Giriş: Bu
araştırmada Erzurum il merkezinde yaşayan 3. trimester gebelerin sosyodemografik
özellikleri, yaşam kalitesi ve bunlar arasındaki ilişkisinin belirlenmesi
amaçlandı.
Yöntem: Araştırma 1 Aralık 2016- 31 Ocak 2017 tarihleri arasında tanımlayıcı tipte
saha araştırması şeklinde yapıldı. Araştırmanın evrenini Erzurum il merkezinde
bulunan 226 gebe oluşturdu. Etik kurul ve araştırma izni alınan çalışmanın,
veri kaydı ve analizi için SPSS. Ver.22.0 paket programı kullanıldı.
Tanımlayıcı istatistikler ortalama, ortanca, standart sapma, yüzde ve frekans
dağılımları olarak sunuldu. Yaşam kalitesi değerlendirilmesinde Mann Whitney-U
testi kullanıldı, p<0,05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Araştırmaya katılan gebelerin tümü 28 hafta ve üstü gebelerden
oluşmaktaydı. Gebelerin yaş dağılımı 28,2±5.8(18-44)idi. Gebelerin %4’ü 19 yaş
ve altıydı. Gebelerin %39,3’ü ilköğretim ve altı eğitim almıştı. Araştırmaya
katılan gebelerin evlilik yıl ortalaması 6,5±4,9’du. İstemeden gebe kalma oranı %21,7 idi. Ortalama gebelik sayısı 2,6±1,5’du. Sezeryan
ile doğum yapan gebe oranı %27’ydi . Kronik hastalığı olan gebe oranı %15’ti.
Sigara içen gebe oranı%6,6’ydı. SF-36 yaşam kalitesi formu ölçeklerine göre;
ilköğretim üzeri eğitim alma, düzenli geliri olma ve isteyerek gebe kalma ile
vitalite, ruhsal sağlık ve sosyal işlevsellik alanları; eşi ilköğretim üzeri
eğitimli olma ve sosyal güvence varlığı ile
ruhsal sağlık, vitalite ve ağrı alan puanları arasında anlamlı fark
bulundu. Ayrıca sigara içen gebelerde fiziksel fonksiyon, fiziksel ve emosyonel
rol güçlüğü, ruhsal sağlık ve sosyal işlevsellik alan puanları anlamlı düşük
bulundu.
Sonuç: Çalışmamızda eğitim düzeyinin yaşam kalitesinin pek çok ölçeğini
etkilediği görülmüştür. Düzenli gelir ve sosyal güvence varlığı yaşam
kalitesini önemli ölçüde etkilemiştir. Ayrıca sağlıklı bir gebelik süreci
geçirebilmek isteyerek gebe kalan annelerde mümkündür.
Introduction: In this research, it is aimed to determine the
relationship between quality of life and socio-demographic variables in the
third trimester of pregnancy in Erzurum.
Methods: The
study was conducted as a descriptive field survey between 1 December 2016 and
31 January 2017. The universe of the research is composed of 226 pregnant women
in Erzurum city center. SPSS
for data recording and analysis. Ver.22.0 package program is used. Descriptive
statistics are presented as mean ± standard deviation, percent and frequency
distributions. The Mann Whitney-U test was used to assess the quality of life
and p <0.05 was considered statistically significant.
Results: All pregnant women in this study
are at least 28 weeks in pregnancy. The mean age of the women participating in
the survey is 28.2±5.8 (18-44) and 4% of them are 19 years old or younger. Of
pregnant women, 39.3% were primary school graduates. Pregnant women’s mean
duration of marriage is 6.5±4.9 years. Unintended pregnancy rate is 21.7%. The mean number of
pregnancies is 2.6±1.5. Pregnant women who give birth by caesarean section rate
is 27%. Additionally, 15% of the
pregnant have a chronic disease and 6.6 of them are smoker. According to SF-36
quality of life form scales; there was a significant difference between those
who are educated on primary education, those who have regular income, those who
are willingly pregnant in vitality, mental health, social functioning areas;
spousal primary school education and the presence of social security in mental
health, vitality and pain scores. In addition, scores of physical function,
physical and emotional role, mental health and social functioning were
significantly lower in smokers.
Conclusion: In our study it has been observed
that the level of education affects many measures of quality of life. Regular
income and social security have significantly affected the quality of life. In
addition, a healthy pregnancy process is possible in women who have intended
pregnancy.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | April 19, 2018 |
Submission Date | January 3, 2018 |
Acceptance Date | March 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |