Giriş: Bu çalışmanın amacı tıp fakültesi öğrencilerinin COVID-19 hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarını ve salgının öğrencilerin kaygı düzeyleri üzerindeki etkisini değerlendirmektir.
Yöntem: Kesitsel araştırma 07-14 Nisan tarihleri arasında, tıp fakültesi öğrencilerine uygulanan online anket formları ile gerçekleştirilmiştir. Fakültedeki her iki öğrenciden birine sistematik örnekleme yöntemi kullanılarak bir anket formu whats-up üzerinden gönderilmiştir. Toplam 530 gönüllü çalışmaya dahil edildi. Katılımcıların sosyodemografik özellikleri, COVID-19 salgını hakkında ki bilgi ve tutumları anket formları ile elde edilmiştir. Katılımcıların kaygı düzeyleri Durumluk-Sürekli kaygı envanteri ile ölçülmüştür.
Bulgular: Çalışmaya dahil edilen 530 tıp öğrencisinin bilgi soruları doğru cevap ortalaması 7.83 ± 1.27, tutum anket puan ortalaması ise 45.18 ± 5.12 idi. Katılımcılar COVID-19'a karşı yeterli bilgi ve olumlu tutuma sahipti. Klinik dönem öğrencilerinin bilgi puanı (p<0.001) ve tutum puanı (p=0.025) preklinik öğrencilerden daha yüksek saptandı. Bilgi puanı erkeklerde daha yüksek iken (p = 0.033), tutum puanı kadınlarda daha yüksekti (p <0.001). Tutum puanları ile durumluk (p = 0.003) ve sürekli kaygı puanları (p <0.001) arasında negatif korelasyon saptandı.
Sonuç: Tıp öğrencileri COVID-19 hakkında yeterli bilgi ve olumlu davranışa sahipti. Salgının neden olduğu kaygı, katılımcıların olumlu tutum sergilemelerini azaltabilir.
Introduction: The aim of this study was to assess the knowledge, attitude, and behavior of medical students about the COVID-19 and the effect of the outbreak on the students' anxiety levels.
Methods: The cross-sectional study was carried out between 07-14 April, with the online questionnaire forms applied to the medical students. A questionnaire forms were sent to one of every two students in the faculty using the systematic sampling method. A total of 530 volunteers were included in the study. The data was collected through a self-administered questionnaire of the socio-demographic characteristics, opinions about the epidemic, knowledge, and attitude of medical students regarding COVID-19. Anxiety levels of the participants were measured with the State-Trait anxiety inventory.
Results: A total of 530 medical students had a mean score of knowledge and attitude of 7.83±1.27 and 45.18±5.12, respectively. Participants demonstrated good knowledge and a positive attitude towards COVID-19. Clinical period students had a higher level of knowledge (p<0.001) and positive attitude (p=0.025) compared to preclinical students. While the knowledge score was higher in men (p = 0.033), the attitude score was higher in women (p <0.001). There was a negative correlation between attitude scores and state (p=0.003) and trait anxiety scores (p<0.001).
Conclusion: Medical students had sufficient knowledge and attitude towards COVID-19. Anxiety caused by the outbreak may have negative effects on the positive attitudes of the participants.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Original Research |
Authors | |
Publication Date | May 22, 2020 |
Submission Date | May 14, 2020 |
Acceptance Date | May 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 2 |