s automata: A critical edition and translation, including a commentary on book one. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Glasgow. GUERINI, C. (2021). “Kutsal Alan ve Yunan Tapınaklarının Doğuşu”. (Ed: U. Eco ), Antik Yunan (s. 734-740). Alfa Yayınları. GÜÇLÜ, D. (2024). “Fenike Tanrıları: Antik Akdeniz’in İnanç ve Kültür Mirası”. 4. Bilsel International Çatalhöyük Scientific Researches Congress Book. (Ed. Doç. Dr. Nurlan Baigabylov), 548-564, Bilsel Yayıncılık. HESIODOS. (1991). İşler ve günler (Çev. Azra Erhat). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. HOFFNER, H. A. (1998). Hittite Myths. Atlanta: Scholars Press. HOMEROS. (1997) Ilyada. İstanbul: Can Yayınları. HOMEROS. (1998) Odysseia. İstanbul: Can Yayınları. HOWATSON, M. C., ve CHILVERS, I. (1993). The Concise Oxford companion to Classical Literature. Oxford: Oxford University Press. İNAN, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. İSİ, H. (2021). “Budist Uygurlarda Abhiseka ritüeli”. Journal of Old Turkic Studies, C. 5, S. 2, 359-379. https://doi.org/10.35236/jots.954982 (Erişim Tarihi: 10.02.2025) JONES, X., ve PALFFY, Y. (2019). Dinler Kitabı. İstanbul: Alfa Yayınları. KABAAĞAÇ, S. ve ALOVA, E. (1995). Latince Türkçe Sözlük. Ankara: Sosyal Yayınları. KALAFAT, Y. (2010). Doğu Anadolu’da Eski Türk İnançlarının İzleri, Ankara: Berikan Yayınevi. KAPLAN, U. (2017). “From the tea to the coffee ceremony: Modernizing Buddhist material culture in contemporary Korea”. Material Religion, C. 13, S.1, 1-22. KING, L.W. ve HALL, H.R. (2012). Yeni Keşifler Işığında Mısır, Kaide, Suriye, Babil ve Asur Tarih. (Çev.Arıcan Uysal), İzmir: İlya Yayınevi. KÖKSAL, H. (1996). Türk düğünlerinde ‘saçı’geleneği, buna bağlı ritler-pratikler. III. Miletlerarası Türk Halk Edebiyatı ve Folkloru Kongresi Bildirileri. 9-11 Ekim 1995. LAIRD, S. (2021). What Inca and Andean healing practices reveal about the role of rituals in medicine. Yayımlanmamış Doktora tezi, Georgetown University. LAWECKA, D. (2018). “Libation for the Gods in Early Bronze Age Mesopotamia”. In Proceedings of the 10th International Congress on the Archaeology of the Ancient Near East; C. 1, Transformation ve Migration, 289-300. Harrassowitz Verlag. LEVENE, D. S. (1993). Religion in Livy. Leiden: Brill. LI, M. (2022). “Libation ritual and the performance of kingship in early China”. Journal of Anthropological Archaeology, C. 65, 101370. https://doi.org/10.1016/j.jaa.2021.101370 (Erişim Tarihi: 18.04.2025) LIDDELL, H. ve SCOTT, R. (2001). Greek-English Lexicon. Oxford: Oxford University Press. LUCANUS, M. A. (1835). Pharsalia Libri X. Leipzig: G. Bassus. MACKENZI, D. (1996). Çin ve Japon Mitolojisi. Ankara: İmge Yayınevi. MUTLU, S. (2012). Eski Mezopotamya’da törenler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. NEHUSI, K. S. (2015). Libation: An Afrikan ritual of heritage in the circle of life. Lanham: University Press of America ÖKSE, T. (2006). “Eski Önasya’dan Günümüze Yeni Yıl Bayramları, Bereket ve Yağmur Yağdırma Törenleri”. Bilig, C. 36, 109-130. ROUX, J.P. (2011). Türklerin ve Moğolların Eski Dini. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. SALTUK, S. (1993). Arkeoloji Sözlüğü. İstanbul: İnkılap Kitabevi. SEAWRIGHT, C. (2012). “Life, death and chocolate in Mesoamerica: The Aztecs and the Maya; Where did the ritual use of cacao originate?” Essay for Archaeology of Ancient Mexico, culminating with the Aztec Empire. LaTrobe University. SEVİN, V. (2003). Anadolu Arkeolojisi. İstanbul. Der Yayınları. STANDAGE, T. (2014). Altı Bardakta Dünya Tarihi. İstanbul: Kırmı Kedi Yayınevi. STONE, M. (2000). Tanrılar Kadınken. İstanbul: Payel Yayınları SZYJEWSKI, A. (2003). Religia Slowian. Krakow: Wydawnictwo WAM. TARAKÇI, N. (2015). “Gemiler ve Kadınlar”. TASAM. https://tasam.org/tr-TR/Icerik/20605/gemiler_ve_kadinlar (Erişim Tarihi: 23.03.2025) ÜSTÜNOVA, K. (2011). “Erzurum Düğünlerinde Elma Atma Geleneği”. Milli Folklor, C. 23, S. 90, 145-155. WITZEL, M. (1992). “Meaningful ritual: Vedic, medieval, and contemporary concepts in the Nepalese Agnihotra ritual. Ritual”. State and History in South Asia, 774-825. Brill. ZIMMER, H. (2004). Hint Sanatı ve Uygarlığında Mitler ve Simgeler (Çev. Gül Çağalı Güven). İstanbul: Kabalcı Yayınları. URL 1: https://open.spotify.com/search/thug%20life%20pour (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 2: https://open.spotify.com/intl-tr/track/7FsrQ9ioJZuTJ9S1ANyl0d (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 3: https://archive.md/20120913064729/http://www.soydelcaribe.com/edicion/ed23/ron-esp.asp#selection-343.293-343.320 (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 4: https://www.fikriyat.com/tarih/2018/05/13/ingilizlerin-gasp-ettigi-osmanli-gemileri (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 5: https://www.glencairnmuseum.org/newsletter/2017/7/19/egyptian-libation-bowl-at-glencairn-museum (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 6: https://en.wikipedia.org/wiki/Rhyton#/media/File:Sotades_Painter_-_Red-Figure_Rhyton_-_Walters_482050_-_Side_B.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 7: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:St%C3%A8le_de_la_musicienne_de_Tefnout,_Meretitef_-_Mus%C3%A9e_du_Louvre_Antiquit%C3%A9s_%C3%A9gyptiennes_N_267_;_C_116.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 8: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:Bell-krater_sacrifice_Pothos_Painter_Louvre_G496.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 9: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:Omphalos_pushkin.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 10: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:RMW_-_Opfernder_Togatus.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 11: https://en.wikipedia.org/wiki/Jue_(vessel)#/media/File:Clevelandart_1960.42.jpg (Erişim: 10.02.2025) URL 12: https://www.haberturk.com/ingilizler-104-yil-once-parasini-odedigimiz-iki-gemimizi-gasp-etti-2028859?page=11 (Erişim: 10.02.2025) URL 13: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:%D0%91%D1%8D%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D1%82%D0%BE.JPG (Erişim: 10.02.2025)
Year 2025, Volume: 8 Issue: 2, 419 - 440, 26.06.2025
https://doi.org/10.55666/folklor.1700278

Abstract

References

  • ALEXIOU, S. (1991). Minos Uygarlığı. (Çev. Elif Tül Tulunay), İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları. ANOHIN, A.V. (2006). Altay Şamanlığına Ait Materyaller. (Çev. Dr. Zekeriya Bulut-Janer Meyermaova), Konya: Kömen Yayınları. ARTUN, E. (2014). Ansiklopedik Halkbilimi/Halk Edebiyatı Sözlüğü. Adana: Karahan Kitabevi. ASSMANN, J. (2001). Death and Salvation in Ancient Egypt. Ithaca: Cornell University Press. ASHBY, S. (2019). “Milk libations for Osiris: Nubian piety at Philae”. Near Eastern Archaeology, C. 82, S. 4, 200–209. https://doi.org/10.1086/705360 (Erişim Tarihi: 18.04.2025) BAILEY, C. (2018). Antik Roma’nın Dini. İstanbul: Kanon Kitap. BARNEY, S. A. (2006). The Etymologies of Isidore of Seville. Cambridge: Cambridge University Press. BLACK J. ve GREEN, A. (2017). Mezopotamya Mitolojisi Sözlüğü. İstanbul: Köprü Kitaplar. BLACKMAN, A. M. (1924). The rite of opening the mouth in ancient Egypt and Babylonia. The Journal of Egyptian Archaeology, C. 10, S.1, 47-59. BOZDEMİR, O., ve ÖZÇELİK, H. (2019). Şamanist ritüeller kapsamında şaman davulunda bulunan sembollerin değerlendirilmesi üzerine bir araştırma. Akademik Sanat, C. 4, S. 8, 102-117. BUGLER, C.; WHATLEY, M.; KRAMER, A.; ZACZEK, I.; WEEKS, M. (2021). Sanat Kitabı. İstanbul: Alfa Yayınları. BURKERT, Walter. (1985). Greek Religion: Archaic and Classical. Oxford: Blackwell. CARASTRO, M. (2021). “Hareketlerden Sözlere Ritüel Temelli Adetler”. (Ed: U. Eco ), Antik Yunan (s. 602-613). Alfa Yayınları. CORNFORD, F.M. (2021). Yunan Dinî Düşüncesi. (Çev. Özgüç Orhan). İstanbul: Pinhan Yayınları. ÇORUHLU, Y. (2012). Türk Mitolojsinin Ana Hatları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. DETIENNE, Marcel ve VERNANT, Jean-Pierre (Ed.). (1989). The Cuisine of Sacrifice among the Greeks. Chicago: University of Chicago Press. DE SAHAGÚN, B., ve NICHOLSON, H. B. (1997). Primeros memoriales. Oklahoma City: University of Oklahoma Press. DİLEK, İ. (2024). Türk Mitoloji Sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. ERCİLASUN, A. B., vd. (1992). Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I. Kültür Bakanlığı Yayınları. ERCİLASUN, A. B. ve AKKOYUNLU Z. (2014), Kâşgarlı Mahmud - Dîvânu Lugâti’t-Türk Giriş-Metin-Çeviri-Notlar-Dizin. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. FRIEDELL, E. (1999). Antik Yunan’ın Kültür Tarihi. Ankara: Dost Kitabevi. GRILLO, F. (2019). Hero of Alexandria’s automata: A critical edition and translation, including a commentary on book one. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Glasgow. GUERINI, C. (2021). “Kutsal Alan ve Yunan Tapınaklarının Doğuşu”. (Ed: U. Eco ), Antik Yunan (s. 734-740). Alfa Yayınları. GÜÇLÜ, D. (2024). “Fenike Tanrıları: Antik Akdeniz’in İnanç ve Kültür Mirası”. 4. Bilsel International Çatalhöyük Scientific Researches Congress Book. (Ed. Doç. Dr. Nurlan Baigabylov), 548-564, Bilsel Yayıncılık. HESIODOS. (1991). İşler ve günler (Çev. Azra Erhat). Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. HOFFNER, H. A. (1998). Hittite Myths. Atlanta: Scholars Press. HOMEROS. (1997) Ilyada. İstanbul: Can Yayınları. HOMEROS. (1998) Odysseia. İstanbul: Can Yayınları. HOWATSON, M. C., ve CHILVERS, I. (1993). The Concise Oxford companion to Classical Literature. Oxford: Oxford University Press. İNAN, A. (1986). Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi. İSİ, H. (2021). “Budist Uygurlarda Abhiseka ritüeli”. Journal of Old Turkic Studies, C. 5, S. 2, 359-379. https://doi.org/10.35236/jots.954982 (Erişim Tarihi: 10.02.2025) JONES, X., ve PALFFY, Y. (2019). Dinler Kitabı. İstanbul: Alfa Yayınları. KABAAĞAÇ, S. ve ALOVA, E. (1995). Latince Türkçe Sözlük. Ankara: Sosyal Yayınları. KALAFAT, Y. (2010). Doğu Anadolu’da Eski Türk İnançlarının İzleri, Ankara: Berikan Yayınevi. KAPLAN, U. (2017). “From the tea to the coffee ceremony: Modernizing Buddhist material culture in contemporary Korea”. Material Religion, C. 13, S.1, 1-22. KING, L.W. ve HALL, H.R. (2012). Yeni Keşifler Işığında Mısır, Kaide, Suriye, Babil ve Asur Tarih. (Çev.Arıcan Uysal), İzmir: İlya Yayınevi. KÖKSAL, H. (1996). Türk düğünlerinde ‘saçı’geleneği, buna bağlı ritler-pratikler. III. Miletlerarası Türk Halk Edebiyatı ve Folkloru Kongresi Bildirileri. 9-11 Ekim 1995. LAIRD, S. (2021). What Inca and Andean healing practices reveal about the role of rituals in medicine. Yayımlanmamış Doktora tezi, Georgetown University. LAWECKA, D. (2018). “Libation for the Gods in Early Bronze Age Mesopotamia”. In Proceedings of the 10th International Congress on the Archaeology of the Ancient Near East; C. 1, Transformation ve Migration, 289-300. Harrassowitz Verlag. LEVENE, D. S. (1993). Religion in Livy. Leiden: Brill. LI, M. (2022). “Libation ritual and the performance of kingship in early China”. Journal of Anthropological Archaeology, C. 65, 101370. https://doi.org/10.1016/j.jaa.2021.101370 (Erişim Tarihi: 18.04.2025) LIDDELL, H. ve SCOTT, R. (2001). Greek-English Lexicon. Oxford: Oxford University Press. LUCANUS, M. A. (1835). Pharsalia Libri X. Leipzig: G. Bassus. MACKENZI, D. (1996). Çin ve Japon Mitolojisi. Ankara: İmge Yayınevi. MUTLU, S. (2012). Eski Mezopotamya’da törenler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. NEHUSI, K. S. (2015). Libation: An Afrikan ritual of heritage in the circle of life. Lanham: University Press of America ÖKSE, T. (2006). “Eski Önasya’dan Günümüze Yeni Yıl Bayramları, Bereket ve Yağmur Yağdırma Törenleri”. Bilig, C. 36, 109-130. ROUX, J.P. (2011). Türklerin ve Moğolların Eski Dini. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. SALTUK, S. (1993). Arkeoloji Sözlüğü. İstanbul: İnkılap Kitabevi. SEAWRIGHT, C. (2012). “Life, death and chocolate in Mesoamerica: The Aztecs and the Maya; Where did the ritual use of cacao originate?” Essay for Archaeology of Ancient Mexico, culminating with the Aztec Empire. LaTrobe University. SEVİN, V. (2003). Anadolu Arkeolojisi. İstanbul. Der Yayınları. STANDAGE, T. (2014). Altı Bardakta Dünya Tarihi. İstanbul: Kırmı Kedi Yayınevi. STONE, M. (2000). Tanrılar Kadınken. İstanbul: Payel Yayınları SZYJEWSKI, A. (2003). Religia Slowian. Krakow: Wydawnictwo WAM. TARAKÇI, N. (2015). “Gemiler ve Kadınlar”. TASAM. https://tasam.org/tr-TR/Icerik/20605/gemiler_ve_kadinlar (Erişim Tarihi: 23.03.2025) ÜSTÜNOVA, K. (2011). “Erzurum Düğünlerinde Elma Atma Geleneği”. Milli Folklor, C. 23, S. 90, 145-155. WITZEL, M. (1992). “Meaningful ritual: Vedic, medieval, and contemporary concepts in the Nepalese Agnihotra ritual. Ritual”. State and History in South Asia, 774-825. Brill. ZIMMER, H. (2004). Hint Sanatı ve Uygarlığında Mitler ve Simgeler (Çev. Gül Çağalı Güven). İstanbul: Kabalcı Yayınları. URL 1: https://open.spotify.com/search/thug%20life%20pour (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 2: https://open.spotify.com/intl-tr/track/7FsrQ9ioJZuTJ9S1ANyl0d (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 3: https://archive.md/20120913064729/http://www.soydelcaribe.com/edicion/ed23/ron-esp.asp#selection-343.293-343.320 (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 4: https://www.fikriyat.com/tarih/2018/05/13/ingilizlerin-gasp-ettigi-osmanli-gemileri (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 5: https://www.glencairnmuseum.org/newsletter/2017/7/19/egyptian-libation-bowl-at-glencairn-museum (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 6: https://en.wikipedia.org/wiki/Rhyton#/media/File:Sotades_Painter_-_Red-Figure_Rhyton_-_Walters_482050_-_Side_B.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 7: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:St%C3%A8le_de_la_musicienne_de_Tefnout,_Meretitef_-_Mus%C3%A9e_du_Louvre_Antiquit%C3%A9s_%C3%A9gyptiennes_N_267_;_C_116.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 8: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:Bell-krater_sacrifice_Pothos_Painter_Louvre_G496.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 9: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:Omphalos_pushkin.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 10: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:RMW_-_Opfernder_Togatus.jpg (Erişim Tarihi: 10.02.2025) URL 11: https://en.wikipedia.org/wiki/Jue_(vessel)#/media/File:Clevelandart_1960.42.jpg (Erişim: 10.02.2025) URL 12: https://www.haberturk.com/ingilizler-104-yil-once-parasini-odedigimiz-iki-gemimizi-gasp-etti-2028859?page=11 (Erişim: 10.02.2025) URL 13: https://en.wikipedia.org/wiki/Libation#/media/File:%D0%91%D1%8D%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D1%82%D0%BE.JPG (Erişim: 10.02.2025)
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Folklore (Other)
Journal Section Articles
Authors

Deniz Güçlü 0000-0001-7040-4068

Early Pub Date June 24, 2025
Publication Date June 26, 2025
Submission Date May 15, 2025
Acceptance Date June 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Güçlü, D. (2025). LİBASYON VE TÜRK KÜLTÜRÜNDE SAÇI GELENEĞİ: RİTÜELİSTİK UYGULAMALAR VE KÜLTÜREL PARALELLİKLER. Folklor Akademi Dergisi, 8(2), 419-440. https://doi.org/10.55666/folklor.1700278