Research Article
BibTex RIS Cite

Behavior of Barite, Diatomite, Silica Fume and Fly Ash Added Concrete under High Temperature Effect

Year 2017, Volume: 29 Issue: 1, 83 - 93, 01.03.2017

Abstract

In this study, CEM I 42,5 R cement was used together with different minerals such as barite, diatomite, silica
fume, F class fly ash that are added in a substituted manner at the rates of 10%, 20%, 30% and 40% by volume.
Dry unit weights, underwater weights and water saturated weights of these concrete samples with mineral
additives with 28-day strength were found. Ultrasonic Pulse Velocity (UPV) measurements of the concrete
samples, the water absorption percentages by weight of which were determined, were performed. The samples
which were then exposed to high temperatures such as 200, 400, 600 and 800°C were left for cooling at room
temperature, and then, their compressive strength was measured. While the highest water absorption rates were
in Diatomite reinforced concrete (9.8%), the highest compressive strengths were obtained in 10% Barite
reinforced concrete (46N/mm2).

Barit, Diatomit, Silis Dumanı ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları

Year 2017, Volume: 29 Issue: 1, 83 - 93, 01.03.2017

Abstract

Bu çalışmada, CEM I 42,5 R çimentosu ile hacimce %10, %20, %30 ve %40 oranında ikameli olarak katılan
barit, diatomit, silis dumanı ve F sınıfı uçucu kül gibi farklı minerallerin, betonun bazı mekaniksel ve fiziksel
özelliklerine etkisi deneysel olarak incelenmiştir. Bu amaçla, 28 günlük dayanıma sahip mineral katkılı beton
numunelerin; kuru birim ağırlıkları, su altı ağırlıkları ve suya doygun ağırlıkları bulunmuştur. Ağırlıkça su emme
yüzdeleri de tespit edilen beton numunelerin Puls Geçiş Hızı (PGH) ölçümleri yapılmış, daha sonra 200, 400,
600 ve 800C° gibi yüksek sıcaklıklara maruz bırakılan numuneler, oda sıcaklığın da soğumaya bırakılıp basınç
dayanımları ölçülmüştür. En yüksek su emme oranları diatomit katkılı betonlarda (%9.8) olurken, en yüksek
basınç dayanımları %10 barit tozu katkılı betonlarda (46 N/mm2) elde edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Other ID JA58NY39JU
Journal Section Articles
Authors

Y. Esen

Publication Date March 1, 2017
Submission Date March 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 29 Issue: 1

Cite

APA Esen, Y. (2017). Barit, Diatomit, Silis Dumanı ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 29(1), 83-93.
AMA Esen Y. Barit, Diatomit, Silis Dumanı ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. March 2017;29(1):83-93.
Chicago Esen, Y. “Barit, Diatomit, Silis Dumanı Ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 29, no. 1 (March 2017): 83-93.
EndNote Esen Y (March 1, 2017) Barit, Diatomit, Silis Dumanı ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 29 1 83–93.
IEEE Y. Esen, “Barit, Diatomit, Silis Dumanı ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları”, Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 29, no. 1, pp. 83–93, 2017.
ISNAD Esen, Y. “Barit, Diatomit, Silis Dumanı Ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 29/1 (March 2017), 83-93.
JAMA Esen Y. Barit, Diatomit, Silis Dumanı ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2017;29:83–93.
MLA Esen, Y. “Barit, Diatomit, Silis Dumanı Ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları”. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol. 29, no. 1, 2017, pp. 83-93.
Vancouver Esen Y. Barit, Diatomit, Silis Dumanı ve Uçucu Kül Katkılı Betonların Yüksek Sıcaklık Etkisi Altındaki Davranışları. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2017;29(1):83-9.